Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
Mispoes
Vandaag
om 20:31:28
LS Models 2025
door
Rick
Vandaag
om 20:16:25
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
henk
Vandaag
om 20:13:40
Modeltreinen Pierre Dominique
door
bekie
Vandaag
om 20:05:48
Het Boemeltje - Electronica
door
bask185
Vandaag
om 20:03:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
008200
Vandaag
om 19:43:57
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
Vandaag
om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
Vandaag
om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Lobomotion69
Vandaag
om 18:01:22
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 17:45:41
Rails roestig verven
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
Menno
Vandaag
om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 17:06:43
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:59:08
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 15:29:11
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:14:29
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool
door
MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen.
door
wob
17 June 2025, 21:17:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Oriënt-express per. 1900-1914
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oriënt-express per. 1900-1914 (gelezen 3383 keer)
Focus2
n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
Offline
Berichten: 353
goederentransport in 1:160
Oriënt-express per. 1900-1914
«
Gepost op:
30 December 2011, 15:46:13 »
beste forumleden
ik ben opzoek naar het type trekpaard van deze beroemde trein.
de gevonden info over de samenstelling van de trein spreekt elkaar op sommige punten tegen.
over de rijtuigen heb ik alles wel gevonden maar over de ingezette loc rond de jaren net voor de eerste wereldoorlog niet.
wie heeft info, anders dan de nu gevonden 18.1 DRG (die is zeker later)
groet, en alvast dank voor uw reactie.
bernard
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2011, 17:08:29 door Focus2
»
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5394
Re:Oriënt-expres per. 1900-1914
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2011, 16:28:30 »
Deze trein heeft destijds diverse routes gereden. Hierdoor hebben veel verschillende locomotiefseries de eer gehad hiervoor als trekpaard op te mogen treden. Vaak waren het de nieuwste en snelste locomotieven, maar als deze niet beschikbaar waren, kwamen natuurlijk ook andere voor de trein. De Orient Express reed door vele landen en werd dientengevolge ook door veel spoorwegmaatschappijen gereden. Welk gebied heb je voor ogen, Bernhard?
Over Franse spoorwegen kan ik je weinig vertellen, evenals over de Zwitserse. Anderen kunnen hierover zeker veel meer te vertellen.
In Baden reed hoogstwaarschijnlijk een IVf (Br. 18
2
) de trein; In Württemberg inderdaad de C (Br. 18
1
); voor het Beierse deel is een S 3/6 (Br. 18
4
) een optie of een S 3/5 (Br. 17
4
).
In de Dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije zal de Reihe 310 wel voor de trein gestaan hebben.
Je moet zelf even uitzoeken welke loc's in de schaal N beschikbaar zijn. Ik heb, als
H0-Bahner
, daar een minder goed beeld van.
Groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 31 December 2011, 09:43:37 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
mallet96
Gast
Re:Oriënt-expres per. 1900-1914
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2011, 16:46:14 »
Beste Bernard,
Thuis heb ik een boek over de Pullmann-rijtuigen, waarbij ook de Orient Express aan bod komt. Ik zal hierin moeten kijken of er ook aangegeven wordt welke loks ervoor gereden hebben. Ben nu op mijn werk (zover er wat te doen is), maar zal er snel op terug komen.
Groet,
Marcel
Gelogd
Focus2
n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
Offline
Berichten: 353
goederentransport in 1:160
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2011, 21:33:14 »
@marcel: ik hoop dat je hierin wat kunt vinden en ben benieuwd naar je bevindingen.
nog even als aanvulling: het gaat me met name om de periode tot aan de 1ste wereldoorlog
alvast dank voor de reactie(s).
@basilicum: dank voor je info. n-spoor heeft inderdaad iets beperkter programma, maar ik denk zelf aan een BR18.1xx of een Würterberger C de passende loc zal zijn, en die zijn ooit gemaakt of komt er aan (Hobbytrain)
Gelogd
Twinkie
Offline
Berichten: 876
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2011, 22:08:59 »
Hoi Bernard,
Mocht je het boek "Orient-Express, Glanzzeit, Niedergang un Wiedergeburt eines Luxuszug" van Werner Soelch te pakken krijgen, vanaf blz. 159 staat goed beschreven welke locs in welke landen ervoor gehangen hebben. Mocht het niet lukken om het boek ergens op te duikelen moet je maar eens PB-en.
gr. Twinkie
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5394
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #5 Gepost op:
31 December 2011, 09:43:25 »
De Baureihe 18
1
, Württembergische C... Dat zijn natuurlijk dezelfde machines, maar in verschillende tijdperken. Je noemt bewust de jaren 1900 - 1914. Omdat de DR(G) pas in 1920 werd opgericht, valt de DRG-versie van deze loc automatisch af.
Waarom kies je niet voor een Bayerische S 3/6? Is de Württembergische C technisch beter?
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
JAN SCHUT
Offline
Berichten: 73
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #6 Gepost op:
31 December 2011, 15:26:04 »
Volgens mij hadden de treinen van de ciwl geen eigen loks maar werden de loks gebruikt van de spoorweg maatschappij
van het land waar de trein op dat moment onderweg was.
Dus ik denk dat elke franse,duitse, oosterijks-hongaarse lok uit die periode er voor kan als deze maar snel en sterk genoeg is om zo'n trein te trekken. dus b.v. een bayerische s2/6 of een pruisische s9 c.q een würtembergische type c (bij drg 18.1)
of de oosterijkse kkStB 380 (golsdorf 380)
groet
jan schut
Gelogd
Focus2
n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
Offline
Berichten: 353
goederentransport in 1:160
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2012, 11:29:02 »
@allen:
dank voor de geleverde informatie.
ik wens u alle goeds voor het 'nieuwe' spoorjaar 2012.
bernard-focus2
Gelogd
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #8 Gepost op:
01 January 2012, 15:04:13 »
Gd Bernard,
Interessant topic. Alleen over het Duitse en Oostenrijkse deel kan ik wat schrijven.
De site dbtrains.com (tp II-III) verwijst een enkele keer naar tp I. De locomotieven waren meestal de betere Länderbahn locomotieven.
1
Je kan ervan uitgaan dat de (latere) DRG Baureihen 12 t/m 18 voor jou geschikt zijn. Alleen de Bayerische S 2/5 (DRG 14.1) wordt expliciet genoemd.
2
De Duitse wiki heeft een mooi artikel over de routes en perioden.
3
Het Franse deel werd exploiteert door de ‘Chemin de Fer de l’Est’ en de ‘Reichseisenbahnen in Elsaß-Lothringen’. De tractie van de Est staat op de Franse wiki.
4
Welke locs hiervan het beste voldoen weet ik echter niet.
Noot 1 t/m 4: Bronnen.
Gelogd
JAN SCHUT
Offline
Berichten: 73
Re:Oriënt-express per. 1900-1914
«
Reactie #9 Gepost op:
01 January 2012, 18:02:31 »
Beste Mhs84, bernard-focus2
in de wiki bron 3 scroll naar beneden en voila daar hebben we de antwoorden
hiermee kunne we wat mee
Chemin de Fer de l’Est: Est 3100 (Achsfolge 2'C, ab 1907)
Reichseisenbahnen in Elsaß-Lothringen: Elsaß-Lothringische S 9 (ab 1908) und Elsaß-Lothringische S 12 (ab 1909)
Großherzoglich Badische Staatseisenbahnen: Badische IV f (ab 1908)
Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen: Württembergische C (ab 1909)
Königlich Bayerische Staatseisenbahnen: Bayerische S 3/6 (ab 1908), von 1907 bis 1910 zeitweise auch Bayerische S 2/6
k.k. österreichische Staatsbahnen: kkStB 310 (ab 1911), kkStB 109 (ostwärts von Wien, bereits ab 1902 als StEG 36.5)
Königlich ungarische Staatsbahnen: MÁV-Baureihe 327 (ab 1912)
Königlich rumänische Eisenbahnen: CFR-Baureihe 231 (Achsfolge 2'C1', ähnlich Bay S 3/6, ab 1913)
Serbische Staatsbahnen: SDŽ 151 bis 156 (Achsfolge 1'C1', ab 1912, spätere JŽ 04)
Bulgarische Staatsbahnen: BDŽ-Baureihe 09 (Achsfolge 2'C1', 1912 als Einzelexemplar speziell für den Orient-Express geliefert),
BDŽ-Baureihe 27 (Achsfolge 1'D, ab 1911)
Orientbahn: CFO-Nummern 58-60 (Achsfolge 2'C, ab 1908), CFO-Nummern 71-74 (Achsfolge 1'C1', ab 1911)
groet
jan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Oriënt-express per. 1900-1914