Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
Vandaag om 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
  

Auteur Topic: NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren  (gelezen 1274 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Gepost op: 20 March 2013, 10:33:06 »
Even een adviesje nodig van de ervaringsdeskundigen (ik + digitale ervaring = 0) ;D
Ik bouw momenteel een 6700 met als aandrijving een spud, met kleine Mashima motor dus. Ik bouw de loc zo dat ik hem later digitaal kan maken: Omwille van de geringe ruimte overweeg ik daar een ESU Lokpilot micro van pakweg 11x9mm voor gaan gebruiken.
Hij hoeft alleen de loc te laten rijden en verder wat led lantaarntjes aan te sturen, c'est tout. Kan ik de ESU daarvoor aanschaffen ende gebruiken, en rijdt de loc dan tot nader order ook analoog gewoon z'n rondjes? Of zijn er andere mini-decoders die beter geschikt zijn voor de Mashima's?


Chassis in aanbouw met ff een dummy-decodert gemaakt voor de maatvoering
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2013, 10:41:42 »
Dat ligt aan de stroomsterkte van het motortje en de leds in de lantaarns. Zo'n Mashimamotortje neemt meestal weinig vermogen af. Idem leds voor de verlichting. Volgens mij kan het wel. Maar belangrijk: "Meten is weten". De deocder kan zowel digitaal als analoog functioneren, mits de stroomafname goed is. Decoders zijn voor contactproblemen iets gevoeliger is mijn ervaring.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2013, 10:45:14 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2013, 10:50:25 »
Ik heb wat ervaring met een 6725+90 zeg maar  ;D . Kies in elk geval een kleine (N-spoor)decoder, de door mij gebruikte ESU Micro heeft formaat damesduimnagel. De stroomsterkte a 0,5 ampere kan zat; Karst gebruikt eenzelfde om een NS 1700 te digitaliseren. Verder zou ik het ding echt inbouwen, dus niet inpluggen, want bij een loccie als dit is elke kubieke mm benut. Zeker gezien de afmetingen kun je prima bezuinigen op een steker; weinig meerwaarde en de decoder is in z'n geheel kleiner dan de steker zelf dus die zit alleen maar in de weg.
Ik heb overigens niet echt 'rekening' gehouden met een decoder, wel heb ik ruimte overgelaten. Als in de buurt van de motor nog een (dik) postzegeltje ruimte is, is dat genoeg.

Maar bouw m eerst maar en zorg dat-ie onberispelijk loopt, de regelen der kunst schrijven voor dat je 'm dan pas digitaal mag maken  ;)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re:NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2013, 11:07:04 »
Maar bouw m eerst maar en zorg dat-ie onberispelijk loopt, de regelen der kunst schrijven voor dat je 'm dan pas digitaal mag maken  ;)

Yep kan ik zeker beamen. Eerst zorgen dat een loc analoog goed / probleemloos werkt en DAN pas decoder inbouwen. Geldt voor fabrieksloc's maar zeer zeker voor zelfbouw loc's. Anders zoek je je na het inbouwen van de decoder helemaal scheel naar de oorzaak van "gedoe"

Als een loc analoog problemen heeft verdwijnen die problemen door een decoder zeer zeker niet.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re:NS 6700 op basis van een GM&S spudje digitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2013, 11:10:47 »
Dank voor de reacties.
Gert, als jij met een kleine ESU overweg kan moet ik het ook kunnen ;D: ik heb in de batterijblikken ketel een rookkast gemaakt met genoeg ruimte voor een 8-pins stekkertje, maar als dat verspilde moeite is stort ik die extra ruimte gewoon vol met lood=tractie. De basis is klaar en loopt heel soepel, de opbouw was natuurlijk al ff gereed. Maar ik moest toch vóór het smeden van de ketel bepalen of ik voorbereid wil zijn op digitaalbedrijf, dat bepaalt namelijk ook voor een deel de constructie (wel/niet demontabel chassis) Ik zal in elk geval zorgen voor genoeg stroomafname, het wordt weer een 6-punts afname op een 4-wielige loc zoals ik dat met de Hanomag ook gedaan heb, dat concept bevalt me heel goed.

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.