Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
Vandaag om 23:02:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:26
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 22:50:36
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 22:43:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:26:47
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
Vandaag om 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 22:10:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:06:37
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 21:48:12
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 21:40:50
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
Vandaag om 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
Vandaag om 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
Vandaag om 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:55:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:45:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 19:44:05
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 19:33:09
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:15:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:01
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:04:01
  

Auteur Topic: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok  (gelezen 3016 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2014, 13:52:26 »
De startstroom is het hoogste wat er ooit bereikt gaat worden, dus zware trein eraan en dan vanuit stilstand meten
Dat helpt alleen niet, want zelfs een analoge meter is te traag om die stroom goed in beeld te brengen. Hoewel ik het zelf geen goed idee vind om op het randje te gaan zitten kwa vermogens, kan ik me voorstellen dat het wel eens voorkomt dat er zo krap gedimensioneerd moet worden en je dit soort testen moet doen.

Echter, de stroom bij blokkering van de motor meten, is dan stukken betrouwbaarder dan de startstroom vanuit stilstand: tegen de tijd dat de meter uitslaat of het display van informatie voorziet, is de piekstroom alweer voorbij.

Uhm Tjibbeb: misschien mis ik iets, maar we hebben het niet over het afremmen van een trein, maar over het meten van de stroom die de motor van een trein op z'n hoogst zal opnemen.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2014, 22:06:50 »
Beste Menno.
De stroom daalt omdat de motor een tegen-EMK gaat opwekken tijden het draaien. Bij stilstand is de waarde hiervan nul en wordt de stroom begrenst door de ohmse waarde in het circuit. Wanneer je een motor echter ompoolt (draairichting omkeren) werkt de tegenspanning van de nog draaiende motor ineens met de nieuw aangelegde spanning mee. De stroom zal dan hoger zijn dan bij een geblokkeerde motor. Dit wordt tegenstroomremmen genoemd.
Voor het bepalen van de maximale stroom in de miniatuur situatie is dit niet nodig, maar de stelling dat de motor de grootste stroom opneemt bij stilstand is daarmee te ontkrachten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2014, 22:29:27 »
Tjibbe, wat je vertelt over dat tegenspanning geven klopt wel, maar zoals je zelf constateert is het bij modeltreinen niet relevant. Als je analoog rijdt moet je zoiets gewoon niet doen, en bij digitaal denk ik dat je het helemaal niet voor elkaar krijgt om de motorspanning om te polen voordat de trein stil staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #18 Gepost op: 04 September 2014, 12:28:00 »
Als je perse wil testen op de 'omdraaien op max snelheid' methode moet je zo een oude fleischmann trafo vinden met een rijrichting schakelaar zonder blokkering (een tr52 of een 710) En daar zijn ze al snel vanaf gestapt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #19 Gepost op: 04 September 2014, 12:51:53 »
Nou ja, snel...

Ik heb er twee en als jochie vond ik het wat leuk  ;D

Als je dat soort grappen buiten beschouwing laat kun je eenvoudig de ohmse weerstand van de motor bij stilstand meten, en daarmee de maximale aanloopstroom vanuit stilstand uitrekenen.