Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edwin2121992
Vandaag om 02:41:26
Invoering SGNS containerwagens bij NS door sneek
Vandaag om 00:46:23
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 00:34:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
Vandaag om 00:12:24
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
24 November 2025, 23:14:54
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
24 November 2025, 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
24 November 2025, 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
24 November 2025, 22:02:29
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
24 November 2025, 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
24 November 2025, 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
24 November 2025, 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
24 November 2025, 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
24 November 2025, 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
24 November 2025, 19:36:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
24 November 2025, 19:32:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 November 2025, 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
24 November 2025, 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
24 November 2025, 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
24 November 2025, 17:14:13
  

Auteur Topic: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.  (gelezen 1451 keer)

JoKe

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Gepost op: 29 November 2013, 14:11:37 »
Hallo sorry als het een  domme vraag is.(zit pas drie maanden in treinen)
Ik zie vaak de termen twee raillock of drie rallock voorbij komen
Wat moet ik me daarbij voorstellen
Ik hoor het graag         grt joke
« Laatst bewerkt op: 29 November 2013, 14:14:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2013, 14:16:42 »
Hallo Joke,

Kijk eens in de encyclopedie:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systemen

Groeten,

Bert

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2013, 14:20:54 »
2-rail en 3-rail komt van vroeger uit het gelijkstroom systeem en wisselstroom systeem.

Vele fabrikanten gebruikten alles volgens het principe gelijkstroom. Deze maakte gebruik van de 2 spoorstaven. (2-rail)
Märklin gebruikte als basis wisselstroom. Dit systeem maakte gebruik van 2 spoorstaven en 1 middengeleider. (3-rail)

Aangezien we in het digitale tijdperk niet meer over wisselstroom of gelijkstroom kunnen praten, daar de digitale "spanning" een blokspanning is spreken we tegenwoordig alleen nog maar over 2-rail of 3-rail digitaal systemen.

Kort gezegd komt het er op neer: een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden, een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden.

Echter, met wat elektrotechnische aanpassingen is dit wel te realiseren. Maar daar zou ik mij als beginner zeker nog niet over gaan buigen of in verdiepen. Eerst de basis....dan de rest  ;)

mvg,
 Sander

EDIT: de pagina van de encyclopedie geeft het prima weer!
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26993
    • Pagina van klaas
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2013, 14:23:04 »
Het belangrijkste verschil zit in de stroomafname. Bij 2-rail komt de stroom binnen over de ene railstaaf, en gaat weer retour over de andere. Om dat goed te laten verlopen zijn de wielen van elkaar geïsoleerd, anders zou je kortsluiting krijgen.

Bij 3-rail heb je zoals het woord al zegt een derde rail, en dat is een rij puntcontacten in het midden. De stroom wordt toegevoerd over de puntcontacten naar een sleper onder de loc en gaat retour over de beide spoorstaven. Bij 3-rail zijn de wielen dus niet van elkaar geïsoleerd.

Een verder verschil is dat bij 3-rail de flenzen iets hoger zijn en ook een iets andere vorm hebben.
3-rail wordt ook wel aangeduid als het Märklin systeem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoKe

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2013, 14:27:27 »
Mooi alle drie bedankt , weer wat wijzer geworden
Grt joke