Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:35:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Dick55
Vandaag om 11:19:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 10:38:28
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 09:59:44
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 08:34:12
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
  

Auteur Topic: Nieuwbouw container overslag terminal  (gelezen 25635 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #90 Gepost op: 20 November 2018, 15:45:22 »
Nee mannen dit is vlak voor de oplevering. Ik kom hier in een eigen draadje nog op terug.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #91 Gepost op: 20 November 2018, 18:35:49 »
Hahah ja, wel heel realistisch water dan (y)

@ Sobat, wil je de link in deze topic delen? Ik denk dat er veel voor te porren zijn.
DB periode V-VI

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #92 Gepost op: 12 March 2019, 09:24:47 »
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen? Ben erg benieuwd naar de containerterminal!

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #93 Gepost op: 13 March 2019, 21:27:04 »
Hallo Steven,

Op dit moment is er nog niet veel te melden. De hobby heeft een tijd en zal waarschijnlijk nog wel even op een lager pitje liggen. Er wordt zo nu en dan nog wel eens wat aangeschaft maar niet gereden of gebouwd. Het rijden niet ivm wat digitale problemen met de centrale en slecht aangelegde sporen. Het bouwen niet omdat het simpelweg te druk is met werk e.d. Natuurlijk update ik als er wat nieuws te melden is.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nieuwbouw container overslag terminal
« Reactie #94 Gepost op: 07 October 2020, 21:11:47 »
Hallo Allemaal,

Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets gemeld heb met betrekking tot de terminal. Er is intussen niet heel veel gebeurt maar genoeg om over te berichten.
tijdens de proefritten naar de terminal werd het steeds vaker duidelijk dat treinen ontspoorde. Niet de doorsnee personentreinen maar de langere containertreinen. In eerste instantie verweet ik dat aan bepaalde wagens van ACME en Kombimodel. Elke keer de zelfde wagens in het vooraan en in het midden van de trein. Dit vond ik zeer ergerlijk en heb eerst de wagons eens goed onderzocht. De wagens bleken echter oke. Een andere trein die ook ontspoorde wagen de Hobbytrade gesloten autotranssporters. Vaak te zien in de Volvotrein. Maar die hadden een meer serieus probleem. Echter, daar heb ik veel tijd in gestoken met als eindresultaat en oordeel dat die wagens het gewoon niet gingen doen in een 20 wagens tellende trein. Let op, zijn gelede wagens dus totaal 40 wagons. Trein is uiteindelijk geheel verkocht.

Terug naar het onderwerp: Na veel onderzoek en testen werd het steeds duidelijken. De sporen in de klimspiraal waren te strak. Roco line rail R5/6 ging het niet doen. Halve bocht, een lengte recht (meter) en dan weer de volgende bocht. Hoogteoverbrugging was toen 100 mm. Uiteindelijk geoordeeld en besloten om de paradestrekke te verlagen zodat alles op schaduwstation niveau zou uitkomen. Verder 1 klim van 180 mm vanuit niveau 0 naar 1. Maar hoe ga je dat doen? :P
Door het railplan aan te passen naar een rechte klim met zo weinig mogelijk scherpe bochten te maken. R10 als meest scherpe bocht toegepast. In totaal is de klim nu ca 15 meter waardoor de heling op 1,2% komt. Dat is voor de wagons te doen. De locs hebben er totaal geen problemen mee. Kost hier en daar een slipbandje.



De draad heb ik als richtpunt gebruikt. Dit is een gemakkelijke tool om rechte strakke lijnen uit te zetten. Zo is de hoogte goed te maken. Plaatje onder de baan is makkelijk te meten en uit te voeren. Verder staat de rest van de helling op draadeinden. Hier kan de helling nog iets worden afgetopt om de spanning uit de trein te halen voordat deze weer een bocht van 5/6 in gaat.
Na flinke inspanningen zoals het verwijderen van 2 spiralen, het verlagen van de paradestrekke en het maken van de helling kon er weer rails gelegd worden. De rails ligt er nu om te testen. Er zijn natuurlijk meerdere punten waar getest wordt. De eerst is de helling met de lossen wagens. Dan de eerst loc, daarna een trein en dan uiteindelijk een flinke containertrein met de meest gevoelige wagens. De langste lengte is natuurlijk niet langer dan het kortste baanvak waarin er iets moet gebeuren. Bijvoorbeeld de lengte waar de locs van de trein worden gekoppeld. Of de lengtes waar de treinen worden opgesteld.

De volgende test is de bocht voor het binnenrijden van de terminal. Deze mag zeker niet te scherp zijn omdat de lichtste rangeerloc, 4 assige Voith Garvita van Esu, de sleep wagens naar binnen moet kunnen drukken voor het nabootsen van de echte situatie natuurlijk. Dat bleek in het verleden niet te lukken. Mede door radius 5/6 en de lengte van de treinen niet haalbaar. ???

https://www.youtube.com/watch?v=ml1RjyeLEik&t=0s

Hier is te zien hoe zwaar de loc het heeft. Motorisch sterk genoeg meer met de druk in de bocht kan hij minder goed omgaan. Een roco br 203 (V100) doet dit overigens met 2 vingers in zijn…. Euhhh…. Uitlaat oid.

Uiteindelijk en nieuwe poging gedaan om de baan opnieuw in te delen. Andere bochten toe te passen. Nu lukt het de gravita wel dacht ik. Maar daarna bedacht ik me dat er 3 wagens minder in de trein zaten. Dus 14 in plaats van de gebruikelijke 17. Die test moet nog uitgevoerd worden. Dus wordt waarschijnlijk gebruik maken van de bocht buitenom.
Maar blij als een klein kind dat er nu iets te rijden valt met een zekere mate van rangeermogelijkheid.

Nog wat foto’s voor de indruk.




De afslag naar de klim



De laatste bocht voor de terminal



De terminal leeg



De toekomstige terminal na vullen met treinen (en containers door mijn zoon van 8 (y))


Tot de volgende update
Deze zal gaan over het omlopen van locs. Omdat er maar een helling is komen de treinen en locs steeds weer andersom op de baan terecht. De geheel treinen meten dus worden gedraaid. Dit omdat de locs bij mij allemaal met een afgemonteerde voorzijde lopen. Ik vind het rijden met een koppeling aan de voorzijde namelijk niet zo mooi.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2020, 21:13:53 door pallie »
DB periode V-VI