Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 17:57:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
roco maus 2 door Sven
Vandaag om 16:59:41
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Servé
Vandaag om 15:33:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
  

Auteur Topic: NCS 71-78 (NS 3600)  (gelezen 27024 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #15 Gepost op: 15 April 2011, 16:44:26 »
Nee, zonder een foto van zo'n gele Stroudley lok spreekt het ook niet voor zich.


Stroudley improved engine green lok "Gladstone" (foto: www.semgonline.com)

Dus heb ik de tekst aangepast.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 16:51:58 door Stoomboy »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #16 Gepost op: 15 April 2011, 16:50:27 »
Zoals ik zei heb ik een ingekleurde fabrieksfoto in dit geel. Ik ga mijn best doen om 'm zaterdagavond te scannen en heir neer te zetten.

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #17 Gepost op: 15 April 2011, 19:11:55 »
Ja, zo moet m'n 7200 (SS 576) ook worden. Geweldig mooie combinatie!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #18 Gepost op: 15 April 2011, 20:27:40 »
Zoals beloofd:



De kleuren komen aardig overeen met die op de foto van Leen.
Heb 'm meteen maar even op m'n flickr-account gezet: www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #19 Gepost op: 15 April 2011, 22:15:06 »
prachtbak  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #20 Gepost op: 15 April 2011, 22:34:15 »
Ja, eeuwig zonde dat er in die periode geen algemeen beschikbare kleurenfotografie was, stel je toch eens scenes voor met geel NCS materieel, appelgroen van de SS en bronsgroen van de HSM. Dat moet een uniek gezicht geweest zijn.

Het zegt ook wel wat over de mate van onderhoud en verzorging die de locs kregen, want het zijn op z'n zachtst gezegd besmettelijke kleuren...

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #21 Gepost op: 15 April 2011, 22:35:19 »
Je vergeet de blauwe brabanders!  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #22 Gepost op: 15 April 2011, 22:40:29 »
Ook dat inderdaad. Caledonian blue was dat toch?


Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #23 Gepost op: 16 April 2011, 00:33:16 »
Volgens het boek Vervlogen Stoom kregen de locs vanaf oktober 1923 nieuwe Belpaire vuurkisten. in de loop van de jaren '30 kregen ze ook nieuwe scheepstenders. Met de vervanging van de vuurkist lijkt het me logisch dat een nog gele machine meteen ook groen was geschilderd.

guest7823

  • Gast
Re:NCS 71-78 (NS 3600)
« Reactie #24 Gepost op: 16 April 2011, 14:45:16 »
De nieuwe (3700) ketels zijn (volgens Oostrom) als volgt geplaatst:

3602     1924
3604     1925
3605     1925
3603     1926
3601     1926
3606     1926
3607     1926
3608     1929

Verder zijn er eerder de volgende wijzigingen aan de oorspronkelijke ketel geweest:
+/- 1916: verwijderen rookkastoververhitter
+/- 1919: aanbrengen volbezette oververhitter

Het is dus de verbouwing van 1924 geweest waarbij het machinistenhuis werd aangepast. Dit om het andere model ketel te kunnen accomoderen.

Er staat in Oostrom een vermelding over CW 146c dd 21-06-1922 over beschildering locs en tenders, maar dit is volgens de voetnoot een algemeen CW geweest. In hoeverre deze CW ging of het standariseren naar "NS groen" heb ik niet terug kunnen vinden. De CW (420a) voor de ketelvervanging door 3700 ketels dateerd van 22-10-'23, dus er is een redelijke kans dat de/een schilderbeurt samenviel met de ketelvervanging.

Volgens mij was het zo dat een schilderbeurt meestal samenviel met een grote herstelling en niet met een ketelvervanging. Een ketelherstelling of vervanging ging meestal redelijk vlug (en gebeurde frequent, in ieder geval vaker dan dat er schilderbeurten nodig waren). Bij een grote herstelling lag toch alles al uit elkaar, dus was de schilder beurt makkelijker mee te nemen.