Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
  

Auteur Topic: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?  (gelezen 1456 keer)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Hallo Allemaal,

Hele lange titel, maar zo is het enigzins duidelijk. Bij mijn Canon motortje zijn de schroefgaatjes, voor het monteren, slecht getapt. Dit moet dus even opnieuw. Nu ben ik bang dat tijdens het tappen de kans op beschadiging van het spoeltje aanwezig is. Ook het vrijkomende ijzervijlsel blijft in de motor achter...
Nu hoorde ik van een vriend dat het een slecht idee is om de rotor en stator lange tijd gescheiden te houden. Het magneetveld van de stator zou vrij snel zijn veldsterkte verliezen.
Is dit nu echt een probleem, of kan ik beide delen rustig uit elkaar halen? Het tappen en schoonmaken van de stator gaat hooguit een uurtje duren.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2013, 17:58:33 »
Moderne magneten verliezen niet zomaar hun magnetisme. Je kan dus rustig de rotor er uit halen.
Je zult een groter probleem hebben met eventuele ijzerspanen. Die vliegen ogenblikkelijk naar de magneet, en het zal een hele toer worden om die er allemaal uit te peuteren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2013, 18:20:44 »
Bedankt voor de info (y)
De spanen zijn inderdaad het grootste probleem, maar nu ik met een gerust hart de motor kan slopen, zal dat ook wel weer meevallen. Na het tappen blaas ik het huis nog wel even schoon met de compressor.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2013, 18:44:00 »
onderschat niet hoe plakkerig ijzervijlsel is op een magneet hoor!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2013, 20:23:57 »
Ik ga vaak met een vochtig doekje langs delen waar ijzer-spanen door een magneet aangetrokken kunnen worden. Schroevendraaiers die ik op m'n werk per ongeluk op de werktafel leg zitten daarna vaak onder de 'splinters' en die krijg ik met m'n luchtpistool moeilijk weg, terwijl daar toch 8 bar luchtdruk uitkomt.