Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
Vandaag om 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:13
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:27:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:16:23
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:13:03
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:59:35
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 21:37:50
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 21:24:40
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:11:20
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
Vandaag om 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:49:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 17:41:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 16:45:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
  

Auteur Topic: Meerdere boosters op één trafo?  (gelezen 1449 keer)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 960
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Meerdere boosters op één trafo?
« Gepost op: 17 October 2007, 00:09:29 »
Beste modelspoorders,

Mijn baan wordt groter en groter en dat is goed nieuws want er kunnen nu zo'n 8 treinen gelijktijdig rijden. Tot nu toe heb ik weinig aandacht besteed aan de stroomtoevoer; alles gaat via het twin Center die gevoed wordt door een Conrad trafo van 150VA.
Nu dat de baan serieuze vormen gaat aannemen wil ik deze in 2 of 3 aparte secties verdelen. Het twin Center hoeft dan in de toekomst alleen maar de wisseldecoders van stroom te voorzien.

Nu mijn vraag: Kan ik twee boosters op de grote 150VA trafo aansluiten? (en wellicht ook nog het twin center) Of is dat en rare gedachte? Ik lees overal dat elke booster een aparte trafo behoeft, maar waarom dan? Dat staat er nooit bij!

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen hierover

Groet,
Emanje
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26921
    • Pagina van klaas
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2007, 00:21:50 »
Je kunt in principe meerdere (of alle) boosters uit 1 trafo voeden. elektrisch gezien is daar geen bezwaar tegen.

Maar er kunnen problemen ontstaan in geval van kortsluiting. Als je een booster uit een eigen trafo voedt die net genoeg power heeft, dan zal in geval van kortsluiting de spanning van de trafo in elkaar duiken en zo wordt de warmteontwikkeling in de booster begrensd.

Voedt je meerdere boosters uit 1 zware trafo, en er komt kortsluiting, dan zal de trafospanning minder of helemaal niet in elkaar duiken. Gevolg is meer warmteontwikkeling in de kortgesloten booster.

Het gebruik van een aparte trafo per booster is dus een veiligheidsmaatregel om bij kortsluiting de booster te beschermen. De kans op schade is bij een gezamenlijke zware trafo iets groter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2007, 09:30:03 »
Emanje / Klaas,

Eventueel afzekeren per sectie? (glaszekeringetje) Had dit n.l. in gedachte om bij mijn 70W trafo met 2,5A booster te doen. Een 3A zekering om de ergste klappen op te vangen.
mvg
Henk

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 960
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Meerdere boosters op één trafo?
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2007, 17:31:26 »
Oke, dus het kan wel, maar zekeren is aan te bevelen begrijp ik.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2007, 19:03:31 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus