Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel  (gelezen 2040 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Gepost op: 21 April 2012, 17:40:34 »
Gelezen in de PZC van vandaag

De NMBS (Belgische Spoorwegen) heeft de haalbaarheid van passagiersvervoer op de bestaande goederenlijn 204 tussen Gent en Zelzate inmiddels onderzocht. Daaruit blijkt dat een dergelijke verbinding rendabel is.
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen vindt dat de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone moet aanhaken bij de eventuele uitwerking van de plannen. Het oplossen van de vervoersproblemen is immers één van de speerpunten van het project Grenzeloze Kanaalzone. Daarom pleit Lonink ook voor het doortrekken van de huidige goederenspoorlijn van de Axelse Vlakte naar Zelzate. "En uiteindelijk zou zo'n reizigerstrein tot in Terneuzen moeten rijden." Het onderzoek heeft uitgewezen dat met de inzet van passagierstreinen dagelijks 10.000 auto's (woon-werkverkeer) van de weg kunnen worden gehaald. Er zouden alleen al in de Gentse Kanaalzone dagelijks 12.000 pendelaars op de trein kunnen stappen.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2012, 17:43:18 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2012, 17:59:37 »
Strak plan.
En dan de Kusttram via Cadzand en Breskens ook doortrekken naar Terneuzen, dan krijg je een sluitend spoornet voor Zeeuws-Vlaanderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2012, 21:11:40 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

BieJie

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #3 Gepost op: 21 April 2012, 21:47:04 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico

Er waren inderdaad diverse tramlijnen.

Er reed ook een trein, meer bepaald van Mechelen (B) naar Terneuzen, met stations in Hulst, Kijkuit, Axel, Sluiskil en Terneuzen op Nederlands grondgebied.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2012, 22:38:53 »
Goed plan maar dan wel geexploiteerd door de NMBS

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2012, 12:20:07 »
ik kan me vaag herinneren gelezen te hebben dat er vroeger (tot jaren 50?) ook trammetjes door Zeeuws vlaanderen gereden hebben?
Nico

Klopt, tot ongeveer 1948 lag er een heel net stoomtramlijnen.
Bovendien een elektrische tram van Sluis naar Knokke.
Ook kon je tot 1 september 1939 rechstreeks van Knokke naar Breskens, elektrisch tot Retranchement en vandaar met een SBM stoomloc naar Breskens.
Er zijn voor de oorlog ook plannen geweest om de Kusttram van Knokke via Retranchement door te trekken tot Breskens.
Na de oorlog is er nog een "propaganda rit" geweest met een elektrische kusttram getrokken door stoomlocs van Terneuzen dwars door Zeeuws-Vlaanderen naar de kust.
Aan de andere kant van België was er trouwens een plan om de lijn naar Duinkerken te verlengen. Daar wordt nu weer over gesproken.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2012, 12:26:57 »
Er waren inderdaad diverse tramlijnen.

Er reed ook een trein, meer bepaald van Mechelen (B) naar Terneuzen, met stations in Hulst, Kijkuit, Axel, Sluiskil en Terneuzen op Nederlands grondgebied.

Er was ook een spoorlijn van Gent naar Terneuzen. Twee onafhankelijke spoorwegbedrijven die later fuseerden en tenslotte door de NMBS werden overgenomen.

De tramlijnen bestonden overigens voornamelijk voor het vervoer van bieten (peeën) naar de suikerfabrieken.

Dirk

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2012, 13:39:51 »
Citaat
Er zouden alleen al in de Gentse Kanaalzone dagelijks 12.000 pendelaars op de trein kunnen stappen.
Zouden die aantallen niet meer gebaseerd zijn op vrome wensen dan op realiteit?
Vergelijk even andere stations met ongeveer 12.000 passagiers:
- Hoorn (71.000 inwoners)
- Schiedam (76.000 inwoners)
- Roosendaal (77.000 inwoners)
En dan wereldstad Terneuzen met wel 25.000 inwoners. En met een achterland van een paar boerderijen die per OV misschien wel een paar keer per dag zijn te bereiken.

Ik vraag me af waar die 12.000 passagiers vandaan moeten komen.

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re:Passagierstrein in Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen rendabel
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2012, 19:16:22 »
De wens is hier inderdaad de moeder van de gedachte, ik geloof nooit dat de 12000pendelaars die dagelijks richting Gent gaan namelijk allemaal uit terneuzen komen, ook vanuit Breskens pendelen mensen naar Gent en dus moeten die eerst met de auto naar Terneuzen en dan op de trein? dacht het dus niet.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/