Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door hervé
Vandaag om 15:47:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:16:56
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
  

Auteur Topic: baanplan Kandersteg (N, 270x100)  (gelezen 7015 keer)

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
« Reactie #30 Gepost op: 20 December 2012, 16:34:15 »
Hallo Bas, wat leuk! Dit soort info, foto's en feedback maakt het voor alleen maar leuker om met dit thema verder te gaan!

Ik ben er nog steeds niet uit hoe een en ander met de beperkte ruimte die ik heb te verwezelijken, ik zal altijd consesies moeten doen...  Zodra het plan is bijgewerkt leg ik het weer aan je voor :-)

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2012, 13:45:10 »
Het verbeterde plan! Let nog steeds niet op plaatsing van gebouwen / weg / scenery, die moeten opnieuw ingetekend worden, het gaat nu puur om het railplan. Volgens mij blijven er nog maar weinig verbeterpunten over. Ben weer benieuwd naar de feedback!


Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1149
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2012, 14:04:42 »
Hans,

Je hebt in verhouding maar een heel kort middenperron. Maak meer ruimte tussen spoor 2 en 3 aan de linkerkant. Ongeveer een kwart van het perron aan de linkerkant is een stukje smaller omdat daar het kopspoor tussenligt. Zo maak je je perronlengte een stuk realistischer in vergelijking met het perron aan spoor 1.

Verder is het niet mogelijk voor mij als machinist om komend uit de richting "Frutigen" van spoor 1 naar spoor 2 of 3 en de rest van de sporen te wisselen. Vertrekkend vanuit deze sporen richting "Goppenstein is het wel mogelijk.

Verder zou ik je aanraden als je de loods links als lokloods wilt gebruiken, dus alleen maar voor het afstellen van een lok, het geheel meer naar links te trekken, de opstelsporen voor de loods daarmee reduceren op een loklengte, maar daardoor krijg je langere opstelsporen in het station.

Groeten

Bas

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
« Reactie #33 Gepost op: 25 December 2012, 13:21:26 »
Hallo Bas, allen,

Na heel wat passen en meten en zelfs een heel andere indeling gemaakt te hebben (autotrein sporen aan de linkerkant, zoals eerder in dit draadje als tip gegeven) uiteindelijk toch weer redelijk dicht bij het origineel gekomen (zie onderstaand).

-Het middenperron heeft mij de meeste hoofdbrekens gekost. Ik heb geprobeerd jouw tip tot uitvoer te brengen, maar dat betekende dat ik op de rangeersporen nog minder lengte overhield (ik ben echt gebonden aan de max totale breedte van de 2.70m). Zag voor dat stuk inderdaad beter/leuker uit, maar het onderste spoor werd echt te kort. Ik heb daarom het kopspoor korter gemaakt (dan maar alleen loks et een enkele wagon op dit spoor) en de perrons beter op elkaar aan laten sluiten om het geheel beter te laten ogen.

-vanuit Frutigen kan nu gewisseld worden naar alle sporen. Ook dit zorgt er voor dat de baanlengtes van de stationssporen minder worden. Ik geef echter de voorkeur aan juist kunnen wisselen ipv meer wagons achter de trein (geldt ook voor de autotrein). Ik denk sowieso dat ivm de afmetingen van de totale baan, minder wagons achter een lok beter oogt.

-De opstelsporen in het station verlengen gaat niet meer, omdat ik dan met wissels en max totale breedte niet meer uitkomt. Derhalve de sporen naar de lokloods langer gelaten (daadwerkelijke lengte ga ik pas bepalen als ik aan het bouwen ben) zodat ik daar nog wat zou kunnen opstellen.

-Het schaduwstation heb ik iets korter gemaakt, gelijk aan de max lengte in het station. Hierdoor creeer ik de mogelijkheid om nog een openstuk met een brug in de achtergrond te maken.

-plaatsing van gebouwen (buiten station en lokloods), wegen en water moet ik nog verder uitwerken. Ik vind het moeilijk dat op papier te doen en wil eerst de onderbouw hebben staan zodat ik het daarom 1:1 kan uittekenen / bepalen.

grt. Hans


Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:baanplan Kandersteg (N, 270x100)
« Reactie #34 Gepost op: 20 February 2013, 16:05:42 »
Het is bijna 2 maanden verder... in de tussentijd is het plan nog enkele malen gewijzigd EN is de treintafel (openframe) al gemaakt.

Onderstaand het (op dit moment ;-)) definitieve plan.
Er is een tweede (kop)station toegevoegd (Dit wordt Goppenstein) en een keerlus, zodat we ook eens het rondje andersom kunnen doen ;-). De sporen lopen bij Goppenstein dood, maar ik laat ze een stukje een tunnel in gaan, zodat het lijkt alsof het daar gewoon doorloopt. Het rechte stuk in de keerlus wordt een enkele brug. 

Overigens zijn nog niet alle perrons en gebouwen ingetekend.