Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Aandrijving Lima trams verbeteren  (gelezen 27503 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #60 Gepost op: 15 January 2014, 19:35:26 »
*blaast stofjes weg*

Oke, zo lang is het nog niet. Maar is er ondertussen al iets meer aan info?

Sinds dit weekend ook een Limaátje (Postbankversie) binnen en het is echt om te huilen. Van alles gedaan - gesmeerd, vervangen, extra stroomafname - het blijft gewoon te storingsgevoelig. :'( Deze aandrijving biedt dan natuurlijk uitkomst!

Wes
Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #61 Gepost op: 16 January 2014, 00:24:29 »
 ;) Rustig aan Wes! Dit is een hobby weetjewel... ;D (y)

Even een heel klein beetje historie over de modellen zoals ik hem beleef:

ROCO is de eerste grote leverancier van moderne trams GT-6 en GT-8 als éénrichtingswagens en dan is het jammer, dat ze uitgerekend dat brédere Keulse geval als voorbeeld nemen,maar ze zetten wel een soort standaard voor de aandrijving! En menigeen voelt zich niet belemmerd, om van die kappen allerlei fraaie dingen te zagen en plakken!

LIMA ziet dit succes en komt met de oudere GT-6 twéérichtingwagens, later ook de GT-8 en de diverse Stadtbahnwagens. Zij baseren zich op de meer gebruikelijke wagenbakbreedte, kijken heel goed naar de aandrijving van ROCO (maar zijn wat slordig bij de materiaalkeuze) En waar ROCO met losse raampjes in een kap werkt, gaat LIMA voor een high-tech techniek van transparante kappen bedrukken. Niet alle 'verbouwers' zijn hier blij mee  :( En door de slechte materiaalkeuze levert de aandrijving, ook al ziet die er goed uit, géén vrienden...

En derde belangrijke speler wordt uiteindelijk Halling, die óók goed kijkt naar de ROCO-aandrijving, maar de fouten van LIMA vermijdt! En omdat ze ook aandrijvingen ontwikkelt voor de ",Wiener Linien" zijn óók de zelfbouwers/verzagers weer blij: De tram is weer opgedeeld in die twee delen: kap en aandrijving!

Ik denk dus, dat we (als trammodelbouwers) blij moeten zijn met SKIPTRAM en MMTB, die sámen uit goed verkrijgbare onderdelen iets heel moois ontwikkelen!

Groeten van Frans (die van mening is dat óók Modeltrams betrouwbaar moeten rijden!)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #62 Gepost op: 05 May 2014, 21:57:50 »
Nou, zoals onderhand wel is gemerkt zijn de onderstellen leverbaar. Mark heeft ze afgelopen vrijdag bij me langsgebracht en ben dit weekend ermee in de weer geweest. En eindelijk, mijn Limaatje rijdt als een zonnetje!

De bouw van het onderstel is met de uitgebreide, in kleuren geprintte bouwbeschrijving goed te volgen. Soms een beetje gepruts met kleine onderdeeltjes, maar uiteindelijk past alles prima! Voor mijn Postbank-Lima heb ik de inrichting verfraaid met blauwe bankjes.

Ondanks het veel betere onderstel dan het origineel, zijn er helaas wel een paar kleine minpuntjes die mij in elk geval zijn opgevallen:
- Weinig ruimte voor bedrading t.b.v. digitalisering. De draadjes voor de verlichting pasten er niet meer goed tussen zonder het motortje of het draaistel in de weg te zitten, dus deze heb ik toch maar bovenlangs geleid. Deze zal ik later nog verder wegwerken, aangezien ze nu zichtbaar zijn :-\
- Weinig ruimte voor digitalisering. Dat is eigenlijk wel jammer, want wellicht had er gekeken kunnen worden voor een plekje voor de decoder. Hij kan in het dak, maar dan is het gepruts met binnenverlichting nog lastiger, en het is niet meer onzichtbaar weg te werken
- De typische Hallingherrie is een behoorlijke bijkomst. Ik heb gekozen voor de dubbele motor-variant en daardoor extra aanwezig. Maar ach, dat voor een goede stroomafname/rijkwaliteit...

Al met al: een goed en degelijk product afgeleverd door twee heren die weten hoe het hoort. Ik ben benieuwd wat we nog meer van  de samenwerking SKIPMark kunnen verwachten!   8)

Paar pica's:

SKIPMark onderstel voor Lima by WeKra, on Flickr
SKIPMark onderstel voor Lima by WeKra, on Flickr
SKIPMark onderstel voor Lima by WeKra, on Flickr
SKIPMark onderstel voor Lima by WeKra, on Flickr
SKIPMark onderstel voor Lima by WeKra, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 05 May 2014, 21:59:53 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #63 Gepost op: 05 May 2014, 22:04:20 »
netjes

en met 150 jaar tram sticker zo te zien  :)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #64 Gepost op: 05 May 2014, 23:00:43 »
Hoi Wes,

Leuk om te zien dat het eerste model op de SkipMark aandrijving zijn rondjes maakt.

Ik rij zelf met één motor en leg de decoder op de plek van de 2e motor. Met de extra draadjes voor de verlichting is het inderdaad een beetje pielen, maar de constructie is gelijk aan de Halling Weense E1 en Düwag modellen. Het kan wel, maar dan moet je alleen  superdun draad gebruiken en deze vastzetten in het onderstel.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #65 Gepost op: 05 May 2014, 23:31:01 »
Hi Wes,

Inmiddels ben ook ik de trotse bezitter van een SkipMark set.
Binnenkort ga ik er aan beginnen! Eerst de Pcc 1001 af!

Groetjes,
Niek

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #66 Gepost op: 06 May 2014, 16:43:04 »
Gentlemen,

Ik heb inmiddels ook de eerste Stubaital 8-asser rijden in Waelstede (weet ik, 't is geen Nijmeegs model, maar wel heel mooi....)  8)
Ik vind het geluid wel meevallen; die LIMA trams konden er ook wat van....
En in vergelijking met Halling (plastic doosje) maakt de SkipMark (resin) beduidend minder lawaai  (y).

Met de ombouw van een Bochumer 6-asser met één motor ben ik momenteel bezig.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #67 Gepost op: 16 May 2014, 23:39:55 »
Ook in Bommeldam is er een GT6 van Lima onder het mes geweest.



 (y) (y)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #68 Gepost op: 17 May 2014, 00:14:08 »
 (y) Mooi gedaan!

je kan eventueel de hoogte van het middendraaistel iets afvijlen zodat hij kaarsrecht is.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #69 Gepost op: 17 May 2014, 00:20:43 »
Mark,

Daar heb ik wel aan gedacht, omdat ie in het midden inderdaad net iets hoger lijkt te staan. Maar alles zit nu in elkaar en dat was een vrij vervelend klusje.

Dus ik laat het denk ik zo..