Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Killswitch door bask185
Vandaag om 23:33:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door prutser
Vandaag om 23:27:51
Bahnstrecke 5867 door Dennis1984
Vandaag om 23:03:35
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door VictorPM
Vandaag om 23:03:28
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rob Ellerman
Vandaag om 23:01:51
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 22:31:50
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 22:24:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:19:59
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:12:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 20:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:26:23
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 19:51:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 19:23:22
Tapatalk door Hasenwald
Vandaag om 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
Vandaag om 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:04:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping door erwin janssens
Vandaag om 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
Vandaag om 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:11:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 17:57:28
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:27:52
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 17:21:10
  

Auteur Topic: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks  (gelezen 16900 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #105 Gepost op: 30 August 2014, 11:38:37 »
De peco kruiswissels zijn voorzien van 4 stuks blanke draden, daar ga ik dat op die manier doen, goede tip! Ondertussen ligt alles inmiddels op z'n plek. Alle wissels en blokken zijn bedraad en kunnen dus afzonderlijk gevoed worden. De baan zal maar 1 detectie per blok krijgen, de afrem en stop plekken zullen door software bepaald worden.

Wat nog wel lastig is, zijn de extra bielzen, als je eea niet op de mm correct hebt afgekort, zijn soms 2 bielzen net te veel, of juist net te weinig... lastig.

Op zich valt het leggen van dde flexrails inderdaad wel mee, je moet er een beetje handigheid in krijgen. Lastig is nog wel bij lange bochten, dat de binnenste spoorstaaf dan de neiging heeft om te verschuiven en te kort te worden, uiteraard altijd bij de verkeerde plek... ik los dat nu op door de staven te fixeren met een conrad messing railblokje, zodat de rails alleen maar aan  1 uiteinde kunnen verschuiven en niet aan beide kanten.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 11:40:41 door jowi »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26926
    • Pagina van klaas
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #106 Gepost op: 30 August 2014, 11:52:59 »
Wat nog wel lastig is, zijn de extra bielzen, als je eea niet op de mm correct hebt afgekort, zijn soms 2 bielzen net te veel, of juist net te weinig... lastig.
Daar kun je wat aan doen door twee bielzen stijf tegen elkaar te leggen. Wordt in het grootbedrijf ook vaak gedaan onder een raillas.
Een andere optie is om tussen nog 5 bielzen de "dammetjes" weg te snijden, zodat je ze kunt verschuiven. Dan kun je de ruimte een beetje verdelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #107 Gepost op: 30 August 2014, 12:11:34 »
Ah ok, ga ik proberen (y)

Ik merk nu ook dat ondanks dat ik geprobeerd heb heel systematisch en netjes te werken, ik toch bij een aantal wissels vergeten ben om een sleufje te maken voor de ondergrondse servo's/verenstaal :-\ dus eea moet weer los. Dus nog een tip, zorg dat je echt alles goed voorbereid en niets vergeet ;)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #108 Gepost op: 30 August 2014, 13:01:01 »
Ik heb trouwens voor de spoorafstand de peco 6' n guage tool gebruikt. Zo liggen de parallelle sporen netjes 27mm uit elkaar (hartafstand) en de bochten op 35mm, zodat lange wagons elkaar niet raken. Op de foto kun je een beetje zien dat daar waar de bochten beginnen, de afstand tussen de sporen wat breder wordt.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 13:04:43 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #109 Gepost op: 31 August 2014, 13:31:38 »
Ik heb problemen met de peco engelse wissels. Bij de normale wissels zijn de puntstukken fysiek verbonden met de tongen, als de tongen mechanisch tegen de spoorstaaf gedrukt zit, krijgt het puntstuk de polariteit van die spoorstaaf, via de tong. Beter is om de punstukken actief te voeden, ik heb daarvoor alle wissels al voorzien van voedingsdraden, voor zowel de spoorstaven als punstuk, voor later. Voorlopig werk ik even op de mechanische manier.

Bij de engelse wissels zijn de puntstukken al naar buiten bedraad, echter het lijkt er op dat de puntstukken niet fysiek met de (tegenoverliggende) tongen verbonden zijn, klopt dat? Met andere woorden, bij de engelse wissels MOET je de puntstukken actief voeden, is dat correct? Ook al gebruik je ze handmatig?

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #110 Gepost op: 31 August 2014, 19:04:35 »
Kort en bondig; ja.

Je moet ze altijd voeden.
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #111 Gepost op: 31 August 2014, 19:23:09 »
 (y)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #112 Gepost op: 01 September 2014, 15:09:14 »
Ben een beetje testrondjes aan het rijden maar... het valt me wat tegen :-X Ten eerste is het natuurlijk gewoon een ovaal, ik had gedacht dat omdat het 2x zo groot was dan mijn simpele testovaaltje, het wel wat leuker zou zijn maar... nee dus ;D maar goed, dat wist ik eigenlijk wel.

Serieuzer probleem zijn de kruiswissels, die rijden helemaal niet zo lekker. Ik had gehoopt dat deze soepel te nemen zouden zijn maar werkelijk elke lok hobbelt en wiebelt en kraakt over de engelse wissel, en vaak ontsporen ze zelfs, of blijven stilstaan (puntstukken zijn immiddels actief bedraad). Mijn Piko hondekop heeft af en toe zelfs de neiging om 1 draaistel op te wippen en compleet het andere spoor op te sturen zodat ie over 2 sporen tegelijk rijd :( ... ik had gedacht de peco wissels superieur zouden zijn tov bijv. Fleischmann, maar dit valt me toch tegen...

Ook de geluidsproduktie staat me tegen. Ik heb de rails hier en daar met een spijkertje op het multiplex vastgezet, omdat ik eigenlijk een testbaan niet wil lijmen (het moet later weer los) maar het rijden maakt flink kabaal zo. Ik zal toch aan isolatie en lijmen moeten denken ben ik bang...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #113 Gepost op: 02 September 2014, 09:32:51 »
Hm, ik heb toch een andere ervaring. De wissels zijn stukken beter dan Fleischman is mijn ervaring. Wat ik je misschien nog kan aanraden is de veerdruk van de servo's wat te verhogen. Hierdoor drukken de tongen wat sterker tegen de rail. Hierdoor zullen de treinen (ook op een engelsman) de ingestelde route volgen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #114 Gepost op: 02 September 2014, 12:52:13 »
Ik heb geëxperimenteerd met mijn kruiswissels en daar de veertjes uit gehad. In combinatie met de Conrad wisselmotoren vond ik het hopeloos af te stellen.

Na overleg met de Peco fabriek, heb ik ze daarheen opgestuurd en hebben ze gratis (!!) de veertjes weer teruggezet. Alleen een bijdrage in verzendkosten.

Ik heb vervolgens de standaard Peco wisselmotoren eronder gezet, en dat voldoet goed.
Heb alleen nog wat twijfels over de het standaard Peco omschakelrelais dat gekoppeld zit aan de motor, dat lijkt niet altijd ver genoeg door te schuiven.

Maar de treinen gaan er voor rest allemaal probleemloos overheen.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

FidOo

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #115 Gepost op: 23 September 2014, 15:01:51 »
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat betreft het probleem van de engelse wissels.

Er schijnt een probleem te zijn met de Flenshoogte van sommige treinen en deze wissels. Ik weet niet of de hondekop ook dit probleem kent?

Het gaat er dan om dat de wielflens het kunststof raakt tussen de hartstukken (die V vorm). het probleem is dat het kunststof daar te hoog is waardoor de wielen opgetild worden en soms ontsporen of stroomloos komen te staan.

De oplossing is (baan stroomloos maken!) en met een kleine schroevendraaier het kunststof iets af te schrapen waardoor de flens niet meer over het kunststof rijd maar over de railstaaf blijft rijden.

Ja niet echt netjes, maar het is een bekend probleem bij de engelse wissels.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #116 Gepost op: 23 September 2014, 15:39:34 »
Ik ben ook al bezig geweest her en der wat weg te schrapen, maar ik heb niet het idee dat het echt veel helpt. Ik zag wel dat zo'n verhoging er voor zorgde dat het wiel als het ware over een gat tussen 2 spoorstaven 'getild' werd, wat dan een wat hobbelig gedrag gaf, en nu ik daar de verhoging heb weggehaald, zie je dat het wiel nu eigenlijk in dat gat valt... ook niet echt super, of misschien heb ik juist wel teveel weggehaald?

Ik zie ook dat een lok bijvoorbeeld 20x probleemloos over de wissel rijd, en dan de 21e keer zich op 1 of andere manier lelijk verslikt en ontspoort.
De hondekop daarentegen rijd na het schraapwerk inderdaad heel netjes en heb ik niet meer op fouten kunnen betrappen... dus het is ook lok-afhankelijk.