Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
Vandaag om 22:55:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:43:09
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
  

Auteur Topic: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan  (gelezen 15217 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #75 Gepost op: 22 December 2013, 12:43:07 »
Bij gebruik van iTrain kun je met één bezetmelder volstaan. iTrain kent de lengte van het blok en de lengte en snelheid van de trein. Het afremmen en stoppen wordt daarbij automatisch aangepast. Je kunt zelfs opgeven op welke plaats (in het blok) de trein moet stoppen. Het gebruik van meerdere secties binnen een blok, is van andere factoren afhankelijk zoals de zekerheid dat de trein een bepaald gedeelte is gepasseerd (binnenkomstsectie: die na het gepasseerd zijn van de trein het achterliggende blok of wissel(s) vrijgeeft) of op een bepaald gedeelte is aangekomen (stopsectie).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #76 Gepost op: 22 December 2013, 12:47:11 »
als je het zo bekijkt is het dus niet strikt noodzakelijk om in 3 secties te splitsen, als de enig resterende sectie bezet is kunnen achterliggende wissels of blokken ook worden vrijgegeven? ik kan mij voorstellen dat wanneer de laatste wagon de inrij sectie is gepasseerd dat je met 100% zekerheid kunt zeggen dat voorliggende blokken kunnen worden vrij gegeven.

Nu weet ik echt nier meer waar ik verstandig aan doe  ???

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #77 Gepost op: 25 December 2013, 16:57:41 »
Allereerst allen een prettige kerst en een gelukkig 2014! Vanmorgen alvorens af te reizen naar familie toch nog een uurtje gevonden om een eerste spant te zagen en aan te brengen. Helling is goed, 2,9%. De jongens zijn razend enthousiast, haha ze hebben twee tunnel portalen, geweldig om dat te zien 😄

Helaas ging papa wel door zijn rug 😞 blijft lastig zo laag werken onder een schuin dak. Note to self, volgend huis met een grote garage, maar goed dat zal er wel niet in zitten de komende 10 jaar 😜.

Onderstaand nog een impressie.




Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #78 Gepost op: 26 December 2013, 02:14:59 »
Helaas ging papa wel door zijn rug  blijft lastig zo laag werken onder een schuin dak. Note to self, volgend huis met een grote garage, maar goed dat zal er wel niet in zitten de komende 10 jaar.
Toen wij 35 jaar geleden naar Emmen verhuisden, zijn wij naar een wijkgedeelte met experimentele woningen gegaan. Je hebt daar bungalows, huizen met 1 verdieping en huizen met een 2e halve of hele verdieping (qua oppervlakte). Er is zelfs een bungalow waar later een 1e verdieping bij is gekomen, want de fundamenten zijn bij alle huizen op 3 bouwlagen berekend. Wij hebben voor een huis met een halve tweede verdieping gekozen. Daardoor hebben wij en treinenkamer van 5,5 x 5,5 m (incl. trapgat). In dit wijkgedeelte staan uitsluitend huizen met een plat dak...
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #79 Gepost op: 26 December 2013, 09:27:46 »
Een beetje uit de richting voor het werk, maar een mooie omgeving denk ik. Wie weet, ooit als de huizenprijzen weer aantrekken en de loop er weer een beetje in komt 😄

Ik prijs mij gelukkig met het idee dat ik niet "hoef" te verhuizen. Alle huizen die nog in de wijk te koop staan zijn zowat gedwongen verkopen, en die mensen verkopen allemaal onder de aankoopprijs.

Vandaag ff rust en niet aan de baan denk ik, helemaal stijf nu. Maar wie weet, ben nu toch wel erg nieuwsgierig hoe het eruit komt te zien als ik nog 2 spanten heb staan en kan proefrijden.

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #80 Gepost op: 26 February 2014, 22:06:36 »
@ Bladerer:

Gaat het nog een beetje met je rug? ;D
Al een tijdje geen update meer...
Ik vind dat je leuk bezig bent en ga je daarom volgen!

Waarom ik ook post:
Net als jij vind ik Anyrail nogal duur...
...dus mss ga ik ook eens SCARM proberen.
Vraagje hierover: is dit nu Engelstalig of wellicht ook Nederlandstalig?
Aangezien ik bij een linkje naar de handleiding veel Engelse tekst zag...
..., terwijl ik bij jouw 3D-weergave van je baan toch echt Nederlandse termen zag staan, bovenin het scherm!
Tell me... [Engels gaat wel, maar Nederlands werkt toch prettiger ;)]
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #81 Gepost op: 27 February 2014, 12:11:59 »
Waarom ik ook post:
Net als jij vind ik Anyrail nogal duur...
...dus mss ga ik ook eens SCARM proberen.
Vraagje hierover: is dit nu Engelstalig of wellicht ook Nederlandstalig?
Ik snap dat nooit.  ???
Er worden vermogens uitgegeven aan het bouwen van een treinbaan, scenery, locs en wagons maar EUR 39,- voor een licentie op Anyrail wordt dan duur gevonden.
Voor zo'n uitgebreid programma vindt ik dat een nette prijs.

Maar goed ieder zijn smaak.
Als je even kijkt bij de download zie je dat het een "Multilingual" programma is. Er staat ook een Nederlands vlaggetje bij. Maar blijkbaar (nog) geen NL documentatie.
Gr.
Eric

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #82 Gepost op: 27 February 2014, 15:39:22 »
bedankt!
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618