Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
19 Toen
door
marco
Vandaag
om 12:20:30
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22
door
VAM65
Vandaag
om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
borotof
Vandaag
om 12:15:37
3 januari NVBS oliebollenrit
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:11:32
Layne, Somewhere South.
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:48:00
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:47:44
Rail away
door
R1954
Vandaag
om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen
door
Leolin
Vandaag
om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Jelmer
Vandaag
om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
door
bask185
Vandaag
om 11:07:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:56
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:51:58
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Met een sik
Vandaag
om 10:25:12
Wat is dit voor component
door
bellejt
Vandaag
om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:48:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 07:05:23
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken
door
damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000
door
Huup
04 December 2025, 17:52:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rosestraat in Sm/S
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rosestraat in Sm/S (gelezen 38780 keer)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10774
Re: Rosestraat in Sm/S
«
Reactie #90 Gepost op:
06 May 2014, 22:11:09 »
Goed idee Sven.
En voor die info is véél belangstelling denk ik zo.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1431
Re: Rosestraat in Sm/S
«
Reactie #91 Gepost op:
07 May 2014, 00:02:39 »
Geweldig al die verhalen, foto's uit archieven en vooral de zeer goed geslaagde modellen van Frans. Het zal een hele klus zijn om de beoogde RTM-baan op een dergelijk hoog niveau te realiseren. Er wordt overigens goed nagedacht over het geheel.
Van begin zomer 1953 tot eind zomer 1955 heb ik als jongetje van 9 à 12 jaar in Hellevoetsluis gewoond. Tijdens mijn verblijf in een gezondheidskolonie (Elim) op Schiermonnikoog waren mijn ouders, mijn broer en de kat van uit Groningen naar Hellevoetsluis verhuisd. Door een kennis van mijn ouders werd ik als 9 jarige in Groningen op de trein gezet. Die trein reed rechtstreeks naar Rotterdam Maasstation. In Gouda (waar al mijn familie woonde) stapte mijn moeder ook in de trein, want in Rotterdam was ik totaal onbekend. Het was een wereldstad in mijn ogen. Via de Maasbruggen kwamen we op het Stieltjesplein en in de Rosestraat. Tijdens het avondspitsuur stapten wij in een niet al te druk rijtuig van de tram naar Hellevoetsluis. Het bleek de eerste klas te zijn. Toen de conducteur/kaartjesverkoper langskwam, was die rit toch een soort aanslag op de portemonnee. Maar ik had tenminste eerste klas gereden in 1953, terwijl bij de NS de derde klas nog heel gewoon was. Hoe vooruitstrevend was de RTM in die tijd door slechts twee klassen te hebben. De reis vanuit Hellevoetsluis naar Gouda (50 km) duurde net zo lang als vanuit Groningen (230 km).
Bij het eindpunt van de tram in Hellevoetsluis was tevens een locdepot en een tramhaven. Het rangeren van de stoomloc naar het depot heb ik vele malen al dan niet illegaal (in een wagon) meegemaakt. Vanaf 4 of 5 sporen met verschillende hoogten kon een aansluiting met een veerboot gemaakt worden. Daardoor kon onder vrijwel alle omstandigheden van hoog en laag water wagonnen, rijtuigen en zelfs locomotieven naar het (toen nog) eiland Goeree-Overflakke gevaren worden. Het laden en lossen van wagonnen ging vrij simpel. Vanaf een stoomlier op de veerboot liep een kabel via een horizontaal wiel dat zo'n 50 m vanaf de walkant vast lag (aan een ketting?). Vanaf dat wiel liep de kabel terug naar een wagon. Op die manier werd dan een wagon vanaf de veerboot op een van de opstelsporen getrokken.
De gewone veerboot voor passagiers en (vracht-)auto's was vooral voor mijn broer een nieuwe uitdaging zoals we dat tegenwoordig noemen. Hij vroeg namelijk op een vrije woensdagmiddag aan de kapitein van zo'n veerboot of hij en ik een keer (gratis) mee (heen en weer) mochten. Dat mocht tot mijn stomme verbazing. Als een soort vip's van 10 en 11 jaar mochten wij in de stuurhut mee. We mochten om beurten zelfs het roer vasthouden.
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2014, 00:04:38 door Martin Hornis
»
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rosestraat in Sm/S