Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Busmonitor bezetmelders in stress  (gelezen 812 keer)

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Busmonitor bezetmelders in stress
« Gepost op: 25 October 2024, 19:33:39 »
Hallo allemaal,

Om binnenkort met Itrain te kunnen starten zijn er natuurlijk wel meerdere digitale locs nodig. Ik heb twee nieuwe piko’s maar 1 daarvan is voor garantie terug ivm een kapotte decoder. Voor nu dan ook maar begonnen met het digitaliseren van wat oude Lima locs. Ik heb een Lok Pilot 5 Basic ingebouwd in een Lima NS 1300, en dat ging prima, rijd behoorlijk goed nog wat cv’s finetunen. Echter er is wel een dingetje, sinds deze Lima op de baan rijd gaat de busmonitor op de centrale bij het door wissselstraten rijden in de stress, bijna alle blokjes worden kort rood en daarna gaat pas het juiste blokje naar rood, soms worden ook alle blokjes van drie van de vier bezetmelders rood en blijven dat dan ook. De. Monitor afsluiten en daarna openen en dan is alles weer normaal. Alles blijft gewoon goed rijden. Het is alleen bij de Lima lok, de Piko geeft geen problemen.

Centrale is een YD7010 met bezetmelders YD6016ES-CS. Wissels zijn aangesloten op de bezetmelders en zijn ingesteld als “terugmelder”. Centrale via bijgeleverde usb kabel op laptop aangesloten.

Het lijkt mij geen hardware probleem , maar ben nog maar een beginner.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ?

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 25 October 2024, 19:35:32 door Peter van B »

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2024, 08:34:22 »
Hi Peter

Als de terugmelders gek doen als je door de wisselstromen rijdt, zou het kunnen dat er kort kortsluiting optreedt. Dat KAN bij sommige wissels gebeuren als de wieltjes wat dikker zijn, en ze niet alleen elektrisch contact maken met de rail waarop ze hoort te rijden, maar dat de binnenkort van het wiel ook verbinding maakt met de wisseltong waarover NIET wordt gereden.

Op analoge banen gebeurd dit ook, maar dan heb je er geen last van.

Probeer een op de wissel te meten op de wisseltong en naastgelegen rail, of er spanningsverschil is.

Groet, Aiko

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2024, 12:23:15 »
hallo Aiko,

bedankt voor je reactie.
hetgeen jij zegt zou best eens zo kunnen zijn. De Lima loc heeft inderdaad brede wielen en bij het langzaam rijden gaat het wel goed , de loc rammelt dan niet zo heen en weer wat bij hogere snelheden wel meer het geval is. Ik ben nog niet zo ver dat ik spannings verschil op de wissel kan meten , ik weet wel dat de polarisatie van de Roco wissels middels de mp1's zeker goed is, dat is geruime tijd getest. Ik kan wel de breedte tussen de wielen meten en dit vergelijken met de wissels en de piko loc, dat ga ik eerst eens doen.

Een collega clublid kwam met een mogelijke oorzaak slijtage van het chroom op de wielen waardoor een andere weerstand ontstaat agv contact met ander materiaal (messing..) wat dan weer de stress zou veroorzaken. Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn ?

Groeten, Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2024, 12:55:50 »
Een collega clublid kwam met een mogelijke oorzaak slijtage van het chroom op de wielen waardoor een andere weerstand ontstaat agv contact met ander materiaal (messing..) wat dan weer de stress zou veroorzaken. Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn ?
Dit lijkt me vergezocht.
Welke wissels heb je?
Begin eens met de speermaat van de wielstellen te controleren. Dat is de maat B in deze Morop norm:
https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2024, 13:22:56 »
De wissels zijn van Roco.
Ik ga de maten opmeten en kom er op terug.

gr. Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2024, 14:06:49 »
Bij Roco wissels hebben de tongen altijd dezelfde polariteit als de aanliggende spoorstaaf. Ze zijn hard met elkaar verbonden. Dus daar kan nooit kortsluiting ontstaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2024, 15:59:58 »
De wissels zijn van Roco.
Rocoline, dus Code 83 (2,1 mm hoog profiel), of “heel oud” Roco, dus code 100 (2,5mm)?

Bij sommige oudere Roco(line) wissels is het geïsoleerde deel van het puntstuk aan de korte kant, en kan bij brede flenzen ook daar kortsluiting optreden.

Probeer eens met weinig licht te kijken of je ergens vonkjes kan zien.

Groet, Aiko

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2024, 22:54:14 »
Het is nieuwe roco rails en wissels 42442 , 42443 en 42451.
Vonkjes heb ik inderdaad wel gezien tijdens het rijden.
Heb gekeken naar de afmetingen van de wielen, maat B en K zitten binnen de nem 310 norm, maat N niet , deze is 3,4 mm.