Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:38:56
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 17:36:30
Modelwensen 2026
door
Falcon10
Vandaag
om 17:29:18
Pfarrerwinkel bahn
door
Ronald69
Vandaag
om 17:18:55
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Ronald69
Vandaag
om 17:11:56
bestaand station of eigen bouw?
door
Falcon10
Vandaag
om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:09:41
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:57:23
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Peter Kleton
Vandaag
om 16:09:20
Goede wensen voor 2026
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:37:09
Rondom Charlois
door
guus43
Vandaag
om 15:34:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Alewijn
Vandaag
om 15:15:47
kerstbaan thuis
door
R1954
Vandaag
om 14:51:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
V200-G2000
Vandaag
om 14:25:54
Aachenau West
door
Alewijn
Vandaag
om 13:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
bellejt
Vandaag
om 12:15:29
herrmann
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 11:52:36
Roco 42616
door
Ronald69
Vandaag
om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
Dave.......
Vandaag
om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
RobVille
Vandaag
om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus
door
eichddraig
Vandaag
om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
Keska
Vandaag
om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
martijnhaman
Vandaag
om 08:40:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 02:23:47
Train o Matic smart power pack
door
Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
wob
22 December 2025, 22:11:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog (gelezen 1294 keer)
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
«
Gepost op:
30 June 2012, 12:35:13 »
Voor een projectje zit ik met een vraag over de landcodes van Duitsland op de RIC rasters net na de oorlog.
Voor de oorlog stond er op de rijtuigen DR in het RIC raster.
Rond 1958 kom ik alleen D tegen, maar rond 1950 kom ik DB tegen op de RIC rasters ipv DR.
Weet iemand hoe deze naamgeving is verlopen, en vooral vanaf wanneer.
Ook vind ik het vreemd dat na de oorlog DR nergens meer op staat, maar de rijtuigen wel naar Polen ed mogen lopen.
Hoe was dit georganiseerd?
Groeten Arjen
Hier een foto van het RIC teken van de AB 7516 (staatsspoor 1920, nu bij de SGB) waarbij naast het oude DR* ook de nieuwe DB op staat. (rechtsboven)
Er is ook nog de afkorting CFB-BSM en F no te zien, dit is de afkorting voor de is Belgische staatsspoorwegen en de Franse Nord.
Het zijn twee RIC rasters over elkaar heen, waardoor de letters enigszins moeilijk te lezen zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
dwem
Offline
Berichten: 813
Re:RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
«
Reactie #1 Gepost op:
30 June 2012, 13:29:16 »
Meedenken wil ik wel, maar weten doe ik het niet.....
In reactie op je laatste vraag:
Na 1948 hielden de DR en DB op allerlei manieren rekening met elkaar. Vermoedelijk zal er in de achterkamertjes ook wel overleg zijn geweest.
Concreet voorbeeld daarvan is dat men bij de nummering van nieuw of verbouwd materieel duidelijk rekening met elkaar hield, althans zolang de oude vooroorlogse DR nummering werd gebruikt.
Het lijkt me dan ook voor de hand liggen dat een rijtuig dat door de West-Duitsers toegelaten werd en dus DB in het RIC teken droeg, ook automatisch in de DDR was toegelaten, en daarmee Warschau kon bereiken.
Iinteressant zou het dan zijn om te weten wat er in het RIC teken van de PKP en SZD rijtuigen stond die doorreden tot Hoek van Holland Haven.......
Dirk
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog