Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Ruimte schaduwstation-bovenzijde  (gelezen 2107 keer)

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Gepost op: 31 January 2010, 12:29:26 »
Beste allemaal,


Heb zojuist een aantal draadjes doorgenomen mbt schaduwstations.
Ik vroeg me nl af wat een *fijne* minimale ruimte is tussen de toplaag en het schaduwstation.
Zat zelf aan een ruimte tussen de 20-30 cm te denken.
En dan vooral aan 30 cm ruimte.
Is dit te ruim of te krap?
Of is er geen *standaard* maat voor.

Grt. Ernie
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2010, 12:41:58 »
volgens mij is er geen standaard maat voor. Wat mij toendertijd geadviseerd werd is om ervoor te zorgen dat je makkelijk bij je verste spoor kan komen met je hand/arm en er ook nog zicht op hebt.

Richard

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2010, 12:57:15 »
Ik heb slechts 9cm tussenruimte, en was bezig met een constructie te maken dat het bovenste deel omhoog kon als er calimiteiten waren, of als er gewerkt moest worden. Het gaat alleen niet afkomen ivm verhuizing op korte termijn. Voordeel van deze constructie is dat je minder hoeft te stijgen en te dalen. En een minder stijle helling nodig hebt = beter voor je treinen.

Groeten Jasper

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17852
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2010, 13:02:44 »
Citaat
Voordeel van deze constructie is dat je minder hoeft te stijgen en te dalen. En een minder stijle helling nodig hebt = beter voor je treinen.

Zeker Jasper. Maar je ziet dat bij grotere hoogteverschillen toch vaker terug gegrepen word op de railspiraal. Ondanks dat je hier fors meer ruimte mee nodig hebt kun je grotere verschillen overbruggen zonder dat je stijgingspercentage te hoog word. Sterker nog, bij een redelijk ruime spiraal kun je rond de 2,5% blijven. En dat is meer dan acceptabel voor je treintjes.

Wat wijsheid is m.b.t. je schadwstation weet ik niet, heb dat nog nooit gebouwd zo. Maar een vorm van bereikbaarheid lijkt mij wel zinvol. Ontsporingen of andere ellende komen meestal op een plaats voor waar je (net) niet meer bij kunt. Murphy's Law zullen we maar zeggen ;D ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2010, 21:05:01 »
Hoi!

Er is geen standaard maat voor... Ik heb twee verschillende niveau's schaduwstations in mijn baan zitten (zie het wereldbolletje) maar  ik weet wel dat het tussen het onderste niveau en het middelste niveau 240mm zit en dat is fijner dan de 140mm tussen het tweede en derde niveau. Mijn advies is inderdaad eerder 200 - 300mm dan 90mm, dit ook omdat je moet denken dat de dikte van de plaat, de dikte van de balken er ook nog afgaan... het profiel van vrije ruimte staat in de nem-normen... en die is toch ook al 60mm. De grotere hoogte kan je makkelijk overwinnen met een voldoende ruime spiraal, daar zijn hele goede oplossingen voor.

Groet Ronald K,
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2010, 22:37:57 »
Hallo,

Neem de hoogte van je trein, tel daar de dikte van je arm bij op + nog eens 5 centiemeter voor werkruimte en je heb redelijk de ruimte die je minimaal nodig heb. Ik hanteer 20cm.

Sterkte ermee.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2010, 11:42:01 »
Ik heb gekozen voor een vrije ruimte van minimaal 25 centimeter. Zo kun je beter de sporen van het schaduwstation bereiken bij calamiteiten of onderhoud. Met dit hoogteverschil kun je ook beter de bedrading van de hoofdbaan bereiken bij storingen of toevoegingen. Denk maar eens aan het achteraf plaatsen van een extra lantaarnpaal.

Groet,
Basilicum

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Ruimte schaduwstation-bovenzijde
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2010, 12:21:06 »
De hoogte is ook afhankelijk van wat je in het schaduwstation wilt gaat doen. Bij mij heb ik 2 schaduwstations, 1 voor H0 en 1 voor H0m.

Het schaduwstation voor H0 is 20 cm hoog en is 60 cm breed en bestaat uit 8 sporen. De achterste sporen worden gebruikt door reizigerstreinen en de voorste door goederentreinen, waar ik makkelijk de samenstelling kan wijzigen. Tevens enkele korte sporen voor het opstellen van locomotieven.

Het schaduwstation voor H0m is 30 cm hoog en is 75 cm breed en bestaat uit 11 opstelsporen en 1 doorrijdspoor, waarbij wederom de achterste 4 voor trek- duwtreinen en de voorste voor getrokken treinen en goederentreinen waarbij veel van samenstelling wordt gewijzigd.