Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
  

Auteur Topic: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?  (gelezen 5486 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #30 Gepost op: 22 March 2014, 12:52:50 »
Heb al gezocht, maar kan in het publieke domein helaas niets bruikbaars vinden... Deze constructie zit in het hart van het draaistel. Om er een foto van de kunnen maken moet je er onder zijn, of een uitgebouwd draaistel schuin van boven fotograferen. Daar zijn niet veel foto's van.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #31 Gepost op: 22 March 2014, 13:10:04 »
Ik heb een vraag om foto's/tekeningen/beschrijving gedropt bij iemand die lang bij Nedtrain Haarlem gewerkt heeft (onder zijn leiding o.a. ICMm project), maar nu inmiddels bij Prorail werkt.
Afwachten maar.

Mvg, Michel

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #32 Gepost op: 22 March 2014, 13:24:30 »
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar mijn baas vindt het niet goed als ik zijn tekeningen online zet.

Maar niet getreurd, want ik heb toch in mijn verzameling iets gevonden.


Tekening: DB

Dit is draaistel van een ET420. Op veel punten een ander draaistel, maar het principe van de langsmeename is wel te zien.

In het midden zie je een gat. Daar doorheen valt een pin die aan de rijtuigbak vast zit. Dat gat zit in een groen juk. Gestippeld achter het lichtblauwe draaistelframe zie je dat het juk aan de uiteinden aan stangen vast zit. Deze stangen zijn gestippeld en rood.

De stangen zorgen dat het groene juk met gat niet in de rijrichting kan bewegen. Het kan wel omhoog en naar beneden, dus meebewegen met de vering vertikaal. Het kan ook opzij: de scharnieren zijn niet stijf; het zijn rubber bushings.

Aan de zijkant van het vierkante raam waardoor je het juk kunt zien, zie je ook twee 'negerzoenen'. Dit zijn rubber blokken die de zogenaamde zachte aanslag vormen. Als de rijtuigbak veel opzij beweegt ten opzichte van het draaistel, komt in dit geval de pin tegen deze blokken om de beweging af te remmen.

Er is ook een zogenaamde harde aanslag, die het absolute maximum van de beweging bepaald. Die zie je bij nr. 11.  Er is een nok aan de rijtuigbak die hier bij extreme bewegingen tegenaan komt. Bij normale inzet van het voertuig wordt die aanslag niet geraakt.

De zijdelingse beweging noem je wiegspel, ondanks dat er bij moderne draaistellen eigenlijk geen sprake meer is van een wiegbalk.

Om dan toch weer het bruggetje terug te maken naar de oorspronkelijke vraag: bij het middelste draaistel van mDDM is het wiegspel ruimer ingesteld dan bij de andere twee draaistellen. Tevens is de zijdelingse veerstijfheid van het middelste draaistel lager (de veer is slapper). Hierdoor kan dit draaistel makkelijker en verder opzij bewegen dan de andere twee.


Overigens: merk op dat bij dit draaistel de bevestiging van de wiellagers (geel) naar het draaistelframe met rode stangen op hetzelfde principe berust als de langsmeeneme van rijtuigbak naar draaistel.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 13:38:52 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #33 Gepost op: 22 March 2014, 15:02:02 »
Hier heb ik een tekening gevonden van de constructie bij een Re 6/6 II van de SBB:

http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_6/6 en dan bij Literatur:
Karl Meyer: Die Prototyplokomotiven der Serie Re 6/6 der Schweizerischen Bundesbahnen.
Schweizerischen Bauzeitung, Band 90 (1972), Heft 48 (retro.seals.ch, PDF 13.2 MB) .
Na downloaden van de pfd, ga naar bladzijde 6. Dit is een uitgebreide techische beschrijving van deze loks in het Duits.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 15:08:40 door J J H S »
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #34 Gepost op: 22 March 2014, 18:25:19 »
Edgar, bedankt voor het plaatje.
Het principe is eigenlijk hetzelfde als bij de DE locs 6400 en bij de Class 66. Daar steekt ook een dikke pen vanaf het hoofdfame naar beneden die met trek/duwstangen is verbonden aan het draaistelframe.
Het verschil is dat bij de mDDM het middelste draaistel wat meer zijdelingse bewegingsruimte heeft.

De constructie van de SBB-Re6/6 komt op hetzelfde neer. Alleen zijn daar de trekstangen buiten het draaistel aan de locomotiefkast verbonden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.