Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:03:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Conrat door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
  

Auteur Topic: Eurostar op drieRail?  (gelezen 2637 keer)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Eurostar op drieRail?
« Gepost op: 02 October 2009, 14:49:40 »
Hallo allemaal,

Op een cabinerit DVD vanuit de Eurostar richting Engeland zag ik dat de Eurostar in Engeland overgaat op drierail want ik mis ineens de bovenleiding. Is dat nog steeds zo en blijft dat zo of is er in die tussentijd ook een HSL gebouwd?

Groet,

Kees

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2009, 15:42:38 »
Als het goed is is er in 2007 of 2008 een Hoge Snelheids lijn gereed gekomen tussen de tunnel en Londen. :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2009, 16:21:25 »
De Eurostar heeft inderdaad tot 2003 volledig gebruik moeten maken van normale spoorlijnen met een maximum snelheid van 160 km/u tussen het overige verkeer door. London Waterloo was toen het eindpunt. In 2003 is de eerste fase van de nieuwe High Speed 1 / Channel Tunnel Rail Link (CTRL) gereed gekomen. De meer omvangrijke tweede fase bestaat onder anderen uit een lange tunnel door het noorden van London en de grondige verbouwing en uitbreiding van St. Pancras station. Dit is eind 2007 gereed gekomen. Sindsdien maakt de Eurostar alleen nog maar gebruik van de hogesnelheidslijn.
De normale spoorlijnen in Zuid-Engeland zijn alleen voorzien van derde rail. De Eurostar had hier dus ook speciale stroomafnemers, maar sinds de CTRL volledig in gebruik is zijn deze stroomafnemers niet meer nodig en dus niet meer aanwezig.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2009, 16:24:52 door Bastiaan »

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2009, 16:27:36 »
Helemaal duidelijk. Bedankt!!  :)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2009, 17:24:18 »
Ik heb tijdens mijn fietstochten in Engeland beide varianten meegemaakt.
Het grappige was dat de Eurostar op derde rail langzamer reed dan de locale boemeltjes die op dezelfde lijn reden.
Naar mijn inschatting was de snelheid maar 50 km/u. De derde rail kon gewoon niet genoeg vermogen leveren om zo'n lange trein harder te laten rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2009, 20:58:53 »
Zat die Eurostar niet gewoon achter een stoptrein? Hij moet gewoon 160 km/u kunnen halen op derde rail, maar als er een stopper voor zit lukt dat natuurlijk niet.

Bewijs :)
« Laatst bewerkt op: 02 October 2009, 21:12:35 door Bastiaan »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Eurostar op drieRail?
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2009, 22:00:20 »
Opmerkelijk. Ik heb ze heel wat zien rijden, maar zo snel als in dat filmpje heb ik nooit meegemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.