Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 11:00:30
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:58:17
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
  

Auteur Topic: Kabinentender, waarvoor gebruikt?  (gelezen 3112 keer)

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Gepost op: 31 January 2010, 10:54:11 »
Ik zit samen met mijn vader al geruime tijd te zoeken naar een Br 50 met kabinentender,
We vinden het een mooie loc maar ik vroeg mij af,
Waarvoor wordt ie gebruikt? (die kabinentender)

Een uitrusthokje ofzo of een slaap hok? ???

Iemand ideeën??

Mvg Nigel 8)
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2010, 10:57:08 »
het was een hok voor de conducteur, dan hoefde er voor goederentreinen niet langer een aparte bagagewagen te worden meegenomen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2010, 10:57:45 »
Reinier

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2010, 11:04:03 »
Ok bedankt, vooral die wikipedia pagina was eer handig (y) (y)
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Kabinentender, waarvoor gebruikt?
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2010, 12:06:54 »
Deze cabines waren niet erg geliefd bij het personeel. "Te klein," was vooral het argument. Geen wonder, als je een complete eigen wagen gewend bent... Een ander probleem was lekkage door regenwater of water vanuit de tender. Dit kwam vooral door achterstallig onderhoud.


Een anekdote:

In München werd 50 975 door het Versuchsamt gebruikt voor testritten, die soms dagen achtereen konden duren. Deze lok had geen cabine. Door de extra tassen voor, bijvoorbeeld, extra kleding en proviant werd de ruimte op de loc te krap. Het personeel heeft nog geprobeerd om voor deze lok ook een cabinetender te organiseren om meer bergruimte te hebben. Dit is nooit gelukt. Deze lok staat nu met originele tender in het Eisenbahnmuseum in Neuenmarkt-Wirsberg.

Bron Eisenbahn-Kurier.


Groet,
Basilicum