Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Digibeet: Aansluiten van stroom en voorkomen van kortsluiting  (gelezen 936 keer)

Gijs Beukenoot

  • Gast
Digibeet: Aansluiten van stroom en voorkomen van kortsluiting
« Gepost op: 30 March 2007, 18:51:36 »
Heren (en dames?),

Nou, eerst even wat over mezelf, reeds achter in de 40, altijd bezig geweest met H0, nu alles weggedaan en een hele kudde N spullen aangeschaft. Inclusief Intellibox en gedigitaliseerde locs. Niet voorzien van enige digitale kennis een leuk sporenplan opgediept en toen eerst maar even flink gepuzzeld. Inmiddels heb ik een eenvoudig ovaaltje met overloopspoor gemaakt, ge' blokt' en gedigitaliseerd en zelfs aangesloten gekregen (met wat pijn en moeite) via Koploper,
Nu dus het sporenplan weer uit de kast getrokken en nu begin ik toch wat problemen te zien met betrekking tot de aansluitingen...

Om allerlei verwarring te voorkomen ga ik bij mijn vragen even uit van de demo-baan van Koploper. Ierdereen kent dat ding waarschijnlijk wel...

Nu dan, ik begrijp dat de baan in principe een 'hondenbot'  is. Ik zou me dan kunnen voorstellen dat alle linkerrail (vanuit de rijrichting) is aangesloten op de massa en alle rechterrail op de plus. Van blok 9 naar blok 10 gaat zonder problemen.
Probleem 1 komt echter op het moment dat ik van blok 9 naar blok 18 wil gaan. Daar is namelijk de spanning (volgens mijn rechts plus, links massa) 'verkeerd om'. Nu begrijp ik dat dat voor de loc niet uitmaakt en dat de decoder zorgt voor de juiste rijrichting. Echter, op het moment dat de lok van blok 9 over wissel 21 naar blok 18 gaat heb je volgens mij kortsluiting want dan komt er een punt dat de rechter (plus) door de wielen van de trein 'tegen het verkeer in'  rijd en daar is dan (vanuit de trein gezien) rechts de plus...
Een andere optie is dat de baan altijd dezelfde kant plus is en dat er in de bochten van het bot een omschakeling plaatsvindt. In dat geval is altijd de 'bovenste' rail de plus en wordt er bij de sporen 4, 5, 6 en 13, 14, 15 een ompolingsaktie gedaan. Dan kan alles altijd van ieder kant met elkaar geschakeld worden.

Ik ga even van dat laatste uit want dat verklaart ook de speciale acties in Koploper voor die sporen. Wat ik echter dan weer niet helemaal begrijp is dat in de Blokgroepen bij keerlus 1 wel blok 13 en 14 staan maar niet blok 15...

In ieder geval, is mijn tweede veronderstalling nu de juiste ?  Dus alle 'bovenste' rails is de plus en alle ' onderste'  de massa?

Dank

GB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Digibeet: Aansluiten van stroom en voorkomen van kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2007, 18:27:40 »
Welke rail de "plus" en welke de "massa" is, dat mag je zelf kiezen. Maar als ze elkaar ergens elektrisch tegenkomen dan is er sprake van een keerlus. En daarvoor zijn verschillende oplossingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.