Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 15:11:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Wat zit er in deze tender? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:40:51
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 09:12:28
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
  

Auteur Topic: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen  (gelezen 4352 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Gepost op: 08 June 2014, 21:56:54 »
Volgens Frans forum zou dit een teak slaaprijtuig van Wagons Lits zijn op de verbinding Amsterdam - Groningen. Heeft zo een luxe binnenlandse nachtverbinding echt bestaan? Klikkie doen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2014, 22:02:41 »
Die trein reed enkel op 21 juni.
De kortste nacht van het jaar. ;)

ff serieus nu, ik kan me er niets bij voorstellen. In de tijd van de vierassers met stoomlok was je niet een hele nacht onderweg van 020 naar Grunne.

Kortom- hoe zit dit?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • Bruggen-IG:
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2014, 22:20:30 »
Dit klopt; er heeft ooit een artikel over in Railhobby gestaan, dat ik wel ergens heb. Het waren eigenlijk posttreinen, met toegevoegde slaapaccomodatie; A'dam/Rotterdam-Groningen, en A'dam/Rotterdam- Maastricht (en vv neem ik aan). Ze liepen via Utrecht Maliebaan, waar post en reizigers tussen de twee takken werden uitgewisseld. Om dat mogelijk te maken zijn daar extra overloopwissels aangelegd waarvoor het middendeel van de oude perronkap is gesloopt. De slaapwagens hebben er niet lang gereden, de vraag was te klein. Je kwam ook al rond 05:00 op de eindbestemming aan, waarna je nog in de stilstaande trein mocht doorslapen.
Ik zoek het artikel wel op, ik schrijf het bovenstaande uit mijn geheugen.
Deze foto's kende ik nog niet, wel mooi dat we nu zelfs een rijtuignummer kunnen zien. En dat de rijtuigen in teak-kleur waren (deze slaapwagens waren soms ook blauw, qua modelrealisatie vroeg ik me af welke hiervoor juist was).


EDIT: Railhobby 5/6, mei juni 1986. Artikel van J. A. Bonthuis. reizigersaccommodatie heeft bestaan van 3 november 1930 tot aan het uitbreken van de tweede wereldoorlog, vanaf 1936 niet meer in de nacht van zaterdag op zondag.
De feitelijke rijtuigloop was: Amsterdam-Groningen, Groningen-Rotterdam DP, RotterdamDP-Maastricht en Maastricht-Amsterdam. Voor de andere verbindingen moest men dus blijkbaar overstappen.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2014, 22:36:21 door janw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2014, 22:30:39 »
Deze hoort er ook nog bij, 1932 dus: http://www.spaarnestadphoto.nl/component/option,com_memorix/Itemid,60/lang,nl/task,topview/cp,3/pp,2/mrxpopup,1/CollectionID,1/PhotoID,SFA022809559/RecordID,420311/ResultRecord,21/
Op Spaarnestad gezocht op "Amsterdam-Groningen", toen waren ze zo gevonden, met nog wat extra info.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2014, 22:52:04 »
Fascinerend zeg, een binnenlandse nachttrein in Nederland. Hoewel de belangstelling dus blijkbaar minder groot was dan verwacht, moet er in eerste instantie dus wel gedacht zijn dat er in een behoefte voorzien werd. Ik vraag me af waar die behoefte dan vandaan kwam. Zou na te gaan zijn wie er gebruik maakten van deze nachttrein?

Eelco

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2014, 22:55:03 »
Wat een pretenties.
nachttreinen in een landje ter grootte van een postzegel.
Maar het klopt dus wel.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2014, 23:57:45 »
Geinige info. (y)

@Hendrik Jan: Blijkbaar reden er toch al posttreinen over die routes en die tijden, en ze dachten: Even kijken wat er gebeurd als je er een CIWL achter hang. Wie niet waagt wie niet wint zal ik maar zeggen.

Overigens heb ik in Spanje wel eens in zo'n soort busverbinding gezeten. Het is inderdaad erg akelig om rond 12 uur 's nachts ergens te vertrekken en dan om 5 uur 's nachts aan te komen. 't Vergalt je hele dag.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2525
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2014, 06:46:11 »
Tegenwoordig rijden er ook wel nachttreinen in dit kleine landje, maar die hebben alleen zitaccomodatie. Zo spartaans dacht men nog niet in de jaren '30  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2014, 08:05:29 »
Handelsreizigers bv. Scheelt hotel en tijd.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2014, 09:25:47 »
Jammer dat mijn overgrootvader niet meer leeft, die was handelsreiziger in de jaren dertig, woonde in Groningen en moest af en toe in Amsterdam zijn. Wie weet heeft hij wel eens van deze trein gebruik gemaakt.

Eelco

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2014, 10:35:54 »
De andere gebruikelijke reisroute was via Enkhuizen-Staveren. Dat was dan geen nachttoer, maar, naar ik vermoed, betaalbaarder.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2014, 11:01:37 »
De HSM route Amsterdam-Groningen via Enkhuizen en Stavoren (veer) concurreerde met de (NRS)/NCS/SS verbinding Amsterdam Weesperpoort/Den Haag Rhijnspoor/SS /Rotterdam Maas naar Groningen via Utrecht en Zwolle. Toen de bedrijven fuseerden tot de NS ging al het verkeer Amsterdam-Groningen via Zwolle. In de jaren '30 was de veerverbinding dus geen hoofdverbinding meer. Alle snelle verbindingen gingen toen via Zwolle.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2014, 12:16:09 »
Desalniettemin reisde mijn overgrootvader ook toen via Enkhuizen. Vanuit Amsterdam. Ik vermoed dat dit vanwege de kosten was, de man had niet veel geld te makken. Ik heb altijd begrepen dat die route voor veel mensen een aantrekkelijk alternatief was wanneer je in die hoek woonde.
Gebaseerd op overlevering. Ik heb de man nooit bewust gekend.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Slaaprijtuigen in binnenlandse nachttreinen
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2014, 20:20:49 »
(...) Deze foto's kende ik nog niet, wel mooi dat we nu zelfs een rijtuignummer kunnen zien. En dat de rijtuigen in teak-kleur waren (deze slaapwagens waren soms ook blauw, qua modelrealisatie vroeg ik me af welke hiervoor juist was).

EDIT: Railhobby 5/6, mei juni 1986. Artikel van J. A. Bonthuis. reizigersaccommodatie heeft bestaan van 3 november 1930 tot aan het uitbreken van de tweede wereldoorlog, vanaf 1936 niet meer in de nacht van zaterdag op zondag.
De feitelijke rijtuigloop was: Amsterdam-Groningen, Groningen-Rotterdam DP, RotterdamDP-Maastricht en Maastricht-Amsterdam. Voor de andere verbindingen moest men dus blijkbaar overstappen.
In "De Erfenis", het boek van dhr. Steinkamp over de houten rijtuigen van NS wordt ook nog gesproken over rijtuigen vanuit Hengelo. Deze reden slechts tot Amersfoort, waar de reizigers moesten overstappen op de trein uit Groningen. Een aantal goederenwagens werd wel met de trein verder richting Utrecht vervoerd. De reizigersrijtuigen die hier genoemd worden, zijn een AB7c en een C10c (per trein), over WL's wordt niet gerept. De rest van de trein bestond vooral uit E's (expresgoedwagens, geen E'tjes zoals voor het bietenvervoer ;-) ), en enkele goederenwagens en postrijtuigen.
Wat een pretenties.
nachttreinen in een landje ter grootte van een postzegel. (...)
Vergeet niet dat het aantal verbindingen vele malen kleiner was en dat sommige reizen daardoor veel langer duurde dan nu (lange overstaptijden). Het was soms dus simpelweg onmogelijk om op één dag op en neer te reizen en nog voldoende tijd voor een bespreking te hebben. Nachttreinen vormen dan een aantrekkelijk alternatief voor een trip die anders één of zelfs twee hotelovernachtingen zouden kosten.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271