Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:46:07
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 10:38:44
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Ben
Vandaag
om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
odaoda
Vandaag
om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ruud K
Vandaag
om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
martijn v m
Vandaag
om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Vreemd probleem
door
Frank 123
Vandaag
om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect
door
spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
03 August 2025, 20:15:23
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven? (gelezen 1456 keer)
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Gepost op:
13 October 2013, 17:06:07 »
Hallo Allemaal,
Hele lange titel, maar zo is het enigzins duidelijk. Bij mijn Canon motortje zijn de schroefgaatjes, voor het monteren, slecht getapt. Dit moet dus even opnieuw. Nu ben ik bang dat tijdens het tappen de kans op beschadiging van het spoeltje aanwezig is. Ook het vrijkomende ijzervijlsel blijft in de motor achter...
Nu hoorde ik van een vriend dat het een slecht idee is om de rotor en stator lange tijd gescheiden te houden. Het magneetveld van de stator zou vrij snel zijn veldsterkte verliezen.
Is dit nu echt een probleem, of kan ik beide delen rustig uit elkaar halen? Het tappen en schoonmaken van de stator gaat hooguit een uurtje duren.
Groet, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #1 Gepost op:
13 October 2013, 17:58:33 »
Moderne magneten verliezen niet zomaar hun magnetisme. Je kan dus rustig de rotor er uit halen.
Je zult een groter probleem hebben met eventuele ijzerspanen. Die vliegen ogenblikkelijk naar de magneet, en het zal een hele toer worden om die er allemaal uit te peuteren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 October 2013, 18:20:44 »
Bedankt voor de info
De spanen zijn inderdaad het grootste probleem, maar nu ik met een gerust hart de motor kan slopen, zal dat ook wel weer meevallen. Na het tappen blaas ik het huis nog wel even schoon met de compressor.
Groet, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 October 2013, 18:44:00 »
onderschat niet hoe plakkerig ijzervijlsel is op een magneet hoor!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Menno
Offline
Berichten: 3450
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 October 2013, 20:23:57 »
Ik ga vaak met een vochtig doekje langs delen waar ijzer-spanen door een magneet aangetrokken kunnen worden. Schroevendraaiers die ik op m'n werk per ongeluk op de werktafel leg zitten daarna vaak onder de 'splinters' en die krijg ik met m'n luchtpistool moeilijk weg, terwijl daar toch 8 bar luchtdruk uitkomt.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?