Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Daan!
Vandaag
om 20:29:14
US diorama in H0
door
Joz
Vandaag
om 20:15:03
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
Vandaag
om 20:03:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Silvolde
Vandaag
om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Railpassie
Vandaag
om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 19:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Eric B
Vandaag
om 19:06:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 18:51:42
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Tom Z.
Vandaag
om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
Vandaag
om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
MichielB
Vandaag
om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
henkoia
Vandaag
om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea
door
Huup
Vandaag
om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Dave.......
Vandaag
om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen
door
Frank103
Vandaag
om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:38:09
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij (gelezen 1123 keer)
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Gepost op:
10 August 2014, 17:36:02 »
Beste mensen,
Op een Engelse site zag ik dat Hornby rijtuigen van batterijverlichting voorzien werden. De verlichting dooft nadat de trein een tijdje niet gereden heeft. De verlichtingstrip heeft niet de functies van digitale verlichtingsstrips maar toch lijkt het me wel wat om een keer uit te proberen. Je hebt immers geen last van slecht wielcontact, ook al is dit via een condensator te ondervangen.
Wie weet hier meer van? Het is natuurlijk een Engels product.......
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Menno
Offline
Berichten: 3460
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Reactie #1 Gepost op:
10 August 2014, 18:50:43 »
Dit was voor het tijdperk van digitale treinerij een heel gangbare methode om rijtuigen van licht te voorzien (naast HF-generatoren)
Er heeft ooit zelfs een schakeling in de Elex gestaan (een toegankelijker tijdschrift dan Elektuur, uit de jaren 80 en 90)
Ik zou er nu niet meer aan beginnen, 3 Volt is errug krap voor witte LEDs. Als je spanning enkele tienden van Volts zakt, is het over met de verlichting. Tel daarbij een vrij lompe accu op die je ergens kwijt moet zien te raken (als het je wat minder uit maakt of je dat ziet is er geen probleem) en nog wat hulpelektronica op en het weegt naar mijn mening niet op tegen de voordelen van digitaal rijden.
Daarnaast zijn er tegenwoordig goldcaps in allerlei soorten en maten, waarmee veel makkelijker enorme capaciteiten in kleine formaten ingebouwd kunnen worden om slechte stroomafname te ondervangen.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26970
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Reactie #2 Gepost op:
10 August 2014, 19:43:35 »
Het kan wel met een 3V batterij, het kan zelfs met een 1,5V batterij. Alleen moet je er dan een boost-convertor tussen zetten. Dan wordt het natuurlijk wel ineens een stuk gecompliceerder.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Reactie #3 Gepost op:
11 August 2014, 12:12:13 »
Ik heb de verlichting ooit gezien met een 3 volt batterij die ook wel eens gebruikt worden om het computergeheugen van een computer aan de gang te houden. Er schijnt een fabriekje te zijn die dit special voor Hornby rijtuigen fabriceert. Oudere Hornby rijtuigen zijn meestal niet ingericht voor verlichting. De verlichtingset kan dit veranderen. De batterij schakelt automatisch uit nadat de trein een tijdje stilstaat. Hoe dat gekoppeld is aan de wielen, is mij een raadsel. De lichtkleur is volgens mij gewoon geel. Maar het zou kunnen dat ze ook warmwhite of wit verkopen. Dan zou je de problemen kunnen krijgen die Menno beschrijft. Maar ik neem aan dat de ontwerper van het product er goed over nagedacht heeft.
«
Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 12:14:30 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Menno
Offline
Berichten: 3460
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Reactie #4 Gepost op:
11 August 2014, 12:38:00 »
Voor zover ik me de Elex schakeling herinner, was dat een schakeling met een op-amp of iets dergelijks, geschakeld als comperator met uiteraard wat extra onderdelen.
Zodra er rijspanning was, steeg de spanning boven de accuspanning, waardoor de lampjes gingen branden. Vervolgens, als de rijspanning wegviel, werd er overgeschakeld op de accu, en liep een elco, verbonden met de comperator langzaam leeg, net zolang tot de comperator omklapte en de verlichting uitschakelde. Hoe langzamer de elco leegliep (en hoe groter de elco) hoe langer je lampjes bleven branden, waarbij de elco overigens niets direct van doen had met de brandduur. Het was puur een RC-tijd voor de comperator.
[/technische praat]
@ Klaas, natuurlijk, maar dat bedoelde ik vooral met 'weegt niet op tegen'.
Als je analoog rijdt is een kleine batterij of flinke goldcap naar mijn mening een prima oplossing, maar als je twijfelt of je digitaal wil rijden, zou ik meteen voor digitaal kiezen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Verlichting van rijtuig met 3volt batterij