Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spelfaut
Vandaag om 21:15:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: NS Brandweer  (gelezen 15087 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #30 Gepost op: 16 June 2015, 09:56:56 »
Zoals zo vaak in Nederland moet het weer (relatief) goedkoop. Persoonlijk wordt ik liever gered door een Evacuatie wagon met overdrukcabine, dan voort gesleept worden in een rij zeepkisten getrokken door een gereedschapskist met motor. Maar ook dat is te duur, dus hobbelen we tegenwoordig met een Caddy over de rails?
Ride On

Rino

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re: NS Brandweer
« Reactie #31 Gepost op: 16 June 2015, 12:52:32 »
Hoontje, bedankt voor de info.
ben zelf inmiddels ook al weer drie jaar 'buiten dienst'  ;D

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: NS Brandweer
« Reactie #32 Gepost op: 16 June 2015, 12:53:19 »
Neen. De Caddy is een aanvullend voertuig bij de brandweer. Prorail heeft overigens ook Caddys bij de ongevallenbestrijding maar die komen niet op het spoor te hobbelen. Zijn gewone auto's om mensen en materieel van punt A naar punt B te brengen.
Het "treintje" met de spoormodules is samen met de voertuigen afgeschreven en vervangen.

@Erich... ah kijk FLO? Of bezuinigingen? Ikzelf heb wat afstand genomen van de repressieve dienst al in 2010, toen we hier te horen kregen dat we van 54 vrijwilligers terug naar 17 moeten... Geef wel nog les aan de Jeugdbrandweer en indien nodig stap ik nog in.  ;D

« Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 12:56:28 door Hoontje »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: NS Brandweer
« Reactie #33 Gepost op: 18 June 2015, 10:52:33 »
De getoonde eenheden van de incidentbestrijding zijn inmiddels buiten dienst en staan te koop. Prorail rijdt nu met "gewone" vrachtwagens. (In de praktijk rijden de 'oudjes' nog gewoon mee, zoals bij het incident in Tilburg enkele maanden geleden. )
Hoontje
Hmm, dat maakt me wel benieuwd naar de nieuwe auto's, de trouwe Volvo's waren toch wel kenmerkend altijd.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: NS Brandweer
« Reactie #34 Gepost op: 23 September 2015, 15:46:14 »
Toen ik op 18-9-1968 bij de NS te Rotterdam Ijselmonde / Depot Feienoord in dienst trad was er in het kader der Bescherming Bevolking ,de volgende constructie gestoeld op de vrijwilligheid van het personeel . Bedrijfsbrandweer (uitgerust met oud hollands model helmen ) , de reddingsdienst ( uitgerust met grijze helmen ,engelsmodel ) en de EHBO met witte helmen . De brandweer beschikte over aanhang motorspuiten ( groot of Middelvermogen ) voorzien van een Volkswagen industrie motor of een Ford ET6 een 8 cilinder V-motor .Toen de BB overging naar de reguliere brandweer ,bleven alleen op grote standplaatsen een Bedrijfsbrandweer over . Sommige aanhangers werden door een Tank Autospuit vervangen ,of door een Fiat met losse motorspuit . De laatste jaren was ik medewerker Bedrijfshulpverlenig ,controle blusmiddelen,ehbo spullen etc .
Naast de brandweer was er een hersporingsorganisatie .
Die bestond 1 stoomkraan ;RAPIER , en 2 dieselkranen ;krupp ardelt 80 ton hefvermogen op 15 meter vlucht .
Verder gereedschapswagens ,en gereedschapsauto's.
Bij calamiteiten met gewonden of personenen waren er hulpverleningsauto's ,die dezelfde rechten hadden als de brandweer .

Over de tunnels het volgende ;
De Velsertunnel is één open tunnelbuis met twee sporen ZONDER middengeleiding . Als ook zonder bluisleiding /noodverlichting .
De schipholtunnel was één buis met twee sporen met midden geleiding .Dit is thans twee tunnelbuizen met elk twee sporen met midden geleiding . de tunnelbuizen zijn onderling dmv nooddeuren met elkaar verbonden .Bij de aanleg van de tweede tunnelbuis is er een blusleiding aangelegd .Als ook rook en branddetectie .
DE hemtunnel ,één tunnelbuis met drie sporen gescheiden door tunnelwand met open doorgaangen .Ook is deze tunnel voorzien van een blusleiding .
De willemstunnel , één tunnelbuis met middengeleiding ,en blusleidig . De brandweer controleruimte is op station Blaak . Tevens  is er bij station Blaak ,een sluisdeur aanwezig ,die er voor moet zorgen dat er bij lekkage geen water via de tunnel naar de stad vloeit .
Voorzover dat ik weet .

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: NS Brandweer
« Reactie #35 Gepost op: 23 September 2015, 16:34:52 »
In Willemsspoortunnel heeft iedere buis, de H, J, K en de L-buis een eigen waterdichtschot. In geval van nood laat men die zakken. Zijn uiteraard speciale procedures voor.

Gr Hans

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS Brandweer
« Reactie #36 Gepost op: 24 September 2015, 14:34:43 »
Even goed lezen en doordenken...........

Dirk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: NS Brandweer
« Reactie #37 Gepost op: 25 September 2015, 06:25:30 »


LRZ van de SBB bij station Frutigen Foto
He met die trein ben ik een keer geevacueerd na een ongeluk -aanrijding van onze trein met een vrachtwagen.
Gr Joke

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS Brandweer
« Reactie #38 Gepost op: 01 October 2015, 01:10:28 »
Hmm, dat maakt me wel benieuwd naar de nieuwe auto's, de trouwe Volvo's waren toch wel kenmerkend altijd.
Het zijn, anders dan ik verwacht had, weer Volvo's geworden. Bij mijn weten is het Hilton Engineering die de tender voor de haakarmen gewonnen heeft en die hebben altijd MB en MAN als hofleverancier voor vrachtwagens, i.t.t. SRS Sjölanders/BSE die Volvo gebruiken (de automontagewagens en stormobiels van o.a. BAM, Strukton, Assetrail en Volker komen daar vandaan).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de