Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 16:48:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 16:48:30
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 16:38:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:37:41
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 16:29:30
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door R1954
Vandaag om 16:12:52
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel  (gelezen 2200 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Gepost op: 21 April 2012, 17:40:34 »
Gelezen in de PZC van vandaag

De NMBS (Belgische Spoorwegen) heeft de haalbaarheid van passagiersvervoer op de bestaande goederenlijn 204 tussen Gent en Zelzate inmiddels onderzocht. Daaruit blijkt dat een dergelijke verbinding rendabel is.
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen vindt dat de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone moet aanhaken bij de eventuele uitwerking van de plannen. Het oplossen van de vervoersproblemen is immers één van de speerpunten van het project Grenzeloze Kanaalzone. Daarom pleit Lonink ook voor het doortrekken van de huidige goederenspoorlijn van de Axelse Vlakte naar Zelzate. "En uiteindelijk zou zo'n reizigerstrein tot in Terneuzen moeten rijden." Het onderzoek heeft uitgewezen dat met de inzet van passagierstreinen dagelijks 10.000 auto's (woon-werkverkeer) van de weg kunnen worden gehaald. Er zouden alleen al in de Gentse Kanaalzone dagelijks 12.000 pendelaars op de trein kunnen stappen.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2012, 17:43:18 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27044
    • Pagina van klaas
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2012, 17:59:37 »
Strak plan.
En dan de Kusttram via Cadzand en Breskens ook doortrekken naar Terneuzen, dan krijg je een sluitend spoornet voor Zeeuws-Vlaanderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2012, 21:11:40 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

BieJie

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #3 Gepost op: 21 April 2012, 21:47:04 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico

Er waren inderdaad diverse tramlijnen.

Er reed ook een trein, meer bepaald van Mechelen (B) naar Terneuzen, met stations in Hulst, Kijkuit, Axel, Sluiskil en Terneuzen op Nederlands grondgebied.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2012, 22:38:53 »
Goed plan maar dan wel geexploiteerd door de NMBS

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2012, 12:20:07 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico

Klopt, tot ongeveer 1948 lag er een heel net stoomtramlijnen.
Bovendien een elektrische tram van Sluis naar Knokke.
Ook kon je tot 1 september 1939 rechstreeks van Knokke naar Breskens, elektrisch tot Retranchement en vandaar met een SBM stoomloc naar Breskens.
Er zijn voor de oorlog ook plannen geweest om de Kusttram van Knokke via Retranchement door te trekken tot Breskens.
Na de oorlog is er nog een "propaganda rit" geweest met een elektrische kusttram getrokken door stoomlocs van Terneuzen dwars door Zeeuws-Vlaanderen naar de kust.
Aan de andere kant van België was er trouwens een plan om de lijn naar Duinkerken te verlengen. Daar wordt nu weer over gesproken.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2012, 12:26:57 »
Er waren inderdaad diverse tramlijnen.

Er reed ook een trein, meer bepaald van Mechelen (B) naar Terneuzen, met stations in Hulst, Kijkuit, Axel, Sluiskil en Terneuzen op Nederlands grondgebied.

Er was ook een spoorlijn van Gent naar Terneuzen. Twee onafhankelijke spoorwegbedrijven die later fuseerden en tenslotte door de NMBS werden overgenomen.

De tramlijnen bestonden overigens voornamelijk voor het vervoer van bieten (peeën) naar de suikerfabrieken.

Dirk

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2012, 13:39:51 »
Citaat
Er zouden alleen al in de Gentse Kanaalzone dagelijks 12.000 pendelaars op de trein kunnen stappen.
Zouden die aantallen niet meer gebaseerd zijn op vrome wensen dan op realiteit?
Vergelijk even andere stations met ongeveer 12.000 passagiers:
- Hoorn (71.000 inwoners)
- Schiedam (76.000 inwoners)
- Roosendaal (77.000 inwoners)
En dan wereldstad Terneuzen met wel 25.000 inwoners. En met een achterland van een paar boerderijen die per OV misschien wel een paar keer per dag zijn te bereiken.

Ik vraag me af waar die 12.000 passagiers vandaan moeten komen.

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2012, 19:16:22 »
De wens is hier inderdaad de moeder van de gedachte, ik geloof nooit dat de 12000pendelaars die dagelijks richting Gent gaan namelijk allemaal uit terneuzen komen, ook vanuit Breskens pendelen mensen naar Gent en dus moeten die eerst met de auto naar Terneuzen en dan op de trein? dacht het dus niet.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/