Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:34:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 21:49:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
  

Auteur Topic: Een personentrein in 1956  (gelezen 8712 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #15 Gepost op: 18 September 2012, 21:38:38 »
Ik tel acht ramen en zie klinknagels, een stuk anders dan de 7521. Inderdaad zijn andere foto's met een 7521.

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #16 Gepost op: 18 September 2012, 22:42:50 »
OK, nog een treintje, nu met stoom en buitenlandse wagens. Helaas zijn de wagens niet uit de doos in te zetten, omdat ze niet in Ep IIIa uitvoering zijn gemaakt. Maar met was Gassner opschriften en een nieuwe laag verf kom je een heel end.

De E 195 uit Keulen naar Eindhoven kreeg in Venlo er een couperijtuig bij samen met de lok (althans ik denk niet dat de C12 naar Keulen reed). Toch blijft t een lekker kort treintje.



dirkjan
« Laatst bewerkt op: 19 September 2012, 08:00:09 door Falkenberg »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #17 Gepost op: 19 September 2012, 08:06:44 »
De kans dat de wagens hierbij overgeschilderd zijn is dan weer veel groter, alhoewel ik ook een foto uit 1958 heb van een groene B 719*.
En Martijn Haman heeft nog een AB in groen in 1973 op de foto staan. Dus errug verwarrend allemaal. Ik deel jouw analyse dat deklassering niet omschildering betekende, maar van veel series zijn er wagens al in 1954 blauw geschilderd. Dan zou je denken dat de Ovaalramers ook aan de beurt zouden zijn. Aan de andere kant meen ik iets gelezen te hebben dat internationaal ingezette rijtuigen groen moesten blijven. Waar ik dat gelezen heb, tja, ouderdom he  :)

dirkjan

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #18 Gepost op: 19 September 2012, 12:01:25 »
De nieuwe versies van de C12c zijn op dezelfde plaats te downloaden, ze staan onder de oudere versies.

De gevraagde versie van de AB 7521 zou ik kunnen maken op basis van een foto, maar gezien de kwaliteit van de basistekening wacht ik liever op het opnieuw verschijnen van dit type rijtuig, maar dan in een hogere kwaliteit. Er is inmiddels zo'n groot kwaliteitsverschil tussen de tekeningen van "vroeger" en de tekeningen die afgelopen jaren zijn verschenen, dat die eigenlijk meer te combineren zijn (het is een beetje als het combineren van 1:87- en 1:100-rijtuigen: niet iedereen zal het zien, maar mensen die het zien, storen zich er vrijwel altijd aan).

Mijn bijdragen hebben zich altijd beperkt tot het verbouwen van bestaande tekeningen. Dat geldt zelfs voor de C12c-rijtuigen, die zijn gebaseerd op de houten coupérijtuigen van iemand anders. Dat verbouwen bestaat over het algemeen slechts uit het handig schuiven met en kopiëren van pixels. Voor een andere raamindeling en/of klassewijziging is dat al voldoende. Andere kleurstellingen zijn mogelijk door de kleuren uit een andere tekening te halen, of van de website van het betreffende bedrijf. Daar zijn vaak ook meteen de benodigde logo's te vinden (als die niet al beschikbaar zijn). Slechts in enkele gevallen heb ik dingen helemaal zelf gemaakt. Kortom, het volledig zelf tekenen van "missend materieel" (zoals de AB 7521 in de gewenste kwaliteit) mag dan een uitdaging zijn, het is wel een uitdaging die ik op dit moment graag aan een ander geef zodat ik zelf lekker treinsamenstellingen kan bouwen voor mijn screensaver en mijn projectje. :)

Naar verwachting zal dat projectje nog minimaal 2 weken in de figuurlijke koelkast liggen voordat ik er weer naar zal kijken, dus koester voorlopig niet te veel hoop! ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #19 Gepost op: 19 September 2012, 12:09:30 »
Peppie? Zie: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=peppie
Is het nou zoveel moeite om het normale Nederlandse woord 'fraaie' te gebruiken?
En inderdaad, die treinsamenstelling op v.d. Weerds website zijn fraai.
mvg,
Gert
Daar kan ik kort over zijn: nee.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #20 Gepost op: 19 September 2012, 20:20:49 »
En Martijn Haman heeft nog een AB in groen in 1973 op de foto staan. Dus errug verwarrend allemaal. Ik deel jouw analyse dat deklassering niet omschildering betekende, maar van veel series zijn er wagens al in 1954 blauw geschilderd. Dan zou je denken dat de Ovaalramers ook aan de beurt zouden zijn. Aan de andere kant meen ik iets gelezen te hebben dat internationaal ingezette rijtuigen groen moesten blijven. Waar ik dat gelezen heb, tja, ouderdom he  :)

dirkjan

Deze AB in het groen is volgens mij een geintje van iemand. De kleur groen is niet geheel juist. De wagen heeft totaal geen opschriften meer, en ook geen zwarte klinknagelbanden. Ook de stelbalk is geheel groen, terwijl deze bij de groene rijtuigen altijd zwart waren. Aangezien de stelbalken bij een blauwe wagen ook blauw waren, denk ik dat iemand deze wagen over heeft geschilderd, misschien wel voor een intern feestje.
Als vergelijk, de A 6196 is bij de sgb geheel blauw aangekomen, maar met witte verf overgeschilderde nummers, en voorzien van een zwarte plaat met dienstwagennummer.
De wagen op de foto zou volgens van Wijck de A 6197 moeten zijn, deze heeft na de afvoer lange tijd op de rietlanden gestaan. Als deze wagen nog origineel groen was, had hij het wel gemeld.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2012, 18:52:03 »
Dat lijkt mij een goede mogelijkheid, ik kan me niet voorstellen dat er in 1973 nog origineel groene rijtuigen bij NS rondreden. In Duitsland werden rijtuigen in die tijd ongeveer iedere 8 jaar geschilderd. In Nederland zal dat niet veel anders geweest zijn. Het blauw is in 1954 ingevoerd, dus zouden de laatste groene rijtuigen in 1962 verdwenen moeten zijn. In de praktijk zal dat wel iets later geweest zijn omdat van een rijtuig de verflaag nog goed was of omdat een rijtuig er om een andere reden tussendoor geglipt is, maar meer dan twee keer de normale termijn (19 jaar) lijkt mij wel heel lang om geen schilderbeurt te krijgen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #22 Gepost op: 21 September 2012, 17:08:58 »
En we hebben er weer een, ditmaal weer een wat internationale trein, namelijk de trein van Maastricht naar Luik. Deze wer door een 6100 of een 6300 gereden. Op deze dag was het een 6300 met een Stalen D en een plan E 3e klasser. Ook zat er wel eens een couperijtuig (een C12c-er) in de trein.



dirkjan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #23 Gepost op: 21 September 2012, 17:19:46 »
2e klasse reizigers reisden zonder toeslag  3e klasse? ;-)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #24 Gepost op: 21 September 2012, 18:12:13 »
2e klas reizigers naar industriestad Luik?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Een personentrein in 1956
« Reactie #25 Gepost op: 21 September 2012, 20:49:31 »
Waarom niet? Men reisde toch ook van Baarn (management) naar Amsterdam? Arbeiders (industrie) woonden toch in de regel in de stad zelf?
Wat maakt Maastricht <-> Luik anders?