Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:44
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:35:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:11:46
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
  

Auteur Topic: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen  (gelezen 3921 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Spoor N
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #15 Gepost op: 30 October 2007, 22:01:02 »
Dat is vrij kort, een nulletje vergeten?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

WillemNS

  • Gast
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #16 Gepost op: 30 October 2007, 22:03:16 »
Het is maar voor een klein zijstationnetje.. Mijn gewone station word Dammtor.

Zetten-Andelst zou hier volgens mij passen, zijn er nog andere die daar passen? Die een beetje NL zijn of NL kan worden?
En anders word het toch zelfbouw, daarvoor heb ik al goede opties.

Willem

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
« Reactie #17 Gepost op: 30 October 2007, 22:41:29 »
Ik heb even het draadje over Zvt na gelezen.
Zvt (ik ben er opgegroeid) heeft duidelijke tijdperkonderscheidingen.
Ten tijde van mijn prille treinbesef in midden 50, reed er op zvt materieel '46, blokkendozen en wat 1200.
Een simpel dieseltje (verg. KöfI, vermoedelijk of achtergelaten door onze naburen of speciaal aangeschaft door VAM) verzorgde het rangeerwerk van de VAM wagens.
Eén van de rangeeropstelsporen verzorgde schelptransport, wat uitgevoerd werd door een platte wagon.
Een 2200/2400 sleurde regelmatig over een enkelaanvoerspoor, welke jaren later uitgebreid werd met nog enkele sporen, die als opstelspoor en ge-electrificeerd, gebruikt werden voor de bakken, die te veel waren in Haarlem.
Dit aanvoerspoortje liep langs de draaischijfkuil, die na 1950 ontdaan was van rails e.d.
Indie tijd werd er kolen gelost in kolenbunkers voor de Zandvboortse huishoudens. Ook de eerder genoemde schelp- en de VAM transporten.

Het volgende tijdperk werd gekenmerkt door sloop van de kolenbunkers (invoer aardgas, dus 1963) en uitbreiding opstelsporen, plus aanpassing omloopsporen.
Daarna werden de opstelsporen ge-electrificeerd.
Het verwijderen van het schelpspoor en tenslotte het slopen van de VAMstort i.v.m. de bouw van een VAM overlaadstation in Hlm-Waarderpolder, maakte het rangeerdeel minder interessant.
Tot 2006 was Zvt het begin en het eindpunt van een leuke lange treinreis naar Maastricht en Heerlen.
Vreemde "eenden in de bijt" was een Franse TEE treinstel en wat Duits materieel (e.e.a. in de periode 1960-1970).

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat er vanuit de genormaliseerde Nederrlandse tijdperken mogelijkheden genoeg zijn.
Wil je gaan "stomen", een draaischijf en (ik vermoed) een 1700 o.i.d., gezien de maat van de draaischijfkuil, geeft al wat mogelijkheden.
Veel succes met je beslissing.

DB 
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)