Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Marcel112
Vandaag om 14:54:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
  

Auteur Topic: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan  (gelezen 15640 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #75 Gepost op: 22 December 2013, 12:43:07 »
Bij gebruik van iTrain kun je met één bezetmelder volstaan. iTrain kent de lengte van het blok en de lengte en snelheid van de trein. Het afremmen en stoppen wordt daarbij automatisch aangepast. Je kunt zelfs opgeven op welke plaats (in het blok) de trein moet stoppen. Het gebruik van meerdere secties binnen een blok, is van andere factoren afhankelijk zoals de zekerheid dat de trein een bepaald gedeelte is gepasseerd (binnenkomstsectie: die na het gepasseerd zijn van de trein het achterliggende blok of wissel(s) vrijgeeft) of op een bepaald gedeelte is aangekomen (stopsectie).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #76 Gepost op: 22 December 2013, 12:47:11 »
als je het zo bekijkt is het dus niet strikt noodzakelijk om in 3 secties te splitsen, als de enig resterende sectie bezet is kunnen achterliggende wissels of blokken ook worden vrijgegeven? ik kan mij voorstellen dat wanneer de laatste wagon de inrij sectie is gepasseerd dat je met 100% zekerheid kunt zeggen dat voorliggende blokken kunnen worden vrij gegeven.

Nu weet ik echt nier meer waar ik verstandig aan doe  ???

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #77 Gepost op: 25 December 2013, 16:57:41 »
Allereerst allen een prettige kerst en een gelukkig 2014! Vanmorgen alvorens af te reizen naar familie toch nog een uurtje gevonden om een eerste spant te zagen en aan te brengen. Helling is goed, 2,9%. De jongens zijn razend enthousiast, haha ze hebben twee tunnel portalen, geweldig om dat te zien 😄

Helaas ging papa wel door zijn rug 😞 blijft lastig zo laag werken onder een schuin dak. Note to self, volgend huis met een grote garage, maar goed dat zal er wel niet in zitten de komende 10 jaar 😜.

Onderstaand nog een impressie.




Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #78 Gepost op: 26 December 2013, 02:14:59 »
Helaas ging papa wel door zijn rug  blijft lastig zo laag werken onder een schuin dak. Note to self, volgend huis met een grote garage, maar goed dat zal er wel niet in zitten de komende 10 jaar.
Toen wij 35 jaar geleden naar Emmen verhuisden, zijn wij naar een wijkgedeelte met experimentele woningen gegaan. Je hebt daar bungalows, huizen met 1 verdieping en huizen met een 2e halve of hele verdieping (qua oppervlakte). Er is zelfs een bungalow waar later een 1e verdieping bij is gekomen, want de fundamenten zijn bij alle huizen op 3 bouwlagen berekend. Wij hebben voor een huis met een halve tweede verdieping gekozen. Daardoor hebben wij en treinenkamer van 5,5 x 5,5 m (incl. trapgat). In dit wijkgedeelte staan uitsluitend huizen met een plat dak...
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #79 Gepost op: 26 December 2013, 09:27:46 »
Een beetje uit de richting voor het werk, maar een mooie omgeving denk ik. Wie weet, ooit als de huizenprijzen weer aantrekken en de loop er weer een beetje in komt 😄

Ik prijs mij gelukkig met het idee dat ik niet "hoef" te verhuizen. Alle huizen die nog in de wijk te koop staan zijn zowat gedwongen verkopen, en die mensen verkopen allemaal onder de aankoopprijs.

Vandaag ff rust en niet aan de baan denk ik, helemaal stijf nu. Maar wie weet, ben nu toch wel erg nieuwsgierig hoe het eruit komt te zien als ik nog 2 spanten heb staan en kan proefrijden.

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #80 Gepost op: 26 February 2014, 22:06:36 »
@ Bladerer:

Gaat het nog een beetje met je rug? ;D
Al een tijdje geen update meer...
Ik vind dat je leuk bezig bent en ga je daarom volgen!

Waarom ik ook post:
Net als jij vind ik Anyrail nogal duur...
...dus mss ga ik ook eens SCARM proberen.
Vraagje hierover: is dit nu Engelstalig of wellicht ook Nederlandstalig?
Aangezien ik bij een linkje naar de handleiding veel Engelse tekst zag...
..., terwijl ik bij jouw 3D-weergave van je baan toch echt Nederlandse termen zag staan, bovenin het scherm!
Tell me... [Engels gaat wel, maar Nederlands werkt toch prettiger ;)]
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8089
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #81 Gepost op: 27 February 2014, 12:11:59 »
Waarom ik ook post:
Net als jij vind ik Anyrail nogal duur...
...dus mss ga ik ook eens SCARM proberen.
Vraagje hierover: is dit nu Engelstalig of wellicht ook Nederlandstalig?
Ik snap dat nooit.  ???
Er worden vermogens uitgegeven aan het bouwen van een treinbaan, scenery, locs en wagons maar EUR 39,- voor een licentie op Anyrail wordt dan duur gevonden.
Voor zo'n uitgebreid programma vindt ik dat een nette prijs.

Maar goed ieder zijn smaak.
Als je even kijkt bij de download zie je dat het een "Multilingual" programma is. Er staat ook een Nederlands vlaggetje bij. Maar blijkbaar (nog) geen NL documentatie.
Gr.
Eric

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Advies en suggesties gevraagd bij het ontwerp van onze nieuwe baan
« Reactie #82 Gepost op: 27 February 2014, 15:39:22 »
bedankt!
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618