Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 12:51:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:51:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
  

Auteur Topic: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?  (gelezen 24139 keer)

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
  • Mooi toch?
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #90 Gepost op: 21 January 2015, 12:51:10 »
Ik kan Robin zijn info altijd waarderen, is nooit speculaas, altijd netjes en concreet! Zo dat mag ook weleens gezegd worden! (y)
Gr. Dieuwe

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #91 Gepost op: 21 January 2015, 13:20:28 »
Zeg.

Krijgt de ingekapselde 6300 nog ERTMS of niet?

[duikt weg]
Treinen moeten rijden

guest7823

  • Gast
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #92 Gepost op: 21 January 2015, 13:33:07 »
Yep, level III (another pipedream  ;D)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22587
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #93 Gepost op: 21 January 2015, 13:45:05 »
Kennelijk wordt dan verwacht dat beantwoorders van vragen dan maar alle fora moeten afstruinen!
Wat een merkwaardige gedachtenkronkel!
Mvrgr
Koopmans

Wie verwacht dat dan?  ???
Ik kan het niet volgen hoor. Robert stelt een heldere vraag die ook nog modelspoorgerelateerd is. Hij vindt het leuk de plannen na te bouwen. Precies de reden waarom er in 2006 toch een grootspoorvraagbaak is gekomen. Kom je de vraag tegen en je geeft een antwoord, wordt dat vast gewaardeerd. Maar niemand wordt gevraagd alle fora af te struinen of huiswerk voor een ander te doen.
Dit onderwerp wil nog weleens tot stekeligheden leiden, maar daar kan Robert ook al niks aan doen. Dat ligt overigens - hoe zeg ik dat genuanceerd - in de regel niet alleen aan de hobbyïsten aan wal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #94 Gepost op: 21 January 2015, 14:03:09 »
En als een verder keurig nette vraag je niet aanspreekt, hoef je hem natuurlijk niet te gaan beantwoorden, laat staan er huiswerk voor te doen. Zijn al die petten niet een beetje voor je ogen gezakt Paul?

@Jo, in feite moet de hele motorbak worden herontworpen en dan als uniek stuk worden gebouwd. Ik vind de schatting van tonnen van Tim nog erg voorzichtig. Die tonnen kan je wel uittrekken voor het restaureren en technisch geschikt maken van de andere bakken. Daarna heb je dan een fraaie trein die onderhoud en stalling nodig heeft en zich alleen met flinke verkiezen en een hoop moeite laat exploiteren.

De stichting heeft geen subsidietje hier en subsidietje daar nodig, maar een mecenas met diepe zakken.

Hoi Henk,

Waarom kan het wel in Zwitserland en Duitsland en hier niet?
Heb de Rwth al genoemd scholings project,zij heben ook aan de wieg gestaan van de rollendelandstrasse,
Waarom wordt in Nederland zo kortzichtig gedacht?
Het heeft veel geld gekost om die trein uit Canada te laten komen en er zijn  in het verleden al stichtingen kopje onder gegaan.
Omdat ze zich verkeken hebben op het project.
Want het is op langer termijn duurder om de Ram te slepen dan op eigen kracht te laten rijden,want de rijtuigen dien ook
van energie voorzien te worden ivm de airco verlichting enz.
Het materieel dient ook gekeurd enz.
Talbot in Aken zou de casco kunnen bouwen en waar een wil is een weg,want er is al genoeg waardevols in het spoorse
gebeuren de *** op gegaan.
Het moeilijke  is ,hulp te vragen aan mensen die de wegen kennen om er het voordeel uit  te halen,om weer schot in de zaak te krijgen.
In d guldentijd was het denkelijk geen probleem geweest,maar de Euro zit niet zo los in de beurs.
Men moet er mee leven dat het geld voor zulke projecten er niet meer is en hoe langer men wacht ook het vakmanschap verloren gaat.
Daarom zal deze trein nog voor vele hoofdbrekens zorgen.

Jo 
   

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22587
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #95 Gepost op: 21 January 2015, 14:13:09 »
Het gebeurt hier ook Jo, alleen voorlopig niet met die TEE. En in Duitsland en Zwitserland worden vast ook lang niet alle plannen uitgevoerd. Misschien zijn er daar ook wel mensen die erop wijzen wat er in Nederland allemaal wel niet kan. Ze kunnen daar nog helemaal los gaan over het feit dat de BR65 bij de SSN terecht is gekomen en niet ergens in Duitsland.
Niet alles kan en lukt en dat is overal zo. Je kan ook bezien wat er allemaal wel is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #96 Gepost op: 21 January 2015, 14:14:33 »
Dit zegt het Robin, bijna niemand weet dat jouw uitspraak betrouwbare info is. Of dat gewoon is wat je zelf graag zou willen. En dat wakkert weer genoeg weinig realistische wensen aan ;)

Maak ik mij bij deze iets bekender dat ik regelmatig iets bij het spoorwegmuseum doe  ;D

]

(Binnen niet al te lange tijd op een trein van het spoorwegmuseum te bewonderen  (y))

De info van mij op blz 1 van dit draadje is dus de waarheid, ik heb nergens een veronderstelling gebruikt!

Mvg,
Robin

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #97 Gepost op: 21 January 2015, 14:17:14 »
Het gebeurt hier ook Jo, alleen voorlopig niet met die TEE. En in Duitsland en Zwitserland worden vast ook lang niet alle plannen uitgevoerd. Misschien zijn er daar ook wel mensen die erop wijzen wat er in Nederland allemaal wel niet kan. Ze kunnen daar nog helemaal los gaan over het feit dat de BR65 bij de SSN terecht is gekomen en niet ergens in Duitsland.
Niet alles kan en lukt en dat is overal zo. Je kan ook bezien wat er allemaal wel is.

Hoi Henk,

Daar heb volkomen gelijk in,in principe  moeten wij blij zijn met wat we hebben en een nieuwe aanwinst is welkom als het betaalbaar blijft.

Gr

Jo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7758
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #98 Gepost op: 21 January 2015, 14:37:04 »
Wat Henk zei deed me denken aan wat ik deze zomer op de ZLSM railbus zag staan:



De Duitse Hochwaldbahn ligt stil, helaas. Hier in NL pruttelt 'ie lekker door.

De discussie is verder langzamerhand wel afgedwaald van de oorspronkelijke vraag (prima!) van Biesje over welk museummaterieel 'ie na kan maken voor z'n huidige baan. En dus welke nieuwe oudjes binnenkort te zien zijn.

Als de discussie vervolgens afdwarrelt naar het beleid van de diverse clubs en zelfs hoe je met de 3737 om moet gaan... Dan breekt inderdaad een oude discussie weer los waarvan je je af mag vragen of die herhaald moet worden. Niet on-topic wat betreft de vraag. Net zoals in "elk" roco draadje na een paar pagina's de discussie over de prijspolitiek gaat :)

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7823

  • Gast
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #99 Gepost op: 21 January 2015, 15:42:29 »
Henk en anderen,

Ik/we begrijp(en) je punt. Er gaat op het BNLS bestuursforum overleg over het verder hoe en wat plaats vinden. De door mij aangegeven punten zijn al eerder besproken op dat platform, maar we zullen die discussie nogmaals oppakken. Waarschijnlijk zal een van de bestuursleden hierover op een later tijdstip terugkomen met een standpunt / mededeling.

Paul Bender, team BNLS moderatoren

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2280
    • Biesje.nl
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #100 Gepost op: 21 January 2015, 15:53:26 »
Dag allen, bedankt voor de uitleg Paul en anderen.

Ik verwacht van niemand om voor mij het huiswerk te gaan doen maar als je wat weet en wilt delen: graag. Weet je het niet of wil je het niet delen: ook prima.

Overigens speel ik lekker vals en zijn de treinen die ik straks ga gebruiken lekker allemaal rijdend te zien. Als ze in het 'echie' niet rijden dan kunnen we ze tenminste in volle 1:87 glorie op onze banen begluren (y) Het idee dat ze in het echt ook nog bestaan en rijvaardig zijn is gewoon een extraatje. Dus mocht ik dit jaar slagen om eindelijk een huis te kopen (zoals gezegd: eigen bedrijf dus banken doen moeilijk) dan kan ik beginnen met mijn niet bestaande kopstation (Biesbos/Biesdam/Biesveen/Den Bies kweetetnogniet) met naastliggend fictief museumlijntje met draaischijf.

Ik ben al erg geholpen met het idee dat de 1302 straks wellicht weer blauw word en de 1125 waarschijnlijk weer 1125 en de nieuwe oude kleur :) Dat de 2530 nu bruin is vind ik jammer, want ik ga hem lekker lila maken en hopen dat de echte ook weer eens lila wordt.

Ben blij dat we gewoon mogen praten over deze dingen. Ik zit ook niet te wachten op een 'welles, nietes' discussie maar we hebben allemaal een passie voor treinen hier. En passie is een sterke emotie. Aangezien mensen geen punt oren en groen bloed hebben kunnen we emoties als dit slecht onderdrukken soms en vloeit de emotie via het toetsenbord het internet op.

Live long and prosper (en ook vriendelijke groeten en zo),

Robert