Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:07:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door CeesJ
Vandaag om 10:50:26
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 10:47:10
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 10:40:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Oud model gangbaar maken door Pauldg
Vandaag om 10:24:47
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
Ucci en IB1 met Itrain door bask185
Vandaag om 10:09:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
Vandaag om 10:01:56
Dat overkomt mij niet. door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:00:16
Fleischmania Nostalgia door Jelmer
Vandaag om 09:40:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:23:06
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Martijnstein
Vandaag om 08:57:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 08:49:17
Nieuwe forumgebruiker door Pauldg
Vandaag om 08:38:53
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Martijnstein
Vandaag om 08:15:36
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 08:00:23
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 07:51:13
Roco modellen op aliexpress door Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
02 November 2025, 22:23:40
Baanplan Belkamp H0 door Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
02 November 2025, 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
02 November 2025, 20:35:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
02 November 2025, 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
02 November 2025, 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
02 November 2025, 19:38:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
02 November 2025, 19:16:49
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
02 November 2025, 18:42:37
  

Auteur Topic: Stroomafnemers  (gelezen 11486 keer)

Gerard

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #30 Gepost op: 11 January 2007, 20:01:16 »
Citaat
Goederentreinen rijden wel eens met de voorste op ja, zie deze foto http://www.nicospilt.com/20061110_2105.JPG van Nico Spilt.
In dit geval is de reden dat de eerste wagen(s) van deze trein voorzien zijn van zeildoek. Vonken zouden brand kunnen veroorzaken. De snelheid wordt daarmee wel gelimiteerd tot (ik dacht) 80 km/u.
(Correct me if I'm wrong! :-|)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8583
  • Spoor N
Re: Stroomafnemers
« Reactie #31 Gepost op: 11 January 2007, 20:24:03 »
Half correct, het staat er wel bij maar ik heb mijn twijfels erover omdat ik ook foto's herinner waarop de loc gewoon de achterste panto op had. De snelheid is in ieder geval beperkt tot 80 (of 100) km/u.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Stroomafnemers
« Reactie #32 Gepost op: 11 January 2007, 20:58:19 »
Is dat bij het met 2 locs rijden niet juist om de belasting van de bovenleiding te spreiden waardoor die minder hard slijt.

Groetjes Michiel

Nee dus...hoeft tegenwoordig niet meer...anders konden we ook niet met 2 425's rondrijden die de beugels op 9 meter afstand van elkaar hebben. Slijtage van bovenleiding heeft niets met de afstand te maken van de stroomafnemers

Groeten

Bas

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #33 Gepost op: 11 January 2007, 22:09:05 »
@Bas: wat bij de BLS geldt hoeft niet per se universeel geldend te zijn ;).

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Stroomafnemers
« Reactie #34 Gepost op: 11 January 2007, 22:12:47 »
@ Wesley

Ik heb ook helemaal niets over andere spoorwegmaatschappijen gezegt. Ik heb steeds over de BLS gesproken en daarbij niets als universeel aangeduid.

Groet

Nas
« Laatst bewerkt op: 12 January 2007, 12:18:07 door Peter Korsten. Reden: Citaat van voorgaande bericht verwijderd. »

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re: Stroomafnemers
« Reactie #35 Gepost op: 11 January 2007, 22:34:15 »
Bij de NS geldt; twee stroomafnemers op max 75km/u, voorste stoomafnemer op max 100km/u en voor de achterste zijn er geen beperkingen.
Dat er voor het rijden met de voorste of twee stoomafnemers beperkingen zijn heeft te maken met de opwaardse druk van de stoomafnemer tegen de rijdraad.

Gr Dennis

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2007, 22:38:38 »
Ik heb steeds over de BLS gesproken en daarbij niets als universeel aangeduid.

Ik kreeg de indruk van het tegendeel, en je moet me nageven dat dat niet onlogisch is gegeven je formulering ;):

Nee dus...hoeft tegenwoordig niet meer...anders konden we ook niet met 2 425's rondrijden die de beugels op 9 meter afstand van elkaar hebben. Slijtage van bovenleiding heeft niets met de afstand te maken van de stroomafnemers

Afgezien van die 425's lijkt alles gesteld te zijn alsof het in het algemeen waar is. Dus vandaar ;D.