Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100  (gelezen 8564 keer)

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Gepost op: 28 November 2014, 16:41:49 »
Voor wie weinig ruimte voor lange (internationale) treinen heeft, is lengteschaal 1:100 nog steeds erg interessant. Komt bij dat de rijtuigen daarvoor op eBay (veel) minder dan de helft kosten van dezelfde rijtuigen in schaal 1:87 (toegeven: de detaillering van de 1:87 rijtuigen is beter). Het is alleen een hele puzzel om uit te vinden welke treinen in model nagemaakt kunnen worden. Ik heb daarom onderstaand overzicht gemaakt. Criteria om treinen op te namen: 1) internationale trein, 2) in het echt niet meer dan 8 rijtuigen, 3) niet alleen blauw-beige Duitse rijtuigen.

Ik heb uitsluitend gebruik gemaakt van Märklin en Roco rijtuigen omdat 1:100 rijtuigen van andere leveranciers vaak van veel mindere kwaliteit zijn, waarbij ik geen Märklin en Roco zitrijtuigen door elkaar wil vanwege verschillen in raamindeling. Omdat ik zelf geen ruimte heb voor treinen van meer dan 5 rijtuigen, heb ik alle treinen beperkt tot 5 rijtuigen,  de meeste zijn gemakkelijk tot de realistische lengte uit te breiden door 1 of 2 Duitse zitrijtuigen toe te voegen.



De plaatjes komen trouwens van verschillende sites, zoals vagonweb.cz.

Opmerkingen en suggesties zijn natuurlijk welkom.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2014, 07:45:22 »
Leuke overzicht zo! Tip/wens: plaatjes van locs toevoegen! Uiteraard omdat je dan een compleet treinbeeld krijgt, maar ook omdat dat de rijrichting van de trein aangeeft.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2014, 09:21:53 »
Leuke overzicht zo! Tip/wens: plaatjes van locs toevoegen! Uiteraard omdat je dan een compleet treinbeeld krijgt, maar ook omdat dat de rijrichting van de trein aangeeft.

Korte treinen zijn lichte treinen, dus een 1100 past volgens mij het beste bij deze treinen, hoewel 1200, 1300 of zelfs 1600 ook wel voorgekomen zal zijn. Van de Britannia Express heb ik trouwens weleens een foto gezien met een 1500 er voor. Rijrichting is van rechts naar links (de voorkant van de trein staat links), maar vaak reed zo'n trein vanuit Nederland precies in omgekeerde volgorde als naar Nederland, zodat de locomotief eigenlijk aan beide kanten kan staan.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2014, 17:15:01 »
Ingeval van de Nord-West Express, Noordzee Express en HvH - Berlijn werd zelfs kopgemaakt in Utrecht, dus ging 'ie achterstevoren verder.

Waar heb je die samenstellingen trouwens vandaan? Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de samenstellingen van bovengenoemde treinen.
De Nord-West zoals jij 'm laat zien met Post èn bagage èn een Nederlands slaaprijtuig heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Welk jaar precies verbeeldt dit?

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2014, 11:42:33 »
Ingeval van de Nord-West Express, Noordzee Express en HvH - Berlijn werd zelfs kopgemaakt in Utrecht, dus ging 'ie achterstevoren verder.

Waar heb je die samenstellingen trouwens vandaan? Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de samenstellingen van bovengenoemde treinen.
De Nord-West zoals jij 'm laat zien met Post èn bagage èn een Nederlands slaaprijtuig heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Welk jaar precies verbeeldt dit?

Die samenstelling komt van deze site: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36903.0.html

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Internationale treinen in de jaren '80 lengte 1:100
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2014, 11:58:07 »
Ah, ik was even op het verkeerde been gezet. Je had het over de jaren '80, dus daar had ik in mijn documentatie gekeken. De jaren '70 had ik uitgezocht tot 1975 (en hier gepubliceerd: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60364.msg3221499114.html#msg3221499114). Uit 1978 lijkt 'ie idd correct voor D237 als je uitgaat van de samenstelling tussen Utrecht en Hengelo met weglating van een aantal optionele rijtuigen en een ABm van DB.