Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Vollmer ringloods deuren door Duikeend
Vandaag om 16:37:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
  

Auteur Topic: Zaandam - (Baanplan N)  (gelezen 5392 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Zaandam - (Baanplan N)
« Gepost op: 03 March 2010, 12:22:16 »
Op mijn bestaande baan heb ik een radicaal besluit genomen: ik stop op mijn zichtbare deel met het fictieve en ga echt iets uitbeelden. Ik heb daarvoor mijn oog laten vallen op station Zaandam (enkele jaren geleden, vòòr de verbouwing van het plein) om een aantal redenen:
- Druk treinverkeer en doorgaande goederentreinen
- Past perfect bij de opzet van mijn schaduwstation

Doordat ik N rij en nogal wat ruimte heb op zolder hoef ik weinig consessies te doen aan de werkelijkheid. Zo kan ik de werkelijke perronlengte hanteren, gebruik ik alleen de slankste wissels van Peco (1:10) en kan ik de flyover aan de noordkant realistisch uitbeelden.
1 Consessie moet ik wel doen, tussen de perrons en flyover+wisselstraat maak ik een 90graden bocht.
Dit is mijn plan:
Totaalplan - Schaduwstation

Het laatste plan (van het schaduwstation) is puur ter informatie aangezien dat al volledig gebouwd is. De bovenzijde moet nog opgezet worden (na sloop van het huidige plan) en ik sta open voor feedback.
Seinplaatsing e.d. zal exact gelijk worden aan de realiteit, daar is de sectie indeling ook op gebaseerd.
Omdat in Zaandam aan de zuidzijde gestopt wordt heb ik op de rechtersporen 5 secties gemaakt zodat ik treinen van verschillende lengtes goed kan laten stoppen.
Het grijze vlak rechts in het midden is de brug in Zaandam :)

Kortom: feedback is welkom, mits het geen afbreuk doet aan nabootsing van de realiteit ;)
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 13:22:16 door Hans van de Burgt »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jakop

  • Gast
Re:Zaandam - (Baanplan spoor N)
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2010, 13:13:39 »
Hoi Peter,

Naar het zuiden toe, verdwijnen de sporen in werkelijkheid in de tunnel onder het Noordzeekanaal.
Ga je dat ook nabouwen richting het schaduwstation? Is wel een mooie verdwijntruc!  (y)

Het enige doorgaande goederenverkeers is 2 x per dag ACTS (1 x leeg, 1 x vol) en wat Corus-verkeer, al gaat dàt steeds meer door de Velsertunnel...

Ambitieus plan, ben zeer benieuwd.

Groet, Jakop

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Re:Zaandam - (Baanplan spoor N)
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2010, 15:34:39 »
Het enige doorgaande goederenverkeers is 2 x per dag ACTS (1 x leeg, 1 x vol) en wat Corus-verkeer, al gaat dàt steeds meer door de Velsertunnel...

Als er een oudere situatie wordt nagebouwd (begin jaren 90 oid), kan het goederenemplacement nog gebruikt worden door Pieter Bon Czn en eventueel nog iets ouder de Van Gend & Loos-loods. De huidige ACTS-trein kan dan ook ondervangen worden door de VAM-wagens (Roco/MCH) die toen ook nog naar Den-Helder reden.
Dus anno eind jaren 80/begin 90 nog wel mogelijkheden voor goederenvervoer.

Voor reizigersvervoer in dezelfde periode: er reden toen nog getrokken spitstreinen naar Alkmaar bestaande uit een 1100 of 1200 en Plan E's of Plan W's.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2010, 16:36:21 »
Ik ben zeker van plan het goederenemplacement te gebruiken, dat maakt het juist leuk.
Ook wil ik met realistisch materieel gaan rijden, maar dan wel iets moderner. Wat dat betreft neem ik een klein loopje met de tijd: het goederenemplacement gaat terug naar begin jaren 90, het reizigers- en goederenvervoer in de rest van het station zal een decennium later liggen.

@Jakop: de zuidelijke tunnelingang ga ik zeker nabootsen, kijk maar links onderin het plan. De gestippelde lijnen zijn allemaal verborgen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2010, 18:08:14 »
Wat leuk Peter dat je voor Zaandam kiest als baanplan. (y) Heb jaren nabij Zaandam goederenemplacement gewoond.
Mijn ouders wonen daar nog steeds. Zelf ben ik druk in de weer met bouwtekeningen van oud station Zaandam van voor 1982.
Of dit er ooit gaat komen in de schaal HO 1:87 is maar de vraag. Je moet een aanzienlijke ruimte hebben in lengte om dit te realiseren. Maar de voorstudie om o.a. tekeningen op te vragen en fotomateriaal bij het Zaandams archief is des te leuker.  :D Ga je ook de fly-over maken met overweg voor de lijn naar Hoorn-Enkhuizen?

Op dit moment wordt het goederenemplacement gebruikt voor werktreinen waaronder voor de BAM (kantoor zit recht tegenover), en op dit moment is de Speno (railslijptrein) te gast. Na het afvoeren van de Pieter Bon ketelwagens in 1995/96 kon je toen nog de terugkerende Onkruidbeheersings trein (NS 2211) vinden tezamen met allerlei werktreinen o.a. Het vervoer van cacaobonen kwam toen ook regelmatig voor.

Ik volg je draadje met veel belangstelling. Succes!

Jeroen


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Strukton_Zaandam2001.jpg

  
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 18:21:22 door Thowra »
We're all riders on this train.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2010, 19:14:34 »
Ha Jeroen,

je hebt inderdaad aanzienlijke lengte nodig, gelukkig rijd ik N dus past het allemaal redelijk goed.
Zie mijn baanplan: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zaandam_totaal.jpg
Bovenin zie je de aanloop naar de flyover en rechts bovenin de overweg, aanloop naar de flyover heb ik met GoogleMaps opgemeten en is bijna exact gelijk aan het echie (391 meter = 2,44 meter op schaal, ik heb iets meer dan 2 meter). Hetzelfde geldt voor de perrons, die zijn in het echt 345 meter, op schaal is dat 2,16 meter en zo lang zijn mijn perrons ook.

De grijze balk die rechts bovenin begint en dan het spoor volgt moet de Provincialeweg voorstellen.
De overweg realiseren wordt een interessante uitdaging, maar ik heb er wel superveel zin in :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2010, 20:49:36 »
Mooi baanplan, peter! Ik ken zaandam niet... ik wordt nu wel benieuwd naar de uitvoering :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 03 March 2010, 21:51:48 »
Hetzelfde geldt voor de perrons, die zijn in het echt 345 meter, op schaal is dat 2,16 meter en zo lang zijn mijn perrons ook.
Je weet dat de perrons ergens in 2006-2007 verlengd zijn? Voor die tijd pasten er geen 12 bakken op Zaandam.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 03 March 2010, 21:55:51 »
Ik weet van een verlenging, maar niet dat die pas in 2006-2007 gedaan is. Weet jij (of iemand anders) toevallig de lengte die het vroeger was?
Kortere perrons (ik kan zelf toch ook geen 12 bakken rijden ivm de lengte van de blokken in mijn schaduwstation) geeft mij wat meer ruimte bij de zuidelijke tunnelingang.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 03 March 2010, 22:06:25 »
ProRail geeft bij Zaandam voor sporen 1, 2, 4 en 5 een nuttige perronlengte van 345 meter op, dus je maten zijn correct Peter.
Dus jij hebt mazzel, ik wil Roosendaal eigenlijk gaan bouwen, daar is de nuttige perronlengte 608 meter. In N dus 3,80 meter  :o

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2010, 22:08:21 »
De huidige maat heb ik correct ja, maar ik wil graag de lengtes weten van voor 2006.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 03 March 2010, 22:50:51 »
Ik weet niet precies de lengte van 'vroegah' maar ik vermoed dat dit 2 bakken korter was. Ik ben even spitten in m'n foto-archief.

EDIT: Op basis van deze foto zou ik zeggen dat de oude perronlengte negen bakken was...

http://www.m-voorloop.nl/benelux/perronlengte.jpg

Als het goed is ben ik er morgen weer, en kan ik wel even tegels tellen ;)
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 23:10:22 door Menno »

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 04 March 2010, 09:16:52 »
Peter,

Heb je links van de lichtblauw sporen op de trap, niet een enorm krap bochtje gemaakt?


Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
    • Somda
Re:Zaandam - (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 04 March 2010, 11:36:24 »
@Menno: dit helpt al veel, dankjewel!

@Bas: klopt, die is wat raar geworden doordat ik er een apart stukje rails moest zetten voor de stopsectie. In het echt zal ie wat vloeiender verlopen ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek