Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
tandwiel lux modellbau
door
Olav
Vandaag
om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 19:18:35
Raadplaatje
door
Dave.......
Vandaag
om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 19:06:47
Conrat
door
Overet
Vandaag
om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
Vandaag
om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ben
Vandaag
om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 18:42:05
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
Vandaag
om 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
Vandaag
om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
Vandaag
om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
Jelmer
Vandaag
om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 08:57:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo (gelezen 3688 keer)
Bart Sanders
Offline
Berichten: 109
Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
«
Gepost op:
14 November 2015, 15:32:14 »
Beste forummers,
[Edit 15-11-2015: Schema aangepast, "0" stand rijspanning toegevoegd]
Even getwijfeld om deze bijdrage in Analoog of Digitaal te plaatsen, maar omdat het doel het gebruik in een (kleine digitale) baan is, dus maar hier.
Als je van plan bent zelf - voor zo weinig mogelijk - een digitale baan op te bouwen, dan kun je als 32VA boostertrafo ook heel goed een oude TEMSI 103 wisselstroomtrafo gebruiken.
Ik heb er een via Marktplaats gekocht voor EUR 12,- incl. verzendkosten en in goede staat. Ik heb een tijdje naar de interne schakeling gezocht, vond die wel van Märklin maar niet voor deze TEMSI 103.
Na openmaken blijkt het vrijwel identiek te zijn. Maar....., vanwege constructieve eenvoud (ze moesten destijds waarschijnlijk tegen Märklin en Titan concurreren en dat kan dan alleen nog via een lagere prijs) is de op zich degelijke loperconstructie gewoon op het trafoblik bevestigd en daarmee staat de trafo op rijspanning. Via de bevestiging daarmee de gehele metalen behuizing! Het is ongevaarlijk, maar wel even wennen.....
Bijgaand de schakeling. Liefhebbers die i.p.v. 17V L-spanning, ongeveer 29V L-spanning nodig hebben, weten nu waar ze e.e.a. moeten aansluiten.....
O ja, de gemeten waarden horen bij de 230V netspanning die wij nu in huis hebben.
Groet!
Bart
«
Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 14:46:25 door Bart Sanders
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2015, 15:55:33 »
Uhm, dus je kan niet stilstaan met deze trafo???
En dat het aan het blik zit kan nog vervelende situaties opleveren ook. Aangezien het bij Marklin normaal is om alle 0 aansluitingen al verbonden te hebben kan het dus nare gevolgen hebben als je per ongeluk de behuizingen van twee van deze trafo's tegen elkaar aan zet. Je hebt dan kortsluiting / 230V op de stekker van een ontkoppelde trafo...
Overigens zal 17V voor een digitale baan meer dan voldoende zijn. Na gelijkrichting heb je het dan al over 24V, al wel stevig voor een digitale baan (maar prima mogelijk).
Overigens kosten de Marklin trafo's ook niet zo veel op de beurs. En de geschakelde voedingen uit China kosten ook niet zo veel.
Timo
PS, aangezien het puur de trafo is had ik het onder Elektronica gezet...
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Bart Sanders
Offline
Berichten: 109
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
«
Reactie #2 Gepost op:
15 November 2015, 11:30:06 »
Citaat
Uhm, dus je kan niet stilstaan met deze trafo???
Goed gezien Timo!
Even kijken hoe ik dit netjes opneem in het schema.
Je kunt wel degelijk 0V op de "B" uitgang krijgen. In de mechanische uitvoering glijdt de loper vanaf de meest linker trafowikkeling op een isolatiestrip en dat is de "0" positie. Draai je dan de knop tegen een aanslagveer nóg verder naar links, dan komt de 24V spanning op "B" te staan. Dat is de getekende "reverse" schakelaar.
(Voor de liefhebbers: de variabele rijspanning van 7-17V ontstaat door een koperen loper tegen de trafowikkeling van de middelste trafospoel te drukken. Op het contactpunt is deze wikkeling niet geïsoleerd. En zo krijg je dan door de loper te verdraaien telkens de naast gelegen wikkeling met een iets hogere of iets lagere spanning. )
Al dit soort trafo's berusten op een patent van Märklin verkregen op 4 oktober 1938. Na de oorlog zijn deze patenten in het public domain terecht gekomen en kon iedereen die het wilde dit zo maken (Titan, TEMSI etc.).
Ook voor de liefhebbers:
http://www.spur-null.de/technik/technik.html
Overigens is mijn schrijfsel precies bedoeld als waarschuwing tegen het door jou gemelde probleem. Deze kast op rijspanning (of zelfs 24V, die nu al 29V is met 230V net) moet met beleid worden gebruikt....
Maar, hij levert wel lekker veel stroom voor mijn baantje straks, met twee locs en twee wissels.....
Bart
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo
«
Reactie #3 Gepost op:
15 November 2015, 12:37:11 »
Op zich vind ik 29v wel fors maar het is nog gewoon laagspanning. En behuizing aan een klem, okay. Maar dat het precies de B is terwijl de 0 altijd al gekoppeld is is inderdaad niet zo handig bij een wisselspanning trafo
Overigens is hij niet heel erg krachtig met 2A.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Schema TEMSI 103 trafo (32VA) uit ver verleden als Boostertrafo