Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
  

Auteur Topic: sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen  (gelezen 1690 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
« Gepost op: 09 June 2012, 23:14:57 »
Hoi

Ik maak al sinds enige tijd films, met een automatische instelling. Mn. bij snelle treinen vraag ik me af of het niet verstandiger is om de sluitertijd handmatig in te stellen, bijvoorbeeld op 1:1000. Heeft iemand hier ervaring mee en wat is de ideale sluitertijd voor rijdende treinen? En hoe voorkom ik dat de beelden door de vaste sluitertijd-instelling onderbelicht worden (bijv. bij minder licht)?


Groetjes
Luc

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2012, 09:44:59 »
Het beste gebruik je de sluitertijd die gelijk is aan de framerate, dus als je filmt met 25 fps gebruik je 1/25 als sluitertijd of als je filmt met 50 fps gebruik je 1/50 als sluitertijd.
Als je dan de individuele beelden bekijkt, zal een snel voorbij rijdende trein er bewogen uitzien, maar als je de video normaal afspeelt rijdt de trein in een vloeiende beweging voorbij. Dit komt omdat er geen tijd tussen de beelden zit waarin niets opgenomen wordt, en er dus geen delen van een beweging missen.

Indien je kiest voor een kortere sluitertijd, zoals 1/1000, worden er nog steeds 25 of 50 beelden per seconde gemaakt. Als je dan de video afspeelt ziet dat er ook uit als 25 of 50 foto's per seconde. De individuele beelden zijn haarscherp, maar als je het afspeelt gaat de trein in stapjes voorbij. Natuurlijk merk je dit maar zeer beperkt omdat de beelden snel achter elkaar worden afgespeeld.

Maar om het verschil duidelijk te maken; bij een sluitertijd van 1/25 duurt één opname 0,04 seconde. Bij 1/1000 0,001 seconde. Tussen de beelden mis je dan dus steeds 0,039 seconde. Als een trein 140 km/h rijdt (38,9 m/s) betekent dat, dat de trein bij ieder beeldje steeds 1,5 meter verder is. Als je ver weg van een trein staat merk je dit nauwelijks, maar dichtbij is het zichtbaar.

Het regelen van de belichting bij een vaste sluitertijd is afhankelijk van wat voor soort camera je gebruikt, bij een wat betere camera met mee mogelijkheden doe je door het iris/diafragma te verlagen. Hierdoor verlaag je de scherptediepte maar verhoog je de lichtinval. Als deze op zijn laagst staat kan je de gain/versterking nog verhogen, maar dit zorgt voor meer ruis in de opnames.