Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Module vliegveld Jan van Mourik door Ronald Halma
Vandaag om 15:44:04
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: Strengelspoor  (gelezen 10219 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Strengelspoor
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2014, 17:52:30 »
Laurent, da's in feit gewoon een variant van 2. Zeker qua (spoor)constructie

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Strengelspoor
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2014, 17:53:21 »
Deels met je eens.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Strengelspoor
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2014, 22:07:58 »
De foto toont een vierde variant. Enkelsporig baanvak met twee zijperrons. Wat is hier het nut van?  ???

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Strengelspoor
« Reactie #33 Gepost op: 31 August 2014, 22:10:37 »
Niels, de foto toont variant 2. Zie de betreffende toelichting.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Strengelspoor
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2014, 22:39:43 »
Per rijrichting heeft Kassel een perron.
Mogelijk zelfs ook één-richtingsmateriaal.
Vandaar 2 perrons en toch enkelspoor.

Met vriendelijke groet,
Michel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Strengelspoor
« Reactie #35 Gepost op: 01 September 2014, 00:44:59 »
De foto toont een vierde variant. Enkelsporig baanvak met twee zijperrons. Wat is hier het nut van?  ???
Quote even de foto waar je het over hebt, dat is zo natuurlijk niet duidelijk....

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Strengelspoor
« Reactie #36 Gepost op: 01 September 2014, 13:04:15 »
Deze foto's dus:

Als je Googled op "gantlet" (de amerikaanse term) vind je veel varianten:

http://lisasfordmodelrailroadclub.blogspot.nl/2008/05/gantlet-track.html



en de andere kant:



guest7823

  • Gast
Re: Strengelspoor
« Reactie #37 Gepost op: 01 September 2014, 13:20:36 »


Deze constructie gebruik je dus indien je, om wat voor reden dan ook, het hart van het spoor voor bepaalde treinen wilt verleggen. Hiervoor kunnen veel redenen zijn:
  • combinatie goederenvervoer en (veelal) lightrail, waarbij standaard goederen materieel te breed is om langs perrons te komen en je tussen personenmaterieel en perron geen al te grote opening wilt hebben met het perron
  • een (veelal dubbelsporige) tunnel waarbij je veel buitenprofiel vervoer hebt. Door het veelal hoefijzer- of cirkelvormige tunnelprofiel heb je o.a. in het midden meer hoogte tot je beschikking en in ieder geval meer breedte. Met een dergelijke oplossing kan je dan meer van het tunnelprofiel gebruiken als standaard. Wel zal je dus een soort beveiliging moeten inbouwen dat het andere spoor, bij gebruik van het "midden-spoor" af gedekt wordt
Qua constructie maakt het niet zoveel uit of je het 2 of 3 sporig doet

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Strengelspoor
« Reactie #38 Gepost op: 02 September 2014, 00:58:05 »
Maar voor jou tweede variant hoef je niet per definitie strengelspoor aan te leggen, als het spoor maar in het hart van de tunnel ligt rij je met je goederentrein in het midden en dat kan een tram natuurlijk ook...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Strengelspoor
« Reactie #39 Gepost op: 02 September 2014, 06:34:43 »
Bij 2 sporen gaat niets door het midden als je geen strengelspoor aanlegt. Als de 2 sporen volgens tram vrije ruimte profiel aangelegd is zullen treinen meer door het midden moeten.

Met vriendelijke groet,
Michel