Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Raadplaatje
door
Huup
13 July 2025, 22:54:46
Sfeer op je modelbaan
door
Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen
door
Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen"
door
Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225
door
Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn
door
tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W?
door
Rob Ellerman
13 July 2025, 14:52:23
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025
door
IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort
door
MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90 (gelezen 2247 keer)
marco
Offline
Berichten: 701
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Gepost op:
02 May 2010, 22:22:29 »
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90, om precies te zijn
januari 1994 - juni 1994.
Het moet ongeveer zo geweest zijn:
1200/1600 - heel veel ICR - 1 of 2 x Plan-W
Ik ben ook benieuwd of er een lange en korte versie reed.
Later reed er ook een dubbeldekker mee, ook interessant om die samenstelling
te weten.
Alvast bedankt,
Marco-
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Chris2412
Offline
Berichten: 1533
Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #1 Gepost op:
02 May 2010, 22:32:45 »
Dag Marco.
In 1994 kon de combinatie als volgt zijn:
1100/1200/1300/1600
7 icr B's { 2e klas}
1 icr BKD { 2e klas + bagage}
2 icr A's { 1e klas}
een 2 tal icr's kon vervangen zijn door Plan W
Vanaf de zomerdienstregeling reed er een Plan Df mee{ ex plan E}
tevens reed er in de middagtrein een wagon mee van de CFL of SBB afkomstig van de 495/496 als versterking ipv Plan W.
Zelf geregeld met mee gereden in die goeie ouwe tijd toen er nog vanalles voor de 800/900 zat.
Gelogd
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen
Peter Gootzen
Offline
Berichten: 158
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #2 Gepost op:
02 May 2010, 22:38:31 »
Hallo,
In het zomerseizoen op doordeweekse dagen bestonden de IC's op die lijn meestal uit ongeveer 11 rijtuigen. Ik geloof niet dat er toen al vaste samenstellingen en volgorde van rijtuigen waren. Maar daar kan ik me ook in vergissen. In mijn herinnering zag het er als volgt uit:
Lok (ik heb in die periode zowel 1100'en, 1200'en, 1300'en en 1600'en gezien)
2 of 3 stuks Plan W
8 of 9 stuks ICR (waarvan altijd 1 BDK, en meestal 3 A's, rest B's)
En in de zomer altijd een fietsenrijtuig (voormalig Plan E)
Er werden echter in Zandvoort en Maastricht/Heerlen ook gedurende de dag wagens af- en aangerangeerd. Midden op de dag waren de treinen vaak korter dan in de spitsuren.
In de weekenden waren de treinen soms maar 5 of 6 rijtuigen lang. Alleen in de zomervakantie als er veel strandgangers waren werd er vaak ook in de weekenden met langere treinen gereden.
Later toen ook de DDM's erbij kwamen werden de samenstellingen een stuk bonter. Aanvankelijk waren de DDM's verbouwde fietsenrijtuigen en hingen op papier (!) altijd aan het begin of einde van de trein. Toen de DDM rijtuigen als gewone versterkingsrijtuigen gebruikt werden, hingen er soms ook meerdere DDM's in een trein. Ooit was er volgens mij het plan om de DDM's als scheiding tussen ICR en Plan W rijtuigen in te zetten, maar in de praktijk kwam daar weinig van terecht. Ik zelf heb maximaal 3 DDM's in 1 trein gezien. Ook werden er soms DDM-stuurstanrijtuigen ingezet, die hingen dan wel altijd aan het eind van de stam.
Dit alles zonder garantie op correctheid, het baseert puur op mijn eigen herinneringen van die tijd. Ik ben in die tijd veel met de trein gereisd en kan me nog veel herinneren, maar er zal vast wel ergens een gaatje in het geheugen zitten ;-)
Mvg, Peter
«
Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 22:40:14 door Peter Gootzen
»
Gelogd
marco
Offline
Berichten: 701
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #3 Gepost op:
02 May 2010, 22:39:22 »
Ik liep destijds als Utrechtse student stage in Maastricht, dus ik
had de maandagochtend en vrijdagmiddag trein. Ik zat altijd in het
eerste rijtuig tov de loc en zover ik me kan herinneren was dat
altijd een Plan-W .... daar ging men alleen zitten als het echt
niet anders kon
Relatief rustig dus.
Die A's zaten zeker in het midden ?
«
Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 22:41:21 door Marco
»
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Peter Gootzen
Offline
Berichten: 158
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #4 Gepost op:
02 May 2010, 22:41:46 »
Citaat van: Marco op 02 May 2010, 22:39:22
Die A's zaten zeker in het midden ?
Geen idee eigenlijk. Ik had de indruk toen dat de stammen redelijk willekeurig door elkaar zaten. Wel zat Plan W meestal aan de lok aan de zuid-kant. Het ICR gedeelte was volgens mij redelijk willekeurig door elkaar. Maar geen garantie op correctheid uiteraard ;-) Ik kan me inderdaad ook herinneren dat de Plan W's behoorlijk gemeden werden. Dus als je graag wilde zitten, moest je in die rijtuigen naar een plekje zoeken.
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #5 Gepost op:
02 May 2010, 23:31:02 »
Een trein in de serie 800/900 bestond uit een vaste stam rijtuigen, van ik dacht 6 stuks, aangevuld met versterkingsrijtuigen. In die tijd was de maximale treinlengte 10 rijtuigen. Dat om de doodsimpele reden dat op het aankomstspoor in Zandvoort niet meer rijtuigen pasten i.v.m. de overweg aan de kop van het perron. Toen de 800/900 werd verlengd tot 11 a 12 rijtuigen was het eindpunt dan ook Haarlem.
Er is een tijd geweest dat de eerste klas op een vaste plaats in de trein geplaatst werd, uit oogpunt van service naar de eerste klas reizigers. Zo kort mogelijk bij de in- en uitgang. Vandaar de A-B-C-D-E enz. borden die toen op de perrons verschenen. Op die stations waar veel internationale treinen stopten was dat al een bekend verschijnsel. Alleen de narren die dit bedachten hadden waarschijnlijk niet in de gaten dat dit voor elk station anders is.
Dolf.
Gelogd
laurent
Offline
Berichten: 2785
Broem broem!
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #6 Gepost op:
03 May 2010, 00:18:24 »
Misschien dat je in het filmmateriaal van
Ovnieuws.nl
wat vind?
Anders
Deze proberen
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2010, 00:26:28 door laurent
»
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
marco
Offline
Berichten: 701
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #7 Gepost op:
03 May 2010, 01:53:06 »
Bedankt allemaal voor de bijdragen, die link van Laurent laat een mooie stam zien
met ook nog de 1315 ervoor
Ook de andere filmpjes zit vol met de gezochte
stam
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #8 Gepost op:
03 May 2010, 02:30:56 »
Hoi Marco,
In dit draadje vindt je info over Zandvoort aan Zee.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4472.0.html
Heeft ook mijn interesse, hoop ik ooit na te bouwen.
Gerard.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90