Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 15:35:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Roco NS plan V door Petertje
Vandaag om 15:33:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:18:41
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Fred_G
Vandaag om 14:03:45
verlichting op mijn draaischijf zeten door Mar-Cas
Vandaag om 13:49:33
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 13:45:55
Maasvlakte Zuid door Hans Reints
Vandaag om 13:42:32
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Biesje
Vandaag om 13:15:24
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Pauldg
Vandaag om 10:58:29
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:56:00
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 07:58:31
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:46:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
17 October 2025, 23:24:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
17 October 2025, 22:57:35
  

Auteur Topic: Meegebogen wissels bouwen  (gelezen 1867 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Meegebogen wissels bouwen
« Gepost op: 01 February 2010, 12:01:12 »
Goedemorgen,
 Ik heb al meerdere wissels gebouwd in schaal 0.
(Maar dat maakt voor de vraag niet uit )
Ik heb hier het Praktijkboek M.Spoorwegen met  pagina 80.
 Ik heb 2 vragen, eerst over gewone wissels. Ik mis in de figuur van de 1:5 wissel punt A. Dat is nodig om de boogstraal te bepalen.
 De andere vraag gaat over   meegebogen wissels, hoe bepaal ik daar de boogstraal van het afbuigende spoor, als de buitenboog bekend is.?
 In de catalogus van Roco staan hun wissels beschreven, daar hebben binnen- en buiten boog dezelfde straal. Is dat een vereenvoudiging van het ontwerp, en mag dat gewoon?
 Ik heb ook twee meegebogen wissels gemaakt (Schaal 0) maar daarbij verschillende stralen aangehouden. Omdat ik weer zo'n wissel wil maken,  zou ik graag willen weten hoe het nu zit.... ;D
 Vr Gr,Peter
 .
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26849
    • Pagina van klaas
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2010, 13:02:02 »
Aangezien ik dat verhaal zelf geschreven heb voel ik me aangesproken. ;)

Het punt A is niet aangegeven, maar in de tekst op blz. 80 linksonder staat hoe je dat punt vindt. Vanuit E trek je een lijn loodrecht op het afbuigende spoor, en die snijdt de hartlijn van het rechtdoorgaande spoor in punt A. Daarmee kan je de plaats van A dus zelf bepalen.

Een meegebogen wissel heb ik ook wel eens gebouwd, maar daar heb ik nooit een artikel over geschreven. Daarbij heb ik het zelfde principe gevolgd, maar dan krom. Twee bogen getekend, die allebei beginnen in B, en dan zodanig dat B en de beide middelpunten van de bogen op één lijn liggen.
Die twee hartlijnen heb ik als uitgangspunt gebruikt voor de verdere bouw. Daarbij ben ik niet zo meetkundig te werk gegaan, maar heb gewoon door passen en meten de postie van de punt bepaald.
Van dat wissel moet ik nog ergens een foto hebben, zal die zo eens opzoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12511
    • sleutelspoor
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2010, 14:04:21 »

uit het handboek spoorwegtechniek-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2010, 14:08:32 »
Peter

Bij roco is het zo dat van de buitenbocht bij het gebogenwissel de rails eerst nog een stukje van de buitenbocht recht is, lengte gelijk aan de ondelinge afstand van de sporen (hier 61.6 mm).
Voorbeeld is een R2 van Rocorails met bedding.
Weet niet of dit hetgeen is wat je bedoeld.



Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2010, 14:44:45 »
misschien heb je hier iets aan http://www.g-weller.de/
daar kan je de beschrijving binnen halen via abode reader

groet stefan ;)


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re:Meegebogen wissels bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2010, 15:36:42 »
Hallo Klaas en de anderen ,
 Ik had je wel verwacht hier als wisselspecialist, en je idd aangesproken op het wisselverhaal, omdat jouw naam erbij staat.  ;D
Punt A heb ik gevonden, de rest lukt wel weer.
 Ik zie dat jij de bogen  (Met verschillende straal  ) bij punt B laat beginnen.

  # Piet : Roco gebruikt twee punten B  , die ca 3,5 m van elkaar liggen. Dat is mss makkelijker, het bespaart wat extra vijlwerk bij de tongen en de aanslgspoorstaaf.
  # Stefan, ik zie een paar handige ideetjes voor de bevestiging van de wisselstangen aan de tongen. Ook bedankt. 
  # Soba, Ik bedankt voor je antwoord.
 Vr Gr,Peter,
Die weer eens wat  wisselwerk  op papier gaat zetten.
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen