Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 02:24:48
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 01:16:59
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:48:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 00:05:44
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
10 December 2025, 23:54:40
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door GerardvV
10 December 2025, 23:10:06
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 December 2025, 22:54:15
Da's Daz 2 door Huup
10 December 2025, 22:29:30
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
10 December 2025, 22:11:03
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
10 December 2025, 22:06:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 December 2025, 21:58:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 December 2025, 18:09:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
10 December 2025, 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 December 2025, 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
10 December 2025, 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
10 December 2025, 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 December 2025, 14:23:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
10 December 2025, 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
10 December 2025, 13:58:45
  

Auteur Topic: Lastregeling bij decoders  (gelezen 1417 keer)

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Lastregeling bij decoders
« Gepost op: 05 April 2008, 11:09:55 »
Bij het lezen van de gebruiksaanwijzing van bv de Lokpilot v 3.0 blijf ik moeite houden met de instellingen van de CV 53 t/m 55. Hier kan men de lastregeling van de motor instellen en finetunen. Er wordt gegooid met termen zoals EMK, PMW en de parameter I en K. Op dit forum en internet gezocht en veel gevonden maar als niet techneut kom ik er niet helemaal uit. Stroom is toch stroom volgens de reclame!

Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit nu precies inhoudt en hoe de decoder in te stellen. Ik begrijp dat er gouden regels zijn zoals laag met je PMW beginnen en dan alles opschroeven. Ik zou denken "ga voor goud en vul de hoogste waarde in".

Bvd John

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27030
    • Pagina van klaas
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2008, 12:00:02 »
PWM: pulswijdtemodulatie
In een digitale loc krijgt de motor geen geregelde spanning aangeboden, maar pulsen van de volle mep. Dus een puls, dan even stilte, dan weer en puls, enz...
De verhouding tussen de tijdsduur van de puls en de tijdsduur van de stilte wordt geregeld naar gelang de gewenste snelheid.

EMK: elektromotorische kracht.
In de stilteperioden draait de motor gewoon door en werkt dan als dynamo. De grootte van de spanning die de motor dan teruglevert heet de EMK en is een maat voor de snelheid van de motor. Hiermee weet de decoder dus hoe snel de motor werkelijk draait en past eventueel de tijdsduur van de volgende puls aan om de snelheid te corrigeren.

De betekenis van K en I wordt naar mijn mening vrij duidelijk uitgelegd in de handleiding. Dus ik zou zegen, ga er eens even rustig voor zitten lees heel zorgvuldig wat daar staat. Ik zou het ook wel uit kunnen leggen, maar dat zou betekenen dat ik de handleiding over zit te schrijven.
Verder staat er een tabel in de handleiding met de aanbevolen instellnigen voor een hele reeks van verschillende motoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2008, 13:48:38 »
Voor je met allerlei parameters gaat zitten klooien moet je je wel ff 1 ding afvragen: loopt je lok nu zo rot v.w.b. cruisecontrol of doet ie het heel aardig? Je kunt wel gaan zitten sleutelen maar het is maar de vraag of je het beter krijgt en überhaupt of het in jouw geval wel nodig is... Als je machientje goed strak loopt, door bochten, over hellingen enz. is er weinig bij te regelen. Pas als je merkt dat het niet lekker gaat zou ik gaan sleutelen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Lastregeling bij decoders
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2008, 10:30:04 »
Bedankt voor de uitleg. Het een en ander is duidelijker geworden.

THX John