Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 18:06:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: Eindelijk een beginner (Sttp)!  (gelezen 10994 keer)

Calimero

• Offline Offline
Re: Eindelijk een beginner!
« Reactie #15 Gepost op: 23 May 2015, 04:56:01 »
Ook ik ben beginner en meende een analoge baan te moeten automatiseren maar heb toch ook de stap naar digitaal gemaakt.
Om e.e.a. betaalbaar te houden ga ik een pc als centrale gebruiken waar ik MR-Direct op ga draaien. Het digitale baan signaal
staat dan in principe al op de com poort waar dan alleen nog een booster tussen moet (tussen com poort en rails).
Via een 2e pc wil ik dan Koploper laten draaien om e.e.a. te automatiseren.
De booster ben ik op het moment zelf aan het bouwen. Gaat allemaal wat langzaam maar geeft straks wel voldoening.
Groet, Ronald.

Lot

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 May 2015, 09:37:26 »
Ook ik ben een echte beginner.

De creatieve kant, het knutselen gaat goed komen. De technische kant ben ik nogal huiverig voor.
Daarom ga ik jou draadje dan ook goed volgen.

Groetjes Lot

sttp

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • ts.333networks.com
« Reactie #17 Gepost op: 23 May 2015, 19:16:24 »
Hallo allen,

De rails zijn nog niet binnen, dat wordt dus pas na het weekend :(
Zoeken naar en lezen over Dinamo, HCC, Koploper en Van Meekeren heeft in ieder geval een heleboel nuttige informatie opgeleverd. De beste manier om te beschrijven wat ik wil gaan maken is het volgende:

1 - Een baansysteem waarbij treinen willekeurig rondrijden,
2 - automagische besturing/aansturing/beveiliging zorgt ervoor dat treinen niet kunnen botsen (lees: regels seinwezen volgen),
3 - de beveiliging gaat via microcontrollers/analoge/digitale elektronica (dus volledig autonoom),
4 - via het schaduwstation kunnen willekeurig treinen worden toegevoegd/weggehaald van de "doorgaande" banen,
5 - wissels wisselen willekeurig of met de hand (dwz op afstand bestuurbaar via interface via bijvoorbeeld Arduino, Raspberry Pi, schakelbord of computer).

Dat laatste klinkt misschien een beetje tegenstrijdig. Op het moment dat de baan "aan" staat en er niemand actief de wissels aanstuurt via een interface, kan een Arduino willekeurig een aantal wissels veilig omzetten om ervoor te zorgen dat treinen alle delen van de baan zien. Dit is op zichzelf niet zo bijzonder en zeker niet moeilijk te realiseren.

De moeilijkheid, en daarmee het plezier, zit hem in het automatisch laten rondrijden. Treinen mogen niet achter op elkaar botsen, ze mogen niet op elkaar inrijden terwijl ze over de wissels rijden en ze mogen zeker niet elkaar van twee kanten benaderen op enkelspoor. Met een centraal systeem is dit niet zo moeilijk omdat de computer over een totaalbeeld beschikt. Ik niet, ik wil dat elk traject onafhankelijk van elkaar werkt. Wellicht ook mogelijk met bestaande elektronica; wederom, zelf doen voor eigen plezier. Ik kan het zo makkelijk/moeilijk maken als ik wil, en ik wil --op termijn-- het zo moeilijk maken als ik maar bedenken kan :)

Qua aansturing is het vrij recht door zee: elk blok (met hun aanmeld/stop-secties) regelt tussen +12 en -12 Volt om de trein vooruit of achteruit te laten rijden. Ik wil ook veilig links/recht kunnen rijden, want anders hebben wisselstraten niet echt een functie. Het seinhandboek, de encyclopedie en software-documentatie geven wel een inzicht in verschillende situaties, maar wat ontbreekt is een beschrijving van de interne logica (de binaire logica) die bepaalt of een sein groen, oranje of rood moet worden gemaakt. Om dit alles uit te vinden zal ik waarschijnlijk op een ovaaltje beginnen met testen; eerst in 1 richting, dan 2 richtingen, dan met toevoeging van 1 wissel, meerdere wissels en zo verder. Het zal nog wel tot na de zomer duren voordat ik er helemaal uit ben. Zodra het vorm begint te krijgen maak ik wel een draadje in Elektronica & Analoog.

Wat ik wil verbeelden, aangenomen dat ik t.z.t. de ruimte er voor heb, is rond het thema "modernisering". Aan één zijde een modern stadsbeeld à la tijdsperk V-VI, in een U-vorm of zelfs A-vorm door de kamer langs het platteland/heuvelgebied met 1 of 2 kleine dorpjes waarbij je dingen van eerdere tijdperken tegenkomt, naar een andere stad (V-VI) aan het andere uiterste van de kamer. Als er daarna nog ruimte is, buiten de stad een verouderd industrieterrein (III-IV met rangeerterrein). De twee steden worden hoofdzakelijk verbonden door een dubbelspoor en 2 of 3 "toeristische routes" door het landschap met halverwege een (paar) aftakkingen naar de dorpjes. Tegen de tijd dat het allemaal is ingepast zijn we wel een paar jaar en veel geld verder, ik moet nog maar zien hoe ik het handig opbouw voor toekomstige verhuizingen.

Voorlopig koop ik profi-rails nieuw bij Conrad. Zodra ik een werkend sein/wisselsysteem-concept heb, zal het ook rond de tijd zijn dat ik moet/wil gaan verhuizen. Daarna kan het echte bouwen dus beginnen!

En natuurlijk: foto!

Tim

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2015, 01:56:18 »
Welkom op dit forum. Van mijn kant deze tip (als hij misschien al gegeven is). Ga eens kijken op de treinenbeurs in Houten.
http://www.modelspoorbeurs.nl/

Er is veel nieuw en ook veel 2e hands te koop en er staan vele handelaren/winkelieren op 1 locatie bij elkaar. Daar kun je ook veel informatie inwinnen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 25 May 2015, 21:48:50 »
Goed, mijn reactie heeft even laten wachten. Was vrijdag al aan het typen geslagen maar kwam toen tijd te kort om het af te schrijven... Vandaar dus ook even terug grijpen  ;D

Dynamo of een MultiMaus is leuk maar als een deel van de lol is zelf een (analoge) automatisering te bouwen valt dat af. Ieder zijn ding  ;D (maar ben zelf ook wel verslaaft aan alle foefjes van digitaal  :-X ) Buiten het plezier van het bouwen zie ik ook geen reden om analoog te gaan.

Zelfs met het testen op wat kleine 0.25 Watt weerstandjes heeft de trafo het al aardig zwaar.
Dat het een 0,25W zegt helemaal niets  ;) Als je een 10ohm, 0,25W, weerstand pakt dan zal de trafo het zeker lastig hebben maar de weerstand zelf ook  ;D

Zodoende heeft elk blok een klein printplaatje nodig waarmee bepaald wordt in welke staat het blok zich bevindt (rood/geel/groen sein) en kan diezelfde print meteen de spanning leveren om dit uit te voeren.
Op zich heeft een moderne uC genoeg kracht en pinnen om wel meer dan één blok te doen. Je kan gewoon twee of meer individuele blokken laten aansturen door één uC. (Beperkende factor zijn waarschijnlijk het aantal pinnen zijn. Maar zelfs dat is uit te breiden...)

Elke voeding hoeft dus weinig te leveren (200-300mA?) voor slechts een korte tijd, prima te doen met standaard transistors.
Kan inderdaad met een transistor (MOSFET) maar de kant en klaar verkrijgbare H-brug IC's zijn zo goedkoop dat ik daar eens naar zou kijken als ik jou was. Ook zou ik niet voor een losse voeding per blok maar maar voor een paar grotere (zoals ik eerder al aangaf). Met 300mA kan je er zijn maar het is niet heel veel. Het ligt er ook aan of je met verlichting in rijtuigen wilt rijden enz. Ik zou de sturing iig een stuk robuster maken dan 300mA, eerder 3A. De totale voeding hoeft dan geen n x 3A groot te zijn omdat niet elk blok altijd bezet is maar dan heb je wel marge en overleefd het ook nog eens een keer een kortsluiting. (Current sensing/kortsluitdetectie zou geen slecht ding zijn.)

Communicatie tussen de blokken kan gewoon met 0-5V signalen over een stuurdraad. De AND/OR logica kan met een microcontroller, TTL-logica of zelfs analoge schakelingen, die vervolgens de spanning over het blok regelen.
Je zou het inderdaad met TTL levels kunnen doen maar je kan ook kijken naar een bus (met protocol). Serial zit bijvoorbeeld op bijna elke uC en kan met RS485 erg robust gemaakt worden. Voordeel van TTL is natuurlijk wel dat het meer lijkt op het old school 1:1 systeem. Maar met een bus zou je meer informatie kunnen overdragen (bijvoorbeeld individuele snelheid, optrekvertraging en afremvertraging die mee loopt naar het volgende blok). Niet dat ik je die kant op wil sturen maar meer op de mogelijkheden weer te geven.

Qua aansturing is het vrij recht door zee: elk blok (met hun aanmeld/stop-secties) regelt tussen +12 en -12 Volt om de trein vooruit of achteruit te laten rijden.
Dit is denk ik wel erg recht door zee  ;) Ik zou als ik jou was kijken naar PWM. Warmte ontwikkeling is een stuk lager dan met voltage sturen. En met een H-brug heb je het voor en achteruit rijden ook geregeld. IC's zijn goedkoop maar er zijn ook goedkope modules in China te koop en die kan je prima integreren op je eigen printontwerp, kan nog goedkoper zijn ;D Spanning zou ik dan ook wat hoger kiezen zodat je iets meer kracht hebt op lage snelheden. En dan gebruik je wel niet het regelbereik tot 100% blijft er nog genoeg over. Huidige uC's hebben allemaal een PWM-unit aan boord van minimaal 8-bit (256 stappen).

Houd er ook rekening mee dat er best grote verschillen in snelheid kunnen zijn tussen verschillende loc's. De een rijdt misschien nog maar 50km/h als de ander al 120km/h (schaalsnelheid) gaat. En dit hoeft niet altijd de gewenste snelheid te zijn voor dat type loc.

Voorlopig koop ik profi-rails nieuw bij Conrad. Zodra ik een werkend sein/wisselsysteem-concept heb, zal het ook rond de tijd zijn dat ik moet/wil gaan verhuizen. Daarna kan het echte bouwen dus beginnen!
Ik denk dat het een goed idee is te beginnen met nieuwe rails. Heb je daar in ieder geval geen problemen mee en kan je gaan spelen met de flex rails. Zelf ben ik alleen geen fan van de profi rails door de vaste bedding.  :-\

Overigens klinkt jou idee in de basis als die van Paul (smits66) alleen een stuk autonomer. Iets dat het wel een stuk moeilijker maakt maar ik wel kan waarderen. Maar je kan dus in dat draadje kijken voor wat ideeën en ik heb daar ook al verschillende bijdrages aan gedaan. Al een idee welke uC's je wilt gaan gebruiken?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

sttp

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • ts.333networks.com
« Reactie #20 Gepost op: 26 May 2015, 01:27:21 »
Goed, mijn reactie heeft even laten wachten. Was vrijdag al aan het typen geslagen maar kwam toen tijd te kort om het af te schrijven... Vandaar dus ook even terug grijpen  ;D
Zo één ben ik er ook ;)
De aansturing met Arduino in Paul's draad is één van de redenen waarom ik op dit forum heb geregistreerd; het verschil met dat systeem is dat ik inderdaad alles autonoom wil (kunnen) doen.

Drie Ampère voor één blok klinkt best wel veel, om eerlijk te zijn. Als er iets mis gaat, heb ik liever dat er 300-500mA door mijn trein loopt, dan 3A. En alles wat mis kan gaan, zal mis gaan, zeker nu ik nog in de beginfase zit. Ik heb liever dat de "éénmalige thermische beveiliging" mijn FET of transistor doorbrandt, dan dat ik een nieuwe motor moet kopen. Treindetectie wil ik gaan uitvoeren met stroomdetectie: een shunt-weerstand binnen OpAmp-inputs geven op een breadboard al een gewenst resultaat. Als het met mijn loc ook werkt, zal ik uiteraard mijn ontwerpen en bevindingen posten.

Aan een H-brug had ik trouwens nog niet gedacht, ik ging oorspronkelijk uit van -12/+12V voedingsspanning aan één rail en een common ground aan de andere rail. Met een H-brug scheelt me dat in ieder geval een negatieve voedingsspanning. Het lijkt me dat keerlussen door dit principe ook makkelijker worden.

Je had het over warmte-ontwikkeling. Waar zal dat precies plaatsvinden, in de trein/loc of in de aansturingselektronica? In geval van dat laatste, in hoeverre is die warmte brandveilig af te voeren met bijvoorbeeld een heatsink? Daarnaast, bij PWM krijgt de motor toch bij elke rising edge een klap en hoge inschakelstromen? Hoe gaan 5-polige motoren daarmee om, ik kan daar vrij weinig over vinden?

Op het moment weet ik nog niet hoeveel er nodig is om een serie blokken (liefst met wisselstraat en/of Engels wissel) volledig aan te sturen. Met het uitproberen op papier kom ik al vrij snel uit op ingewikkelde logica/digitale techniek, dus ik denk dat een microcontroller een betere keus zal zijn om ruimte en componenten te besparen. Tegen de tijd dat ik meer specificaties heb, zal ik eens naar de microcontrollers kijken. Nu doe ik alles met Arduino omdat ik de Uno heb liggen, maar de atmega328 is overkill (je kunt ermee op je TV gamen ;)) voor blokaansturing. Kan wel leuk zijn voor de wissel-aansturing, PC-connectie en eventueel andere dingen in het landschap. Waarschijnlijk zal ik wel op een ATmini of ATtiny uitkomen.

Nog maar één of twee dagen op de deurmat wachten totdat het pakketje met rails er is en dan kan ik eindelijk aan de slag!

Tim
« Laatst bewerkt op: 26 May 2015, 15:16:13 door sttp »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #21 Gepost op: 26 May 2015, 11:36:33 »
Het is inderdaad een analoge 2-rail 12VDC loc (dank voor de aanwijzingen) en die rijdt prima als ik 'm aanstuur met mijn 30V 3A power supply. Uiteraard nu nog hééél voorzichtig en niet boven de 100mA totdat ik meer spoor heb.
Dit snap ik niet. Je stelt toch niet je voeding op 30 Volt in om vervolgens met de stroombegrenzing tot 12 Volt te gaan? Jouw trein trekt een bepaalde stroom bij de opgegeven spanning en of jij nou 100 meter rails aan die voeding vastknoopt of een testspoortje van een meter, dat maakt die mA's geen donder uit: die lopen toch wel als die gevraagd worden.
Hup, gewoon van 0 tot 12 Volt regelen. Je mag er gerust van uitgaan dat er met je modeltrein niets mis is.
De trafo heeft het vermogen van een pinda, zoals door zuylen en Timo opgemerkt. Zelfs met het testen op wat kleine 0.25 Watt weerstandjes heeft de trafo het al aardig zwaar. Zolang ik maar 1 trein en weinig rails heb is het voldoende, totdat ik klaar ben voor/met de volgende stap. Binnenkort eens foto's maken :)
Zelfs dan zou ik het afraden. Ik ben begonnen met iets soortgelijks. De trafo warmt uit zichzelf al op (zonder belasting) en met een lok erbij kon je hooguit 5 minuten rijden. Dan kwam de thermische beveiliging in, werd de uitgang afgeschakeld en na een afkoelperiode van een seconde of 10 was er weer spanning (voor even natuurlijk) en daarna stopte het weer en begon het liedje van voor af aan.

Ik zou gewoon meteen in iets beters investeren. Een groene Trix trafo is een prima idee, bijna 4 keer zoveel stroom voorhanden.

Drie Ampère voor één blok klinkt best wel veel, om eerlijk te zijn. Als er iets mis gaat, heb ik liever 300-500mA over mijn trein staan, dan 3A.
Een stukje fundamentele elektronica-kennis: Stroom staat niet, stroom loopt. Spanning staat. Als er iets misgaat, zal er dus een grote stroom gaan lopen.
Ook ik ben van mening dat 300 tot 500 mA erg weinig is. Als je je treinen aan gaat sturen met PWM, krijg je te maken met piekstromen die al snel een probleem kunnen vormen bij de door jou opgegeven stroom.
En alles wat mis kan gaan, zal mis gaan, zeker nu ik nog in de beginfase zit. Ik heb liever dat de "éénmalige thermische beveiliging" mijn FET of transistor doorbrandt, dan dat ik een nieuwe motor moet kopen.
Helaas gaan de meeste FETs bij doorbranden niet open maar sluiten ze permanent van drain naar source. Een reden waarom H-bruggen die uit losse FETs bestaan vaak allerhande controle-circuits hebben om te kijken of de stuurelektronica nog werkt en als dat het geval is maar er geen verandering tussen drain en source opgemerkt wordt, de uitgang af te schakelen. Dit omdat de motor anders ongecontroleerd zou kunnen gaan draaien. In bepaalde situaties is dat niet fijn...

Overigens snap ik niet waarom je je druk maakt om doorbranden van onderdelen als je een stroombegrensde voeding tot je beschikking hebt. In dat geval is dat namelijk wél een goed idee: gewoon instellen op een stroom die je kunt verwachten. Slaat de begrenzing meteen aan en zakt de spanning meteen in bij het aansluiten van je werkstuk, dan weet je dat er iets niet klopt.
Aan een H-brug had ik trouwens nog niet gedacht, ik ging oorspronkelijk uit van -12/+12V voedingsspanning aan één rail en een common ground aan de andere rail. Met een H-brug scheelt me dat in ieder geval een negatieve voedingsspanning. Het lijkt me dat keerlussen door dit principe ook makkelijker worden.
Uh, nee, helaas ;) Teken het eens uit zou ik zeggen. Je hebt nog steeds te maken met rails waarvan 1 van de twee zich op een ander potentiaal bevindt dan de ander. Die kun je ook met een H-brug niet ongestraft aan elkaar knopen.
Je had het over warmte-ontwikkeling. Waar zal dat precies plaatsvinden, in de trein/loc of in de aansturingselektronica? In geval van dat laatste, in hoeverre is die warmte brandveilig af te voeren met bijvoorbeeld een heatsink? Daarnaast, bij PWM krijgt de motor toch bij elke rising edge een klap en hoge inschakelstromen? Hoe gaan 5-polige motoren daarmee om, ik kan daar vrij weinig over vinden?
De lok zal ook wel warm worden, maar niet warmer dan bij gewoon analoog bedrijf. Afhankelijk van de keus van je onderdelen zal de dissipatie vooral in je aansturingselektronica gaan zitten, net zoals deze vooral bij decoders voor digitaal bedrijf in de decoder ontstaat.

Als je aan brandveilig denkt, ben je al te ver ;) Je onderdelen handwarm laten worden (een graad of 50) is naar mijn mening het uiterste, maar of dat 50 graden voor het onderdeel alleen is of 50 graden met koelblok, dat hangt helemaal van jou toepassing af.
Een moderne MOSFET wordt niet warm of koud van het schakelen van 50 Watt bij 12 Volt, maar als je 'm verkeerd aanstuurt, gaat 'ie binnen de kortste keren in rook op.
Kies je een MOSFET met minder gunstige specificaties, dan kan het zijn dat je alle zeilen bij moet zetten om slechts 30 Watt bij die 12 Volt tot een goed einde te brengen.

PWM is voor een elektromotor geen probleem (in zekere zin rijden zelfs de echte treinen op die manier, dus ga maar na)
Het gaat er alleen wel om dat je de PWM-frequentie hoog genoeg maakt, zodat het voor de motor geen individuele 'klappen' worden, maar meer een gemiddelde spanning. Daarom werken veel decoders rond de 22 kHz (of zelfs 40 kHz zoals bij Zimo mogelijk is). Dat is niet alleen onhoorbaar, maar ook fijner voor de motor. Of de motor nu 3- 5- 7- of 9-polig is, maakt voor PWM niet uit.

Om nog wel wat positiefs in te brengen: met nieuwe rails beginnen is een goede keus! Ook ik heb daar tot nu toe geen moment spijt van gehad en wens dat ik dat eerder had gedaan...

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 26 May 2015, 11:53:14 »
3A per blok is inderdaad overkill. Maar ik doelde er meer op de sturing geschikt te maken voor 3A. Ik kan je vertellen, als je 300mA sturing gaat maken ga je die vaak moeten vervangen. (En zelfs 500mA is krap, zeker als je verlichting in rijtuigen bouwt.) Ondanks dat je vaak wel in die range zit zal je toch op momenten (optrekken, los staat vast (stall) of kortsluiting) meer trekken. Kan je sturing dan maar 300mA aan dan is deze weg. (Bye bye magic smoke.*) Beter is het om deze gewoon robuust te maken. Deze kan je dan uitrusten met een kortsluitdetectie. (Hé, er word 3A gevraagd, laat ik het blok maar uit zetten.) Dit kan via dezelfde manier als de stroomdetectie alleen dan met een hogere grens. Op de gemiddelde spoorbaan is er echt wel 3A beschikbaar. 3A (en zelfs meer) is best een normale waarde voor een booster (voeding) bij een digitale baan. En eigenlijk is het ook niet zo gek. Dat is ook niet zo gek. De kans dat er spontaan (door een fout) 3A door een loc gaat lopen is erg klein. Zeker als dit spontaan door de motor gaat lopen dan is per definitie de motor al stuk. De motor is immers gebouwd voor de voedingsspanning dus als deze opeens 3A gaat vragen is deze dus al overleden. Enige moment dat er op een punt die 3A gaat lopen is bij een kortsluiting (en dan schakelen modelspoortrafo's en boosters ook af).

H-bruggen zijn de standaard bij het sturen van motoren. Je hebt inderdaad maar één voeding nodig. En het gaat prima samen met PWM. En als je deze wat hoger pakt (18-20V is op een digitale baan echt geen uitzondering) komt dat het kruipen op lage snelheden ten goede. In een digitale loc, maar ook op analoge banen en ook in het grootbedrijf, worden motoren met PWM aangestuurd. Grote voordeel is (zoals vaak genoemd) dat een motor meer kracht heeft op lage snelheden. Een motor is een grote spoel dus zal zelf al de stroom beperken bij het inschakelen.

Ik schreef over warmteontwikkeling (in de elektronica) omdat ik er vanuit ging dat je loc's wel netjes wilt laten optrekken en afremmen. Stuur je met spanningen dan zul je dus de spanning naar de rails moeten variëren. Doe je dit niet door te schakelen (PWM) maar gewoon lineair dan zal daar aardig wat warmte bij vrij komen. (Immers, P = U x I) Dit is opzich wel te koelen (als je gaat zoeken kom je snelheidsregelaars tegen die dit doen) maar het is natuurlijk zonde. Kost je vermogen, je hebt meer onderdelen nodig, grotere koellichamen en rijdt ook nog eens minder goed.

Zelf zou ik alles zo modulair mogelijk maken. Dit zou voor mij zelf betekenen dat ik wisselsturing en bloksturing zou splitsen. Immers, niet elk blok heeft een wissel. En aan de andere kant, op een station kunnen er meer wissels zijn dan blokken. Maar dit hoeft niet te betekenen dat één uC niet meerdere blokken, seinen of wissels kan aansturen, zolang deze maar los van elkaar kunnen functioneren. ATtiny klinkt leuk maar ik denk dat deze wat te beperkt is. Een ATtiny85 heeft bijvoorbeeld maar 5 i/o pinnen. Ga je kijken wat je minimaal voor een blok nodig hebt (1 pin detectie, 3 pinnen sein, 1 pin PWM sturing) zit je al al 5 pinnen. En dan heb ik nog geen rekening gehouden met andersom rijden. Dan komt er nog een sein bij, heb je extra pinnen nodig voor de sturing en heb je waarschijnlijk ook niet meer genoeg aan één detectie. Nu kan je dat (deels) opvangen door pin uitbreiding (PWM drivers, led drivers, shift registers, i/o expanders enz) maar waarschijnlijk is het net zo makkelijk om voor een grotere uC te gaan. Zelf ben ik fan van de Arduino Pro Mini's. Zit zelfde uC op als de Uno (ATmega328) maar in een handige package voor integratie in een vast project en kosten in China zo weinig. Kan je het eigenlijk zelf niet meer voor opbouwen. (Niet dat je deze moet gebruiken, misschien ga je liever voor een PIC microcontroller ofzo. Keuze is aan jou  ;) )

Stroomdetectie werkt leuk en is eigenlijk de standaard detectie op digitale 2-rail banen. Enige waar je rekening mee moet houden op analoge banen is dat je geen detectie hebt als de trein niet rijdt (in tegenstelling tot bij digitaal waar er altijd spanning op de rails staat). Je zou dit kunnen oplossen door altijd een klein beetje aan te sturen (maar te weinig om te rijden) of misschien is het een idee om iets als permaloog te implementeren in de PWM sturing (kan volledig in software op een uC). Sla je twee vliegen in één klap (detectie en licht). Dinamo doet eigenlijk hetzelfde. Je moet alleen nu wel extra rekening houden met overgangen tussen blokken. Als het signaal nu uit fase is dan heb je sluiting  ::) Ik weet niet hoe dit opgelost is bij Dinamo maar een mogelijkheid lijkt mij om centrale opwekking van de benodigde puls te gebruiken. Alle blokken lopen dan synchroon.

Overigens zijn al mijn opmerkingen niet bedoelt om je een kant op te sturen maar meer om uit te leggen welke wegen je kan bewandelen. Je moet zelf uiteindelijk de keuze maken wat jou het meest geschikt lijkt.

[Edit]Menno was me voor dus gelijk even reactie  ;D
Uh, nee, helaas ;) Teken het eens uit zou ik zeggen. Je hebt nog steeds te maken met rails waarvan 1 van de twee zich op een ander potentiaal bevindt dan de ander. Die kun je ook met een H-brug niet ongestraft aan elkaar knopen.
Je hebt gelijk Menno dat je ze nog steeds niet zomaar aan elkaar kunt knopen. Maar als je het blok voor de lus omschakelt met een H-brug terwijl je in de lus zit kan je gewoon doorrijden. Iets dat niet kan als je een common rail gebruikt samen met -12V en +12V. Je kan dan wel omschakelen waardoor de spanning in en buiten de lus netjes even hoog en zelfde polariteit heeft. Allen kan je niet doorrijden omdat het ene stuk tussen common en 12V is en het andere stuk tussen -12V en common is (geeft beide 12V als je de referentie aan dezelfde railstaaf hangt). Met een H-brug is het dus wel degelijk makkelijker.  ;D

Timo

* "Electronics work on magic smoke. Once you let it escape, it stops working."

sttp

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • ts.333networks.com
« Reactie #23 Gepost op: 26 May 2015, 15:47:16 »
Een stukje fundamentele elektronica-kennis: Stroom staat niet, stroom loopt. Spanning staat.
Argh! Dat was wel heel erg! :-[ Snel gefixt, helemaal overheen gelezen! Men zou kunnen zeggen dat ik moe was om 01:27 's nachts, maar dit moet elke engineer natuurlijk kunnen dromen! :-X

Die 30V 3A power supply is gewoon regelbaar tussen 0-30V en 0-3A. Om het af te maken kan 'ie ook nog serieel geschakeld worden, zodat je tussen 0-60V kan regelen. Ik regel nu als spanningsbron tussen 0-12V, zodra ik een paar FETs heb zal ik eens kijken hoe het met PWM en 20V gaat. Ik ben overigens niet van plan die voeding te gebruiken op de uiteindelijke baan, want dan kan ik die niet meer gebruiken voor alle andere R&D voor werk en hobby.

Bij de overgangen tussen blokken weet ik nog niet hoe ik dat moet gaan aanpakken, ervanuitgaande dat het niet door dezelfde uC uitgestuurd wordt. Met analoge voedingsspanning is dat geen probleem, maar met PWM is dat inderdaad een strop. Misschien is dit op te lossen met een (paar) goedgeplaatste diodes (of diode-overgangen van de transistor i.p.v. switches/relais/fets) in de H-brug? Permaloog zal dan niet meer werken, dus misschien dat ik dan toch bij analoog regelen uit zal komen. Ik zal dit eens opbouwen op een breadboard om te kijken of het principe werkt. Maar niet voor morgen, want op één na laatste tentamen!

Wat de rest betreft, experimenteren en leren totdat alles vorm begint te krijgen! (y)

Tim

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 26 May 2015, 16:41:00 »
Bij de overgangen tussen blokken weet ik nog niet hoe ik dat moet gaan aanpakken, ervanuitgaande dat het niet door dezelfde uC uitgestuurd wordt.
Je kunt alle uC's synchroniseren met een centrale klokpuls, zodat de pulsen naar de baan samenvallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 May 2015, 14:09:38 »
De overgangen tussen blokken heeft mij ook even aan het denken gezet. Zolang je niets iets hebt als permaloog maar gewoon PWM sturing heb je in ieder geval geen kortsluiting. Voor normaal rijden is er inderdaad spanning als de puls hoog is. Maar ondanks dat de puls laag is wordt de spanning niet naar 0V getrokken. De brug is gewoon ontkoppelt. Dus als je van het ene blok naar het andere blok rijdt heb je geen sluiting zolang ze maar in dezelfde richting staan.

Waar ik wel aan begon te denken, wat als de blokken inderdaad niet synchroon lopen? In het ergste geval lopen beide blokken precies uit fase. Een loc op de overgang krijgt dan eerst spanning via het eerste blok en in de "uit"-tijd via het andere blok. Maw, de snelheid ligt 2x zo hoog. Is dit in praktijk echt een probleem? Dit moeten mensen die met PWM rijden kunnen zeggen. Bijvoorbeeld mensen die met de Weistra regelaar rijden. Klaas, heb jij hier ervaring mee?

Timo

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #26 Gepost op: 28 May 2015, 15:04:22 »
Ervaring vanuit het HCC!m systeem. Dit zijn blokkaarten die per interface gesynchroniseerd zijn. Bij gebruik van meerdere interfaces ontstaat het zelfde probleem. Is het erg. Laten we zeggen dat het zichtbaar en hoorbaar is. De trein maakt een snelheidssprong, afhankelijk van de oorspronkelijke snelheid. Vanaf snelheden hoger dan 50% wordt de sprong kleiner. Er zijn grote groepen die de sprong hinderlijk vinden en de enige oplossing is inderdaad het synchroniseren van de klok met een resetpuls.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 03 June 2015, 23:31:26 »
Nog even reageren op een vraag die ik over het hoofd hd gezien:
Waar ik wel aan begon te denken, wat als de blokken inderdaad niet synchroon lopen? In het ergste geval lopen beide blokken precies uit fase. Een loc op de overgang krijgt dan eerst spanning via het eerste blok en in de "uit"-tijd via het andere blok. Maw, de snelheid ligt 2x zo hoog. Is dit in praktijk echt een probleem? Dit moeten mensen die met PWM rijden kunnen zeggen. Bijvoorbeeld mensen die met de Weistra regelaar rijden. Klaas, heb jij hier ervaring mee?
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb het probleem wel onderkend, en ik heb het domweg vermeden.
Op mijn spoorbaan is eigenlijk geen ruimte om treinen in blokken achter elkaar te laten rijden. Er zijn wel blokken, maar die zijn min of meer cosmetisch. Ze zitten op dezelfde regelaar, en er rijdt steeds maar één trein tegelijk op het hoofdspoor.

Een tweede regelaar bedient het rangeerterrein, en daar kan ook maar één trein tegelijk rijden. Een trein die daar is samengesteld rijdt naar het overgavespoor in het station. Dat spoor wordt dan omgeschakeld naar de hoofdregelaar en kan dan het hoofdspoor op rijden. Maar pas nadat de andere trein van het hoofdspoor daar weg is, b.v. naar het fiddelspoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.