Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Gert Arkema
Vandaag om 21:52:14
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
Houten 23 Augustus 2025 door Prutsert
Vandaag om 21:41:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 21:36:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.  (gelezen 1433 keer)

JoKe

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Gepost op: 29 November 2013, 14:11:37 »
Hallo sorry als het een  domme vraag is.(zit pas drie maanden in treinen)
Ik zie vaak de termen twee raillock of drie rallock voorbij komen
Wat moet ik me daarbij voorstellen
Ik hoor het graag         grt joke
« Laatst bewerkt op: 29 November 2013, 14:14:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2013, 14:16:42 »
Hallo Joke,

Kijk eens in de encyclopedie:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systemen

Groeten,

Bert

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2013, 14:20:54 »
2-rail en 3-rail komt van vroeger uit het gelijkstroom systeem en wisselstroom systeem.

Vele fabrikanten gebruikten alles volgens het principe gelijkstroom. Deze maakte gebruik van de 2 spoorstaven. (2-rail)
Märklin gebruikte als basis wisselstroom. Dit systeem maakte gebruik van 2 spoorstaven en 1 middengeleider. (3-rail)

Aangezien we in het digitale tijdperk niet meer over wisselstroom of gelijkstroom kunnen praten, daar de digitale "spanning" een blokspanning is spreken we tegenwoordig alleen nog maar over 2-rail of 3-rail digitaal systemen.

Kort gezegd komt het er op neer: een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden, een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden.

Echter, met wat elektrotechnische aanpassingen is dit wel te realiseren. Maar daar zou ik mij als beginner zeker nog niet over gaan buigen of in verdiepen. Eerst de basis....dan de rest  ;)

mvg,
 Sander

EDIT: de pagina van de encyclopedie geeft het prima weer!
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2013, 14:23:04 »
Het belangrijkste verschil zit in de stroomafname. Bij 2-rail komt de stroom binnen over de ene railstaaf, en gaat weer retour over de andere. Om dat goed te laten verlopen zijn de wielen van elkaar geïsoleerd, anders zou je kortsluiting krijgen.

Bij 3-rail heb je zoals het woord al zegt een derde rail, en dat is een rij puntcontacten in het midden. De stroom wordt toegevoerd over de puntcontacten naar een sleper onder de loc en gaat retour over de beide spoorstaven. Bij 3-rail zijn de wielen dus niet van elkaar geïsoleerd.

Een verder verschil is dat bij 3-rail de flenzen iets hoger zijn en ook een iets andere vorm hebben.
3-rail wordt ook wel aangeduid als het Märklin systeem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoKe

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2013, 14:27:27 »
Mooi alle drie bedankt , weer wat wijzer geworden
Grt joke