Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
Vandaag om 20:01:06
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:50:21
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 18:47:44
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
  

Auteur Topic: Hellingshoek voor stijging met H0-rails.  (gelezen 21071 keer)

g van boven

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Gepost op: 21 November 2010, 10:42:28 »
hallo bouwers.

ik wil met mijn rails omhoog voor viaduck en berg op.
ik wil geen zogenaamde keerlus en tandrad.
her en der in bladen lees ik 1cm op 30cm steiging,maar dat vind ik niet erg veel,dat is ruim 3cm op een meter.
hoever kan ik gaan met mijn steiging?

ik ben benieuwd!

groetjes gerbrand.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2010, 11:04:46 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel aangepast. »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:helling hoek voor steiging met HO-rails.
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2010, 11:03:49 »
Gerbrand,

het is ook niet de bedoeling om meer te stijgen, 3 a 4%, wat neer komt op 3 a 4 cm per meter stijging is echt de max (zonder tandrad.)
Met een tandrad baan kan je tot 35%.

Klik hier voor wat uitgebreidere informatie over hellingen en stijgen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2010, 11:16:05 »
Hoi!

Het is wat Sander aangeeft: maximaal 3% op rechte stukken misschien 4%. Goed dat zeggende moet je ook even in de gaten houden hoeveel cm je moet gaan stijgen. De vrije hoogte tussen de twee niveaus moet eigenlijk een 7 cm zijn. Dat betekend in jouw geval ongeveer een helling van iets 2 meter aan beide zijden van het viaduct.  Hoe hoger het percentage hoe eerder de locomotieven het gaan opgeven... dat is niet goed voor de aandrijving en motor...

Je hebt eigenlijk iets meer nodig dan de 2 meter aan beide zijden er zitten ook bogen aan de bovenkant en onderkant in... anders blijven je treinen beneden of boven steken.

In de encyclopedie hebben we wat meer informatie staan: Hellingen / klimspiralen en wat meer informatie over de vrije hoogte: vrije hoogte tussen de niveau's dat is in een stuk over schaduwstations maar kan je gewoon gebruiken bij viadukten....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wvdm

  • Gast
Re:Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2010, 22:17:42 »
Hallo Gerbrand,

Die 3% is echt het maximum. Niet alleen is een steilere helling slecht voor je locomotieven, maar ook omdat ze de helling gewoon niet op komen met een normale sleep wagons erachter.
De locomotief haalt een grotere helling misschien wel, maar het is geen gezicht en gehoor. Met slippenden wielen en zwaar brommende motor, nou dat wil je echt niet zien.
Om toch die 7 voor treinen zonder bovenleiding of 10 cm voor treinen met bovenleiding te halen, zou je hetvolgende kunnen doen om over een ander spoor te gaan.
En dat is, door niet alleen te stijgen, maar het spoor waar die stijgende overheen moet, ook  te laten dalen
Dan heb je een spoor met stijging van 1,65 meter = 5 cm. omhoog en een spoor met een daling van 1,65 meter = 5 cm, dus bij elkaar 10 cm.
Als je alleen een stijgend spoor wil heb je voor 10 cm. dus wel 3,3 meter spoor nodig.
Helaas, ik kan er ook niets anders van maken.
En inderdaad moet je van vlak geleidelijk overgaan naar stijgend en boven ook weer geleidelijk naar vlak gaan zonder knikken.

Succes en groetjes
Wil