Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 00:43:01
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
06 September 2025, 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
06 September 2025, 21:47:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 September 2025, 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
06 September 2025, 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: Klimmen en dalen  (gelezen 2614 keer)

geraerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Klimmen en dalen
« Gepost op: 25 March 2013, 14:30:34 »
Hallo,

ik zou in mijn baan moeten klimmen van niveau -1 naar niveau 0. Dus van de opstelsporen naar de baan en terug. Hoe zou ik dat best doen?
Het is een hoogte van 30cm. en een lengte van 4m . H0

Vele groeten,

Andy

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2886
    • foto's op Imgur
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2013, 14:39:56 »
Een klimspiraal lijkt me de enige optie.

Normaal moet je modeltreinen niet steiler laten klimmen dan 2% op rechte stukken (in HO).
Dat is 2 cm per meter. Een kort personentreintje kan wel iets steiler, 2,5%.
Klim je in een boog, dan zou het best iets minder steil mogen (1,5% =1,5 cm per meter).

Dus op 4 meter, 30 cm overwinnen, lukt alleen met een spiraal.
Hierover is op dit forum al heeeeel veel geschreven.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2013, 14:42:00 »
Oei, dat ga je niet redden.
De stelregel is maximaal 3% helling gebruiken.
Oftewel 3 cm stijgen/dalen op 100 cm afstand.
Met jouw 4 m kom je dan op maximaal 12 cm stijgen/dalen.
Je hebt dus een helling nodig van 10m.

En niet denken dat het wel gaat lukken. Dat geeft teleurstellingen.
1 keer raden hoe ik aan die wijsheid kom  :'(
Ben momenteel ook bezig met hak en breek werk om een helling aan te passen naar 3% omdat een paar treinstellen op de meest onbereikbare plaats proberen de rails door te slijpen.  :-[

Gr.
Eric
Gr.
Eric

geraerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2013, 14:51:18 »
Prima,

een spiraal maken dus.
Welke techniek zouden jullie aanraden aan iemand die dit voor het eerst gaat maken?

Groetjes,

Andy


Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2013, 15:00:03 »
Technieken staan hier op het forum ruimschoots beschreven . Zoek gewoon even op klimspiralen en dan kom je ze vanzelf tegen.  Of je kan ook even juist  boven jouw topic kijken..... SPIRAAL TIPS.....  ;)

Belangrijk is dat je een afweging maakt welke  plaats ( diameter ) je voorhanden hebt.  Hoe groter de diameter, hoe langer de lengte wordt en dus hoe minder stijl de helling kan zijn.  

Probeer liefst een stijgings percentage van tussen de 2 en 2,5% te behouden, zeker als je met lange treinen zou gaan rijden.

Mvg

Peter
Petdig1

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2013, 15:06:38 »
Hoi Andy,

Neem eens een kijkje in onze Encyclopedie: Hellingen en Klimsprialen. Onder het artikel staan nog een aanta links naar artikelen met voorbeelden van klimspiralen: Klimspiraal Systeem Rainer Lüssi en Praktijk voorbeeld Klimspiraal

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2013, 16:40:21 »
Welke techniek zouden jullie aanraden aan iemand die dit voor het eerst gaat maken?
Techniek 1: Zoeken op het forum  ;D Vraag is al regelmatig voorbij gekomen.
Techniek 2: De Encyclopedie hierover lezen.  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9416
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2013, 17:39:51 »
Techniek 3 : gewoon vragen, zijn er altijd wel wat die je op de enceclopedie wijzen  ;) ;D

geraerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2013, 18:17:22 »
Hallo ,

als ik de hoogte verander naar 14cm . Zou dan nog steeds de enige oplossing een spiraal zijn?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2013, 18:25:31 »
't Is krap, maar misschien mogelijk; je zit dan tegen de 4%. Niet alle treinstellen en locs kunnen dit aan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

geraerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2013, 18:30:55 »
Dank je wel,

toch maar spiraal dan :-)


Draadje mag afgesloten worden

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #11 Gepost op: 18 April 2013, 00:31:46 »
Hallo Andy,

In principe sluiten we geen draadjes, aangezien anderen er misschien ook nog vragen over hebben, of zelf op door willen borduren.

Met vriendelijke groet,

Bert,
Team forummoderators

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #12 Gepost op: 18 April 2013, 08:43:06 »
Encyclopedie over de spiralen geeft aan dat het artikel verwijdert is.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re:Klimmen en dalen
« Reactie #13 Gepost op: 18 April 2013, 10:30:58 »
Ze hebben sinds kort die verwijzingen (en de hoofdstuk-indelingen?) veranderd.

Hier de link naar die sectie binnen de Encyclopedie:
Hellingen-Klimspiralen
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital