Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 23:13:01
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 23:04:59
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door daan2353
Vandaag om 22:57:17
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 22:53:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:48:39
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
Vandaag om 22:41:18
Elanowo, een Pools smalspoor baantje in H0e door Cegielski
Vandaag om 22:38:24
Altbau e-loc BR163 zelfbouwen in H0 door moonlicht
Vandaag om 22:34:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:14
Piko G1206 draaistellen verwijderen door Jeroen Trainz
Vandaag om 22:23:09
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 22:22:51
Zoek site ombouw lokomotieven door KoosDeJong
Vandaag om 22:20:45
Het einde van de Roco Glaskasten 43256 door Scratchbuilt
Vandaag om 22:14:27
Synapse 2087 door Dave.......
Vandaag om 22:03:00
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
Vandaag om 21:58:19
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 21:29:41
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door WimC
Vandaag om 21:27:03
Euronight 295 samenstelling door DBCargo
Vandaag om 21:07:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:39:41
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:37:48
Modelbaan in schaal TT omgeving Veluwe te bezoeken? door Scratchbuilt
Vandaag om 20:06:22
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 19:58:19
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 19:30:06
nieuwe formgebruiker en gaat starten met een N Spoor modelbaan door Train Charter Services
Vandaag om 19:22:48
Den Overslag & Marchan'Dix door Simplex
Vandaag om 18:54:02
Hulp bij Märklin 3047 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:12:50
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 17:35:28
De Hondsrugbaan door Benrail
Vandaag om 17:31:45
Holland Scale huisjes bouwen en pimpen. door ruudns
Vandaag om 17:20:03
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door C_Jabaaij
Vandaag om 16:25:06

Auteur Topic: Div. vragen m.b.t. aansluiten Marklin  (gelezen 2643 keer)

treintje30

• Offline Offline
Div. vragen m.b.t. aansluiten Marklin
« Gepost op: 21 July 2014, 18:34:10 »
Dag,

Ik had een aantal vraagjes
wat als ik een c rail setje bevestig onder een c rail van marklin en marklin transformator om analoog te kunnen rijden
heb ik dan gelijk of wisselstroom.

en waar moet ik dan bij de transformator de draadjes in doen in de gele en de rode of de 2 zwarte

En mijn laatste vraag waar moet ik op letten bij het kopen van een 3 rail marklin loc 

Alvast vriendelijk bedankt

Vink

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Div. vragen m.b.t. aansluiten Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2014, 18:38:59 »
Ten eerste, lees de handleiding. Ook wel genoemd RTFM. En zwart bestaat niet.  ;D

Rood en Bruin is rijspanning. Geel en Bruin is bedoeld voor licht/schakelartikelen.

Het setje wat je bedoeld is een ontstoor setje. Het kan alleen gebruikt worden bij analoog. Het blijft wisselstroom.

Met digitale locs kun je ook analoog rijden, let alleen op dat je geen oude blauwe transformator gebruikt die bedoeld zijn voor 220V netspanning die kunnen de decoder vernielen, gebruik bij digitale locomotieven uitsluitende de witte 230v netspanning transformatoren.

Verder bij het kopen van een 3-rail loc staat er bij andere merken dan Märklin op dat het een locomotief voor ~AC is. In dat geval betekend het dat het een 3-rail loc is.

treintje30

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2014, 18:50:51 »
Dag,

Ik was eigenlijk benieuwd als je een digitale set hebt en je vervangt het stuk 3 rail met kastje digitaal decoder van marklin voor hetzelfde stuk rail maar dan aan de onderkant een c rail setje.

Dus dan al het digitale weglaten en dan c rail setje aansluiten op rails en transformator van marklin 32VA
wat voor spanning is dat en kan ik dan gewoon ook analoog rijden.

Graag u hulp

Vink

jowi

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2014, 18:54:52 »
Ik begrijp totaal niet meer wat je nou wil ??? Je hebt een digitale Marklin startset gekocht (nadat je een digitale Roco set 'defect' terug had gebracht) maar je wilt analoog rijden? Is dat het? Waarom wil je dat?

Had je dan niet beter meteen een analoge set kunnen nemen? Misschien nog maar een keer terug naar de winkel en weer omruilen?

treintje30

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2014, 18:56:08 »
Dag,

Ik had gewoon de vraag of het kon.

Vink

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #5 Gepost op: 21 July 2014, 19:32:59 »
Ik was eigenlijk benieuwd als je een digitale set hebt en je vervangt het stuk 3 rail met kastje digitaal decoder van marklin voor hetzelfde stuk rail maar dan aan de onderkant een c rail setje.

Geen idee wat je hier mee bedoeld. Beter schrijven en artikelnummers geven wat je aan het doen bent. Een rail is een rail, dus een stuk rails heeft er niks mee te maken.

treintje30

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 July 2014, 19:44:58 »
Je hebt bij marklin startset een stuk c rail waar een kastje aan zit ( digitale set ) daar staat geen nummer op.
Als ik dit gehele stuk vervang dus kastje plus stukje rail voor hetzelfde stuk c rail 24172 maar daar bevestig ik aan de onderkant c rail setje aan en vervolgens aansluit op trafo zou ik dan analoog kunnen rijden ??? ???

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2014, 19:46:10 »
Euh jah,antwoord geven op een vraag die opzichzelf niet zo duidelijk is,is lastig.
Daarbuiten om genomen,zou je op een forum waar men enkel Marklin spul behandeld,waarschijnlijk sneller geholpen zijn als hier.
Reden is simpel,er zijn hier niet zo heel veel marklin rijders.
En dan is het zoals al meer werd geroepen nog altijd de vraag wat je motivatie is om dit te willen weten ?
Als je analoog wilt rijden dan had ik me na een DIGITALE roco set,zeker niet met een DIGITALE MARKLIN set "af laten schepen" in die winkel waar je bent geweest.
En met bovenstaande en je vragen over analoog rijden,kan je misschien begrijpen,dat de enkeling die de moeite wil nemen om een antwoord te geven er geen bal meer van snapt over wat je nou wil.
Het is een simpel gegeven vanuit vele mensen hier dat als er gelezen wordt over de vraag, welk merk is goed voor een digitale set en je krijgt roco als een goede kandidaat.
Je vervolgens een digitale set koopt van dat merk en je stuit op een probleem waarbij je al vraagt of je er analoog mee kan rijden.
Je dan ineens terug keert naar dezelfde winkel om de set blijkbaar om te ruilen voor marklin digitaal,en dan vervolgens ook weer over analoog rijden begint.
Sorry dat ik het zeg,maar dat is het zelfde als naar de groentewinkel gaan en vragen om appels en thuis te gaan klagen dat ze je niet de peren hebben gegeven die je eigenlijk wilde.
Afijn ik zou nogmaals adviseren om een modelspoor forum te zoeken wat Marklin behandeld en hat daar is te vragen wellicht snappen hun of het mogelijk is wat je wil doen.
Een ander advies kan ik hierop niet verzinnen  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2014, 20:46:13 »
Floris, wat kraam je een onzin uit!

Er zijn genoeg Marklin rijders op dit forum om hier een antwoord op te kunnen geven.

Vink,

Je hebt OF een digitale set gekocht, OF een analoge. Als je een digitale set gekocht hebt, heb je een centrale i.p.v. een trafo. En er zit een decoder in de lok. Niets meer of minder. Rails maakt dus niet uit. Zoals gezegd, als jij de rails aansluit op een centrale en er een lok met decoder op zet, kun je digitaal rijden. Sluit je de rail aan op een gewone trafo, met een gewone lok, dan rij je analoog.

Wil je er een lok bijkopen, dan moet je dus weten of je digitaal of analoog rijdt. En het moet een 3-rail lok zijn.

Succes, gr, Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2014, 20:50:48 »
Je hebt bij marklin startset een stuk c rail waar een kastje aan zit ( digitale set ) daar staat geen nummer op.
Als ik dit gehele stuk vervang dus kastje plus stukje rail voor hetzelfde stuk c rail 24172 maar daar bevestig ik aan de onderkant c rail setje aan en vervolgens aansluit op trafo zou ik dan analoog kunnen rijden ??? ???

Als ik het goed begrijp wil je de aansluitrail uit je digitale set vervangen door een gewoon stuk rail en daar dan een gewone regeltrafo op aansluiten. Dat kan, zelfs je digitale loc zou dan correct op de trafo moeten reageren.
Maar, je moet dus echt een Märklin regeltrafo hebben. Zo eentje met een draaiknop en een overspanningspuls om van rijrichting te kunnen veranderen. Je moet niet de trafo uit je digitale startset gebruiken.

Blijft inderdaad de vraag waarom je dat zou willen. Heb je soms ergens oude Märklin locs?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2014, 20:55:17 »
Van het buurforum, 3rail-forum, waar Vink zit van het weekend heeft aangemeld:

Dag,

Ik ben Gerben 20 jaar en ben sinds dit weekend de gelukkige eigenaar van een marklin digitaal H0 startset 29166.
Heb vroeger altijd beziggehouden met treintjes voornamelijk minitrix N spoor 2 rail analoog maar ben overgegaan naar
H0 3 rail digitaal omdat ik dat mooier vind.

Ben van plan om een klein baantje te maken met 2 of 3 locs digitaal
en ik ben druk bezig met het zoeken van informatie op het internet hoe het allemaal werkt qua digitaal
maar ik kom er nog niet helemaal uit al kan ik op deze website/forum veel info vinden.

Groet

Gerben/Vink

Dus wat Gerben nu allemaal wil is mij een vraag.... Hij heeft dus ervaring met modelspoor.... Maar wat hij nu precies wilt met deze hele exercitie is voor mij een vraag en niet te begrijpen.

Daar heeft hij het over digitaal rijden dat het zo  (y) is en hier wil hij analoog rijden....

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2014, 22:05:38 »
Apart.
Als ik zijn vragen hier zo lees krijg ik niet de indruk met een ervaren modelspoorder te maken te hebben.
Zijn reactie bij de buren is dan ook niet te rijmen met zijn vragen hier.
Hier wil hij in eerste instantie analoog rijden met een Roco set en daar is hij een tevreden eigenaar van een digitale Marklin set  ??? ::)
Schiet mij maar lek  8)
Gr.
Eric