Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gezocht omgeving Drachten door spoorijzer
Vandaag om 14:26:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door spoorijzer
Vandaag om 14:19:56
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 14:10:34
Lodewickshaven door Jelmer
Vandaag om 13:53:29
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:37:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 13:26:52
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 13:18:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:04:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:51:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
TRAX3D - kan geen account aanmaken door Pauldg
Vandaag om 11:42:27
Märklin 2025 door Railpassie
Vandaag om 11:36:35
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 11:23:12
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
  

Auteur Topic: Trafo kapot???  (gelezen 1269 keer)

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Trafo kapot???
« Gepost op: 13 March 2014, 16:37:08 »
Ik heb een trafo (merkloos) waar onder andere controlelampjes opzitten voor de gelijk -en wisselstroom. Pas wanneer ik de regelknop helemaal opendraai gaat het lampje branden en soms ook helemaal niet. Als ik de railspanning doormeet krijg ik constant wisselende waarden.
Kan ik er nu vanuit gaan dat het apparaat kapot is? Is zoiets uberhaupt mogelijk?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Trafo kapot???
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2014, 16:42:58 »
Is dat plotseling of al langer? En alleen bij de regelknop?

Bij oudere regelbare trafo's wordt de spanningsregeling verzorgd door een ring met omgewonden (weerstands?)draad waaroverheen een sleper gaat die verbonden is met de draaiknop. Die omgewonden draad kan ergens doorgesleten zijn, er kan 'sluiting' tussen enkele windingen ontstaan, waardoor de weerstand geringer wordt, mogelijkheden genoeg. Trek de stekker uit het stopcontact en maak de trafo dan eens open. Als er al te veel slijtage zichtbaar is op de ring weet je het euvel en kun je op zoek naar een vervanger.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22635
Re: Trafo kapot???
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2014, 16:44:39 »
En als je er een trein mee probeert te laten rijden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Trafo kapot???
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2014, 16:49:25 »
Die sleper loopt niet over een opgewonden weerstandsdraad. Gebruikelijk is dat hij over de secundaire wikkeling van de trafo loopt. Dat contact kan twijfelachtig worden door slijtage.
Daar kom je inderdaad alleen maar achter als je de trafo open maakt. Dat kan een hele operatie worden, omdat tegenwoordig de trafo's zo zijn uitgevoerd dat ze met gewoon gereedschap niet te openen zijn. Dat is een veiligheidsvoorschrift, o.a. om te voorkomen dat kinderen en andere ondeskundigen er aan gaan sleutelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Trafo kapot???
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2014, 17:00:20 »
De trafo is al flink op leeftijd. Ik heb een aantal jaren niks meer gedaan met de treinbaan en ben sinds kort weer begonnen. Een trein laten rijden lukt niet. Openmaken is denk ik ook geen optie want alles zit potdicht en er zijn nergens schroeven of klemmen ofzo. En tja ik ben niet echt heel erg deskundig

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22635
Re: Trafo kapot???
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2014, 17:02:03 »
Ja, weg ermee, tweedehands is een goede regeltrafo van recentere datum voor een paar tientjes te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Trafo kapot???
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2014, 07:32:38 »
Op Marktplaats of ebay zijn er genoeg te vinden,en mocht je zoiets liever niet via internet doen.
Dan kun je ze ook vinden voor een leuke prijs op de grotere treinbeurzen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Trafo kapot???
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2014, 09:37:28 »
Als je jaren niet gereden hebt zou je misschien je loc's eens kunnen na kijken op vuil en verharst vet.
Groetjes
Johnny

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Trafo kapot???
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2014, 11:57:12 »
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk inderdaad dat de trafo zijn langste tijd heeft gehad. Aan de loc's kan het sowieso niet liggen want die zijn pas nog allemaal nagekeken en hebben servicebeurtje gehad