Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Busmonitor bezetmelders in stress  (gelezen 741 keer)

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Busmonitor bezetmelders in stress
« Gepost op: 25 October 2024, 19:33:39 »
Hallo allemaal,

Om binnenkort met Itrain te kunnen starten zijn er natuurlijk wel meerdere digitale locs nodig. Ik heb twee nieuwe piko’s maar 1 daarvan is voor garantie terug ivm een kapotte decoder. Voor nu dan ook maar begonnen met het digitaliseren van wat oude Lima locs. Ik heb een Lok Pilot 5 Basic ingebouwd in een Lima NS 1300, en dat ging prima, rijd behoorlijk goed nog wat cv’s finetunen. Echter er is wel een dingetje, sinds deze Lima op de baan rijd gaat de busmonitor op de centrale bij het door wissselstraten rijden in de stress, bijna alle blokjes worden kort rood en daarna gaat pas het juiste blokje naar rood, soms worden ook alle blokjes van drie van de vier bezetmelders rood en blijven dat dan ook. De. Monitor afsluiten en daarna openen en dan is alles weer normaal. Alles blijft gewoon goed rijden. Het is alleen bij de Lima lok, de Piko geeft geen problemen.

Centrale is een YD7010 met bezetmelders YD6016ES-CS. Wissels zijn aangesloten op de bezetmelders en zijn ingesteld als “terugmelder”. Centrale via bijgeleverde usb kabel op laptop aangesloten.

Het lijkt mij geen hardware probleem , maar ben nog maar een beginner.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ?

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 25 October 2024, 19:35:32 door Peter van B »

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2024, 08:34:22 »
Hi Peter

Als de terugmelders gek doen als je door de wisselstromen rijdt, zou het kunnen dat er kort kortsluiting optreedt. Dat KAN bij sommige wissels gebeuren als de wieltjes wat dikker zijn, en ze niet alleen elektrisch contact maken met de rail waarop ze hoort te rijden, maar dat de binnenkort van het wiel ook verbinding maakt met de wisseltong waarover NIET wordt gereden.

Op analoge banen gebeurd dit ook, maar dan heb je er geen last van.

Probeer een op de wissel te meten op de wisseltong en naastgelegen rail, of er spanningsverschil is.

Groet, Aiko

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2024, 12:23:15 »
hallo Aiko,

bedankt voor je reactie.
hetgeen jij zegt zou best eens zo kunnen zijn. De Lima loc heeft inderdaad brede wielen en bij het langzaam rijden gaat het wel goed , de loc rammelt dan niet zo heen en weer wat bij hogere snelheden wel meer het geval is. Ik ben nog niet zo ver dat ik spannings verschil op de wissel kan meten , ik weet wel dat de polarisatie van de Roco wissels middels de mp1's zeker goed is, dat is geruime tijd getest. Ik kan wel de breedte tussen de wielen meten en dit vergelijken met de wissels en de piko loc, dat ga ik eerst eens doen.

Een collega clublid kwam met een mogelijke oorzaak slijtage van het chroom op de wielen waardoor een andere weerstand ontstaat agv contact met ander materiaal (messing..) wat dan weer de stress zou veroorzaken. Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn ?

Groeten, Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2024, 12:55:50 »
Een collega clublid kwam met een mogelijke oorzaak slijtage van het chroom op de wielen waardoor een andere weerstand ontstaat agv contact met ander materiaal (messing..) wat dan weer de stress zou veroorzaken. Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn ?
Dit lijkt me vergezocht.
Welke wissels heb je?
Begin eens met de speermaat van de wielstellen te controleren. Dat is de maat B in deze Morop norm:
https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2024, 13:22:56 »
De wissels zijn van Roco.
Ik ga de maten opmeten en kom er op terug.

gr. Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2024, 14:06:49 »
Bij Roco wissels hebben de tongen altijd dezelfde polariteit als de aanliggende spoorstaaf. Ze zijn hard met elkaar verbonden. Dus daar kan nooit kortsluiting ontstaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2024, 15:59:58 »
De wissels zijn van Roco.
Rocoline, dus Code 83 (2,1 mm hoog profiel), of “heel oud” Roco, dus code 100 (2,5mm)?

Bij sommige oudere Roco(line) wissels is het geïsoleerde deel van het puntstuk aan de korte kant, en kan bij brede flenzen ook daar kortsluiting optreden.

Probeer eens met weinig licht te kijken of je ergens vonkjes kan zien.

Groet, Aiko

Peter van B

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Busmonitor bezetmelders in stress
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2024, 22:54:14 »
Het is nieuwe roco rails en wissels 42442 , 42443 en 42451.
Vonkjes heb ik inderdaad wel gezien tijdens het rijden.
Heb gekeken naar de afmetingen van de wielen, maat B en K zitten binnen de nem 310 norm, maat N niet , deze is 3,4 mm.