Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby?
door
hervé
Vandaag
om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 21:37:07
Kato ETA 515
door
Casmir
Vandaag
om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:27:01
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:25:37
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
Vandaag
om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Tom Z.
Vandaag
om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi
door
Ronald69
Vandaag
om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:41:13
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
Vandaag
om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Eric v C
Vandaag
om 14:09:13
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:59:29
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 12:34:06
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 10:57:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rails slijpen: waarom?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rails slijpen: waarom? (gelezen 4560 keer)
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1034
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Rails slijpen: waarom?
«
Gepost op:
29 July 2010, 15:43:10 »
Beste forumleden,
Naar aanleiding van het gebeurde in Stavoren en wat ik nog las in het draadje daarover, ben ik nieuwsgierig naar het hoe en waarom van rails slijpen.
Ik heb wel eens gehoord van roest rijden, maar dit lijkt me iets veel rigoureuzers.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Overlord
Offline
Berichten: 1583
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #1 Gepost op:
29 July 2010, 15:51:26 »
op de HSL heeft er een slijpproces plaatsgevonden en daarmee is er een geluidsreductie opgetreden
Gelogd
*
Bouw Osteckingen
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1761
Dieselpower rules!
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #2 Gepost op:
29 July 2010, 15:54:31 »
Persbericht
16-01-2006
Nieuwe maatregelen tegen geluidsoverlast spoor
Geluidsoverlast van spoorverkeer kan in Nederland beter worden bestreden. Dat is het ge-volg van twee nieuwe maatregelen uit het Innovatie Programma Geluid, die minister Peijs van V&W en staatssecretaris Van Geel van VROM vandaag presenteren tijdens een werkbe-zoek in Breda.
In Nederland is geluidsoverlast van spoorverkeer een bekend probleem. Om de schaarse ruimte te benutten, wordt op diverse manieren geprobeerd om de overlast te beperken en binnen de wettelijke normen te houden. Vaak zijn dat dure maatregelen, die bovendien uit landschappelijk oogpunt niet altijd gewenst zijn. Zo kost een geluidsscherm gemiddeld 500 euro per vierkante meter. De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat zijn daarom in 2002 het Innovatie Programma Geluid gestart om nieuwe technieken te ontwikkelen en in te voeren. Voor de periode 2002 – 2007 is daar in totaal 110 miljoen euro voor beschikbaar. Vandaag worden twee nieuwe maatregelen gepresenteerd, die klaar zijn voor toepassing in de praktijk.
Raildemper
Raildempers zijn voorgevormde elementen van een elastisch materiaal en staal die tegen de zijkanten van de rails aangebracht worden. Ze dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt en verminderen zo het geluid. De raildemper levert een geluidsbeperking op van 3 decibel. Raildempers zijn niet goedkoop. Toch zijn er veel situaties waar toepassing van de raildemper niet duurder of zelfs goedkoper is dan de (hogere) geluidsschermen die anders nodig zouden zijn. Raildempers zijn hierdoor en door het voorkomen van visuele hinder in veel situaties een aantrek-kelijk alternatief voor geluidschermen.
Akoestisch slijpen van spoorrails
Akoestisch slijpen houdt in dat de spoorstaaf zo vlak mogelijk wordt geslepen, waardoor de treinwielen de spoorstaven minder aanstoten. Het directe gevolg hiervan is dat er minder geluid ontstaat. Momenteel wordt gezocht naar een spooraannemer die volgens de strenge specificaties van ProRail kan gaan slijpen. Voorwaarde voor de optimale werking van akoestisch slijpen is dat de treinen beschikken over gladde wielen. Het merendeel van de reizigerstreinen beschikt over gladde wielen. Het IPG werkt verder aan projecten om ook de wielen van goederentreinen glad te krijgen.
Bron:
http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Archief/Landelijk/Pages/Nieuwe%20maatregelen%20tegen%20geluidsoverlast%20spoor.aspx
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #3 Gepost op:
29 July 2010, 15:56:48 »
Hoi!
Om de rails in een bepaald profiel te houden. zie ook de wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slijptrein
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Railprofiel
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
IJmc
Offline
Berichten: 1463
Take It Or Leave It
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #4 Gepost op:
29 July 2010, 15:57:03 »
In de trein zelf is het geluid ermee toegenomen...
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Rails slijpen: waarom?
«
Reactie #5 Gepost op:
29 July 2010, 16:47:38 »
Na een bepaalde tijd gebruiken van het spoor verschijnen er allerlei slijtage patronen.
Krassen, butsen , soms ook golfslijtage. Al die zaken hebben een negatieve invloed op de loop en levensduur van het materieel. Slijpen is ook gewoon een vorm van onderhoud.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rails slijpen: waarom?