Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Sluitlichten via schakelaar ofzo?  (gelezen 3584 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2014, 12:26:43 »
Hoi Reinout,

Denk er wel aan dat een stroomvoerende koppeling hetzelfde kost als een functiedecoder. En mijn ervaring leert dat ondanks op veel punten stroomafname je bij LED verlichting niet onder een anti knipper condensator uit komt. Dit is voor mij de reden dat ik een stroomvoerende koppeling zijn geld niet waard vindt.

Maar als je stroomvoerende koppelingen gaat gebruiken weet dan dat je beter niet direct de rijspanning door kunt lussen. Bij de koppelingen die ik ken zitten de contacten boven en onder. Als je zegt, boven is linker spoorstaaf en onder is rechter, dat werkt, tot je het rijtuig omdraait. Dan is onder links geworden en boven rechts. Deze zou dan sluiting maken met het volgende rijtuig. Je zit dan dus vast aan een vaste rijtuig oriëntatie. Beter is om de gelijkgerichte spanning door te lussen. Bij het omdraaien van het rijtuig zal dit namelijk niet wisselen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #16 Gepost op: 04 March 2014, 13:32:07 »
Timo: goede tip van dat gelijkrichten. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #17 Gepost op: 04 March 2014, 14:38:26 »
Dat hangt van de koppelingen af. Bij de Tams/Viessmann koppelingen die zijn gebaseerd op de Fleischmann Profi heb je dat probleem. Maar bij de koppelingen van Roco, Heljan/Viessmann of Kroiz heb je dat probleem niet. Die kun je zo aansluiten dat altijd dezelfde polen worden doorverbonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #18 Gepost op: 04 March 2014, 14:49:19 »
Klopt, er zijn uitzonderingen. Maar dat zijn niet echt makkelijk koppelbare koppelingen. En de viessmann heeft 2 horizontale en 2 verticale contacten, de horizontale draaien netjes om, de verticale niet. Deze gebruik ik voor (vaste) treinstellen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #19 Gepost op: 04 March 2014, 18:33:30 »
Die vierpolige Viessmann/Heljan koppelingen ken ik en bij juiste aansluiting van de stroomafame kan een rijtuig probleemloos worden gedraaid.
Juist de koppelingen die wat dat betreft problemen opleveren zijn de uitzondering.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #20 Gepost op: 04 March 2014, 20:02:31 »
Doordat er over flexibele treinsamenstellingen gesproken was dacht ik ook gelijk aan de meer flexibele koppelingen, vandaar. :) Meer algemeen is dat je dus goed moet kijken hoe de koppeling is gemaakt en wat er gebeurd bij het omdraaien van het rijtuig. Dit kan dus in sommige gevallen kortsluiting opleveren.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

rvanderschagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2014, 12:51:08 »
Hallo Reinout,

Er is nu een koppeling die je sluitverlichting van je rijtuig/wagon regelt maar je wel al je rollend materiaal voorzien van deze koppelingen dus ook je locs en alle wagons/ rijtuigen voorzien van sluit verlichting. Je hoeft dan geen rekening meer te houden met wat is mijn laatste wagon want zodra je ontkoppelt neemt het een na laatste rijtuig de sluitverlichting over en je kan tevens overal waar jij wil ontkoppelen/koppelen dus geen ontkoppelrail meer nodig.
Ik heb dit gezien op Rail 2014 in Houten gezien bij Pi Committ. Koppelingen kosten dacht ik 14,90 per st.

Gr. Rob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2014, 13:07:56 »
Rob,

Moet je er wel bij vertellen dat je dan ook de bijbehorende (prijzige) decoders van T4T nodig hebt.
De koppelingen op zich doen niet zoveel. Die worden door de decoder aan gestuurd om op een willekeurige plek in de trein te ontkoppelen en geven de data door de trein door naar de volgende wagon.

Het is een mooi systeem, maar wel prijzig als je een grote verzameling ermee wilt uitrusten.
Gr.
Eric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2014, 13:36:53 »
Rob: klinkt wel als een mooi systeem, maar ik heb elders ook al gehoord wat Remunj zegt: je moet helemaal over op het T4T systeem. En ik wil het nog wel een beetje standaard en betaalbaar houden.

Nou ja, standaard... Stroomvoerende koppelingen zijn ook niet standaard, maar da's tussen specifieke wagons in. Stroomvoerende koppelingen maken het wel weer makkelijker voor mij om toch op kadee koppelingen over te gaan: die hoeven dan alleen bij de lange rijtuigen aan de uiteindes van de trein. Ik zat toch een beetje in m'n maag met de grote afstanden tussen de rijtuigen bij kadee: het is geen kortkoppelmechanisme.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Erictrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • NS,SBB,BLS,USA
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #24 Gepost op: 05 March 2014, 13:59:13 »
Hoezo heeft kadee geen kortkoppeling ? Ligt er aan welke je neemt.

Ik gebruik # 17 Short Shank NEM 362 Coupler
of #18 Medium Shank NEM 362 Coupler
werkt perfect ;D

Eric
NS,SBB,BLS,USA

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #25 Gepost op: 05 March 2014, 14:09:36 »
Echt kort koppelen kan alleen met starre koppelingen; kadee's zijn dat niet.

Je kan wel korte koppelingen nemen, maar als ik met m'n 303mm lang rijtuig door de wisselstraat wil gaat dat "dus" niet :-)


Gisteravond nog wat getest met kadee t.o.v. roco universal. Die roco mag dan de lichtst koppelende van de kortkoppelingen zijn, het haalt het niet bij een kadee. Gewetensnood, want een roco universal is handig omdat het ook met reguliere beugelkoppelingen koppelt en omdat je krois digitale koppelingen kunt gebruiken (wat me leuk lijkt voor de rangerende locs).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)