Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Raadplaatje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:00:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Warmte rook generator  (gelezen 993 keer)

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Warmte rook generator
« Gepost op: 31 July 2010, 16:02:25 »
Hoi,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die weten of de warmte die een rook generator afgeeft (voor in een stoomlok) ook het plastic kan doen smelten.
Ik wil dit namelijk weten i.v.m. een ombouw project waarbij ik een rookgenerator de vorm van de ketel wil geven, en zo dus vrij dicht op het plastic komt.

Paul.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Warmte rook generator
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2010, 16:47:16 »
De meeste rookgenerators zijn kleine pijpjes die in de schoorsteen geplaatst worden, vaak zit daar een speciaal montagepijpje bij. Beetje vloeistof op de hittespiraal en je hebt rook. Wat bedoel je precies met een rookgenerator bouwen in de vorm van een ketel? Hoe groot moet dat worden en hoe lang wil je dan stoom kunnen genereren? Bij Conrad.nl zijn er vele soorten rookgenerators voor in stoom locs, kijk daar eens een keer.  SUCCES

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re:Warmte rook generator
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2010, 17:19:21 »
Hoe een rookgenerator gemonteerd dient te worden, daar was ik al van op de hoogte.
Maak nu namelijk gebruik van een Seuthe nr. 11 geloof ik.

De reden voor mijn vraag is omdat ik de hoeveelheid rook die uit amper 3 ml geproduceerd kan worden te weinig is, en zeker als je de lok een aantal rondjes laat rijden, dan is de rook zo op en ken je weel vullen.
Ik heb al eens eerder een rookgenerator uitgebreid in inhoud rook vloeistof, alleen was dit een langwerpige cilinder, en ongeveer de helft in dikte van de ketel. Dus totaal geen last van warmte.
Het enigste nadeel van deze constructie is berg opwaards of naar beneden rijden verzuipt de generator nogal, of kookt ie heerlijk droog.

Daarom kwam ik dus op het idee om dan een cilinder te gebruiken die binnenin de ketel past (Ketel vorm, rond ;)), en hooguit 5 mm uitstekend aan beide zijden van het tuutje van de rookgenerator zelf.
Doordat de wand van de cilinder dus dicht tegen het plastic van de ketel komt, is het belangrijk om te weten of die warmte problemen kan veroorzaken.
Zo ja, dan kan ik snel een hoopje gesmolten plastic hebben, en dat probeer ik juist te voorkomen.