Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
14 December 2025, 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet  (gelezen 1989 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Gepost op: 25 June 2014, 23:21:57 »
Hey allemaal,

Ik heb een raar geval waarvan ik de logica (nog) niet snap.

Ik heb een Roco H0e locje, de 33201. Het locje is analoog maar met enig precisiewerk heb ik een Lokpilot 4.0 micro erop gelast. Bij het proefrijden gebeurt iets vreemds. (Als het locje al rijdt... dan is het alsnog drama: er zijn 2 opties: ONTIEGELIJK HARD of stilstaan. Zelfs met CV 5 op 2 is het precies hetzelfde... Maar dat terzijde)

Het locje loopt achteruit, (HARD!), maar als ik de knop omzet de andere richting op, breekt de multimaus af, hoor ik het typische geluid en krijg ik de melding kortsluiting. Ik heb al een plakbandje op het stukje metaal wat het chassis raakte geplakt, maar het is voor mij niet logisch waarom het locje de ene kant op wél rijdt, en de andere kant korstluiting veroorzaakt.

Wie kan me hierbij helpen en toelichting geven op de voor mij nog onbekende wondere wereld van de decoders.  Ten overvloede: Uiteraard heb ik de bedrading nagelopen en geen breukjes of ongeïsoleerde stukjes gevonden :-\

Alvast bedankt!

Wes
« Laatst bewerkt op: 25 June 2014, 23:26:15 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2014, 23:38:10 »
Tengevolge van het verkeerd installeren van de decoder in de loc, waarschijnlijk doordat de motoraansluiting niet geisoleerd zijn van de railspanning (locframe) is nu de decoder overleden. Niet kunnen regelen van de snelheid wijst op een defect in de motoraanstuur transistoren, (uitgefikt).
Dus voor de decoder R.I.P.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2014, 08:25:16 »
Als je de bon nog hebt, kopie maken en opsturen naar de decoderfabrikant.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2014, 08:39:48 »
Even snel met Google Image search gekeken, en dat ding is een mijnenveld wat kortsluiten betreft.

Kan je meten of je ballast verbonden is met het motor frame? En probeer ook of de boel contact maakt als de motor beweegt door torsie in de aandrijving.

Een andere mogelijkheid is dat er een winding contact maakt met de as en dat die veer in de as de ballast raakt bij wisselen van rij richting
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2014, 09:05:39 »
Heeft niets met de ballast te maken, gaat alleen maar om de koolborstels en of 1 van deze verbonden is met het locframe, wat bij analoog en bij de meeste locs standaard is.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2014, 09:39:27 »
Het is mij ook een keer overkomen dat een loc decoder :( de geest gaf omdat ik niet goed gekeken had of er aan een kant van het loc frame contact was. Je raadt het al....dat was het geval. In ieder geval gebeurt dat mij  niet nogmaals.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #6 Gepost op: 26 June 2014, 10:52:53 »
Handleiding op www.hp-pfeiffer.de volgen. Loc is aandrijving technisch te vergelijken met de Roco 98.7 maar met andere locatie van de ballast.
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2014, 20:07:11 »
Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor alle reacties!

Ik heb de proef op de som genomen: Een andere decoder in gepropt en nu rijdt-ie wel lekker. De andere decoder was al gedoneerd door een andere loc maar daar zal de fout in hebben gezeten. Het heeft niets met ballast te maken, die ligt er immers nog niet  ;)

Maar nu wel twee andere punten:
1: De decoder wordt érg warm. Hoort dit? Zonee, wat eraan te doen?
2: De loc loopt erg schokkerig. Wieltjes, stroomafnames en de railstaven écht heel goed gepoetst wat deels helpt, maar nog niet soepel en rustig doet laten rijden. Oplossingen hiervoor?

Groet,

Wes
Check ook mijn Facebook

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2014, 23:31:27 »
stroomafname doorknopen met wagentjes erachter of kijken of je dr een powerpack (overbruggingscondensatoren) in kunt sleutelen, maar juist in de locjes waarin je zoiets nodig hebt past dat nooit.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1970
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2014, 14:32:50 »
Hallo Wes,

Je zou nog kunnen proberen de decoder te tunen. Bij een LokPilot 4 kun je daarvoor de autotunefunctie gebruiken. Vanuit de waarden die je dan krijgt kun je, zonodig, de zaak handmatig nog bijtunen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2014, 16:55:25 »
1: De decoder wordt érg warm. Hoort dit? Zonee, wat eraan te doen?
Dat zou kunnen betekenen dat er toch nog ergens een ongewenste verbinding zit.
Heb je, met de decoder eruit, wel gecontroleerd of er nergens meer een verbinding tussen motor en stroomafname zit?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Kortsluiting bij één kant op rijden, andere kant niet
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2014, 15:35:02 »
En zijn de condensatoren eruit? Deze kunnen ook vermogen snoepen en slecht rijgedrag geven.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox