Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Hans Wolbers
Vandaag om 22:07:10
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 21:50:26
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Joz
Vandaag om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door SvenW
Vandaag om 20:42:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:38:56
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Boertje
Vandaag om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
  

Auteur Topic: Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.  (gelezen 2094 keer)

STATIONCHEF

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.
« Gepost op: 27 January 2014, 17:57:08 »
Hallo, ik vraag advies betreffende het plaatsen van een wissel.
Het is namelijk zo dat een lok steeds van de sporen wordt gelicht bij het passeren van die wissel. Ik heb de wissel op die plaats al dikwijls vervangen door een ander, omdat ik dacht dat het aan de wissel zelf lag, maar het probleem blijft zich voordoen. Wat betreft de plaats van de wissel: die bevindt zich vlak na een bocht. Zou dat een rol kunnen of mogen spelen?
« Laatst bewerkt op: 27 January 2014, 20:34:52 door Bert van Gelder »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Wissels
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2014, 18:05:21 »
Hallo Chef,

Dit kan zeker een rol spelen.
Zeker als het een s- bocht betreft.

Heeft de lok dit alleen op dit wissel, of ook nog op andere plaatsen?
Heb je meerdere wissels van hetzelfde merk?

Misschien ook de flens afstand va de lok eens bekijken.

Tinus.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Wissels
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2014, 18:07:51 »
Nog een oplossing: verschuif het wissel en plaats een stukje rechte rails (+/- 100mm) tussen boog en wissel !  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Wissels
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2014, 20:04:31 »
Gek idee,

Vermeld eens om welke loc(incl merk) het gaat en wat je voor rails gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2014, 11:46:35 door guest7823. Reden: tikfout gecorrigeerd ("is" vervangen door "eens") »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

STATIONCHEF

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2014, 10:25:25 »
De Lok is er één van Fleischmann, de sporen en uitgeprobeerde wissels zijn een mix van diverse merken, uitgezonderd Märklin uiteraard.
De wissel bevindt zich vlak voor een gewone bocht (geen s-bocht) en de lok heeft geen probleem bij andere wissels.
Helaas kan ik dit niet verduidelijken door een foto.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2014, 10:32:54 »
Hallo,
 Wat Martijn schrijft moet je doen. Rijdt de lok er ook uit als hij heel lagzaam rijdt /
Of alleen snel?
Probeerde boog wat anders te leggen ,zodat je een rechtstukje kan leggen of op zijn minst minder scherp.
 Hielp bij mij ook. ;)
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2014, 10:50:05 »
Ik heet Marijn...
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26705
    • Pagina van klaas
Re: Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2014, 12:22:47 »
Een stukje recht spoor voor een wissel kan nooit kwaad. In het grootbedrijf is het dan ook een goede gewoonte.
Maar in de sporenplannen die de modelspoormerken zelf publiceren zie je talloze voorbeelden van wissels die direct op een boog aansluiten, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Een mogelijke oorzaak van het ontsporen kan ook zijn dat het wissel niet goed vlak ligt. Het kan ook nog liggen aan het type wissel, aan de combinatie van het wissel met het stukje spoor dat er voor ligt, of aan de loc zelf.
Daarom een vraag aan stationchef: je zegt wel dat het een loc van Fleischmann is, en de sporen een mix van verschillende merken, maar maak het eens concreet.
Dus: welke loc van Fleischmann, wat voor boogstuk ligt er voor het wissel, en wat voor wissel is het? Dus graag merken, boogstralen, artikelnummers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2014, 19:25:17 »
Lijkt een kwestie van oude wielen op nieuwe rails. Oude flens hoogte van Fleischmann zal niet ratelen, maar komt wel omhoog op profi rails puntstukken.

Het kan ook aan de koppelstukjes van de rails liggen, of aan de boogstraal van de wissel. Mijn nieuwe Br39 loopt bijvoorbeeld vast op een R1 bocht van Fleischmann.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

guest7823

  • Gast
Re: Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.
« Reactie #9 Gepost op: 29 January 2014, 11:49:45 »
Ik heb het oorspronkelijke bericht van "tijgernootje" even aangepast overeenkomstig zijn bedoeling en wat tussenliggende berichten dienaangaande verwijderd. Gaarne nu enkel weer verder met de oorspronkelijke vraag.

Paul Bender, team BNLS moderatoren

STATIONCHEF

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Wissels, juiste locatie om ontsporen te voorkomen.
« Reactie #10 Gepost op: 31 January 2014, 10:07:39 »
Ik heb een stuk recht spoor voor de wissel gelegd en inderdaad rijdt de lok nu zonder problemen over de wissel .
Dus bedankt voor de raad!