Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
  

Auteur Topic: HAG 2014 (h0)  (gelezen 8507 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #15 Gepost op: 03 April 2014, 19:14:50 »
De lijnen op het plastic, het lijkt wel een 3D print...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #16 Gepost op: 03 April 2014, 19:31:46 »
Een interessante ontwikkeling! De vergelijking met Lego ligt voor de leek voor de hand..

Het is alleen jammer dat er met een ontkoppel principe à la Kadee (waarschijnlijk) geen ontkoppeling kan plaatsvinden. Als de fysieke- en de elektro-mechanische precisie binnen de perken blijven kan er voor een continue binnenverlichting bij een stam rijtuigen op stroomafnamepunten gespaard worden.

Groet, Rob 

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #17 Gepost op: 25 July 2014, 18:35:39 »
Hallo.

Er is op het DSO-en het HAG forum naar aanleiding van een artikeltje op bldz 39 van Eisenbahn Magazin nr 8 van dit jaar een discussie ontstaan inzake de stroomvoerende magneetkoppelingen geproduceerd door het Italiaanse bedrijf(je) Almrose. HAG had die tijdens de Messe 2014 als hun "Neuheit" aankondigd. Het interessante was dat (zonder vermelding van het merk HAG) Eisenbahn Magazin schreef dat deze koppelingen online bij Almrose konden worden besteld en wel voor € 9,-- per paar (zakjes van 5 paar) waar - naar de insiders weten -  HAG de koppelingen wil verkopen voor ZwFr 9,50 per stuk(!). Dat is dus - zeg maar -de dubbele prijs.

Ik vermoed dat HAG lucht van het EM-persartikeltje en de daarop gevolgde discussie kreeg en probeerde daar een stokje voor te steken. In ieder geval was nog dezelfde dag de website van Almrose van het Internet verdwenen..... Het kan natuurlijk zijn dat HAG bij Almrose een exclusief verkooprecht had bedongen, en dan kan de fabrikant van de koppelingen uiteraard niet achter de rug van HAG om die koppelingen via zijn eigen online service ook nog eens voor de helft van de prijs aanbieden. Maar men kon er aan twijfelen of HAG inderdaad een exclusief verkooprecht had, want in een brochure van Vitrains dook enige tijd geleden deze magnetische koppeling ook op met nadrukkelijke indicatie dat het een product van Almrose betrof, dus niks HAG! Dat duidde erop dat HAG dus geen monopolist op dit gebied zou zijn.

Ik ben toen mijn licht eens gaan opsteken bij de grote Duitse treinenwinkels, en wat blijkt nu: Vitrains zou de Almrose koppelingen inmiddels uit zijn assortiment hebben verwijderd......

Ik hoop dat het Zwitserse HAG met zijn extreme verkoopsprijzen en uiterst dunne buitenlandse afzetkanalen hier niet aan het langste eind gaat trekken, want dan zie ik weinig gebruikelijke afzetkansen voor deze zéér aantrekkelijke koppelingen met name voor trek/duwtreinen (en uiteraard ook voor interieurverlichting van treinen). We zouden bij ruime verspreiding tegen acceptabele prijzen dan meteen van al die andere stroomdoorgeleidende koppelingen met al hun nukken en onhandelbaarheid bevrijd zijn: Die Almrose koppelingen druk je namelijk eenvoudig tegen elkaar waarna ze stevig vastzitten en tegelijkertijd daarmee via twee afzonderlijke kanalen stroom doorgeleiden. Ontkoppelen is al even eenvoudig: je trekt de rijtuigen met handkracht gewoon los van elkaar. That's all! Let wel: deze koppelingen zijn niet bepaald bedoeld om te worden gebruikt in treinstammen die "onderweg" ontkoppeld moeten worden, nee, het gaat - zeker bij trek/duwtreinen - om die vaste rijtuigstammen makkelijk in- en uitelkaar te kunnen nemen, te verlengen of te verkorten.   
 
Ik verwacht nog wel gesteggel, zeker tussen het wat zieltogende HAG en Almrose, en het zou maar het beste zijn dat in de EU deze Almrose koppelingen  gewoon door de bekende handelshuizen zouden worden gedistribueerd (en dan mag HAG dat in Zwitserland doen). En ja, waarom niet via de online handel?   

We wachten maar af,

Rob van Kooy