Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door VictorPM
Vandaag om 21:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:52:15
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 21:48:29
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 21:46:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 21:29:17
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
  

Auteur Topic: Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten  (gelezen 2695 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Gepost op: 16 September 2012, 12:19:52 »
Ik heb een Viessmann dubbel armseinHp0/1/2 gekocht en wil deze aansluiten op een Lens LS110.
Echter in de handleidng staat natuurlijk alleen een Viessmann schakelaar.
De LS110 heb ik al en geen zin om nieuwe schakelaar te kopen.

Maar ik weet niet hoe je hem nu moet aansluiten.
De blauwe draden zijn voor de aansturing van de verschillende standen.
Nu zijn er nog 2 gele en een bruine over.
De LS110 heeft een eigen voeding en weet nu niet wat ik waar op moet aansluiten.

Wie heeft ervaring met het aansluiten van een armsein op een digitale decoder, anders dan Viessmann.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 774
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2012, 13:36:27 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred
« Laatst bewerkt op: 16 September 2012, 13:40:15 door frederik19630. Reden: anvulling »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2012, 14:32:37 »
En pas op, er zit ergens een extra diode. Als de verlichting eenmaal aangesloten op de wisselspanning niet brandt, wissel dan de gele en bruine draden van de verlichting om.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2012, 21:14:20 »
het is inderdaad een verwarrende dradenboel uit de viessman seinen. Uit de 4500 handleiding, zal voor de
4502 net iets anders zijn, met de 3 seinbeelden)

- blauw zijn de schakeldraden (groen/rot uiteinde geeft aan welke kant, rood is halt, groen is rijden, voor de 4500),
- in de 4502 is blauw met geel de derde schakelstand

- geel zonder iets is de retour van de schakeldraden.  

die moeten dus aan de decoder. Bij de Kuehn die ik gebruik is dat per kanaal een drietal
aansluitingen (wat bij Viessman de rt/1/gn heet, de 1 is van de massa). Je zult dus een 2e kanaal
voor de derde stand moeten kiezen. Eventueel de massa doorverbinden (als dat al intern niet gebeurd is,
volgens het plaatje doet Viessman dat blijkbaar zo).


- geel met een weerstand is voor de verlichting, die hoort bij bruin

fred


Dus als ik het goed lees moet ik de gele draad aan beide massa's van de decoder uitgangen plaatsen.
Ik ga het proberen. Als het niet lukt plaats ik wel ff een plaatje ter verduidelijking.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 774
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2012, 22:02:33 »
werner,

wel de goede gele: die zonder weerstand/diode

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2012, 23:08:16 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2012, 19:53:19 »
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo. De indeling van de uitgangsklemmen is voor de Viessmann decoder en voor de Lenz Ls110 gelijk. Alleen de tekens zijn anders. Wat bij Viessmann rt 1 gn heet, heet bij Lenz + C -

Ach, zo heeft ieder zijn kwaliteiten  :)
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re:Viessmann 4502 dubbelarmsein aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2012, 20:41:58 »
Inderdaad.  ;)
Maar als je dit weet, is het probleem dan over, of staan er dan nog vragen open?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.