Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
  

Auteur Topic: Rechte keerlus  (gelezen 5115 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2011, 13:32:38 »
De metalen wielen van de wagons zullen kortsluiting veroorzaken als ze over de grens van omgepoolde secties rijden. Daarom moet de gehele trein in de middelste sectie van een "keerlus" module passen.

Ik schrijf "keerlus" omdat het in de volksmond zo heet en ik ook niet direct een beter woord heb. We hebben in dit draadje de misverstanden die daar het gevolg van zijn al gemerkt. Zo'n "keerlus" module is een module die kortsluiting voorkomt door automatische ompoling van secties op de baan, daar waar anders stukken rail met tegenovergestelde polariteit elkaar ontmoeten.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 09 January 2011, 13:35:16 door Gerard Wassink »

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2011, 13:44:36 »
ja tuurlijk idd, had ik zelf ook kunnen bedenken.. ga eens kijken of ik het in mijn baanplan kwijt kan. bedankt voor de tip

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Rechte keerlus
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2011, 14:12:19 »
Even ter verduidelijking wat Gerard al schreef:



Dat is een oud episteltje van mij toen ik nog deelnam aan de HCCM in Houten. Ik schat al vlug zo'n 15 jaar oud, waar blijft de tijd  :'( 

Marius.

Marius

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2011, 15:48:39 »
Hey Marius,

Ik weet niet zeker of ik jouw onderste plaatje snap. In de handleiding bij de LDT KSM module is de "keerlus" schakeling vormgegeven met drie secties, zonder "normale baan" er tussen.

Of bedoel jij met "keerlus sectie" de gehele keerlus oplossing?

Bij de KDT LSM wordt dat middelste stuk namelijk ook omgepoold.

Gerard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Rechte keerlus
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2011, 16:19:38 »
Hoi Gerard,

Wat ik met het onderste plaatje (toendertijd) probeerde uitteleggen is dat je geen 2  'keer'lussen direct aan elkaar mag koppelen. In de tijd dat ik dit episteltje schreef waren er nog geen geavanceerde 'keer'lus modules zoals nu met in- en uitrij secties. Dus zoek het niet te ver, lees het simpel.

Marius.
Marius

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2011, 17:51:03 »
Ik begrijp nu wat je bedoelt.  ;D

Er lopen erg veel termen door elkaar op dit gebied, vandaar mijn vragen...

Gerard

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Rechte keerlus
« Reactie #36 Gepost op: 14 January 2011, 13:42:26 »
Om de vraag maar gewoon met ingetekende keerlus modules te beantwoorden:
Er worden twee keerlus modules geplaatst (Zie tekening).

Groen: Sectie A
Zwart: Sectie B
Rood Sectie C
Blauw Sectie D
Geel: Sectie E
Hiermee kan je trein ongestoord rondrijden.
Voor de polariteit van je emplacement geldt, dat daar gewoon heen en weer gereden kan worden. Dus rechter rail is 'plus' en linker rail is 'min'.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.