Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 05:11:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .  (gelezen 2088 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Gepost op: 14 September 2009, 11:47:17 »
 Hallo,
 Ik heb een ontsporing op het Engelse wissel in de afbuigende stand van een Roco 2200 .
 Wanneer ik met die wielas , die ik even uit de lok gehaald heb ''proefrij''  ,zie ik dat de flens tegen de afliggende tong stoot, en er dan aan de verkeerde kant voorbij gaat.
 Als ik alles ga controleren met de (Digitale ) schuifmaat op de NEM  norm, voldoen zowel de wielas als de Piko wissel netaan aan de normen .Bij twee andere Piko Engelse wissels gaat het nog net goed .
 Speermaat bij de Rocowielas is 14,29 mm.
 Speermaat+ flens is 14,7 mm (eis is 15,2 mm max  )
 Bij het wissel is de afstand tong tot andere rail  15,1 , eis is min 15,2 .
 Een beetje de tong verbuigen kan ,maar al gauw sluit hij niet meer aan.
 Hoe krijg ik dit goed?
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2009, 12:17:30 »
Bij het wissel is de afstand tong tot andere rail  15,1 , eis is min 15,2 .
Dan voldoet het niet aan de eis.
Overigens trek je hier de verkeerde conclusie. Je hebt het waarschijnlijk over de maat C uit NEM 310. Die geldt voor de strijkregels, niet voor de tongen.
Als de maat bij de tong 15,1 is, dan heeft dat wissel dus een slag van 1,4 mm (16,5-15,1). Dat is wel erg weinig. Uitgaande van de 150 mm die in het grootbedrijf geldt, zou het minstens 1,7 mm moeten zijn. De meeste modelwissels hebben een slag die nog groter is, variëert van 2 tot 3 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2009, 12:46:07 »
 Hallo Klaas,
 Ja, ik bedoel maat C.
 Maar eigenlijk zou de afliggende tong verder van de aanslagrail moeten liggen. een half millimetertje zou al genoeg zijn ., dus dichterbij de andere tong.
Maar hoe doe je dat bij dit wissel? Zo maar iets verschuiven gaat niet.
 Gr  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18312
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2009, 13:46:48 »
Als het alleen bij die 2200 voor komt, moet je dan niet het probleem zoeken in die loc?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2009, 13:47:10 »
Peter,

ik heb net eens op de site van Piko zitten kijken. Daar vond ik een meer dan levensgrote foto van dit wissel.
De tongslag is inderdaad tamelijk krap, vooral van de tongen die binnen de ruit liggen.
Is dat bij alle tongen hetzelfde? Het zou kunnen dat de tong die problemen veroorzaakt net niet helemaal goed is ingeklikt in dat plastic ding wat de tongen heen en weer schuift.
Ik kan op die foto overigens niet zien hoe die verbinding constructief in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #5 Gepost op: 14 September 2009, 14:26:41 »
Klaas,
 De lip aan de tong zit goed ingeklikt in de plastic schuifbalk.Net als bij de andere E.wissels.
Wat een grote afbeelding van die wissel  tonen ze trouwens.
 Ik heb bij een paar rijuigen en een andere 2200  nog eens de speermaat gemeten , blijkbaar is die  0,1 mm te klein.
 Zal eens kijken , hoe ik die groter maken kan.
 Met een hulpstukje in de bankschroef moet het lukken.
 Aan het wissel is helemaal niets te veranderen.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #6 Gepost op: 14 September 2009, 19:29:19 »
In het begin zei je dat de speermaat 14,29 is. Dat is dus 0,01 mm te klein. Het minimum is nl. 14,3 mm.
De maximale maat wordt in de NEM 310 niet genoemd, maar uit de overige maten kun je afleiden dat die 14,4 is.
Je kunt voor de zekerheid kiezen om de wielen op de maximale maat te zetten.

Voor het verschuiven van het wiel is een wielenpers het mooiste, daarmee kun je heel beheerst werken. Bij gebrek daaraan kun je de aspunt op een harde ondergrond zetten, en dan het wiel voorzichtig naar beneden duwen. Mocht je daarbij doorschieten, dan kun je hem in de bankschroef, met een paar moeren als afstandbussen over de aseinden, weer terugdrukken.

Iets anders waar ik nog aan dacht: zit dat wiel wel recht op de as? Als het wiel scheef zit dan variëert de speermaat over de omtrek. Kun je controleren door de maat op 4 plaatsen om de 90 graden langs de omtrek te meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #7 Gepost op: 14 September 2009, 20:31:58 »
 Dag Klaas,
 De wielen zitten allemaal recht op de as.
 Ik heb ook een paar maal opnieuw gemeten, als je de bekken niet parallel aan de as houd, meet je ook verkeerd.  :)
 Ik heb  met een tangetje het wiel rechtop staand vast gehouden bij een rand van de tafel, zodat ik met mijn vingers het andere wiel kon pakken , en toen een -heeel - klein beetje verdraaid en weer gemeten. Toen was het al goed , speermaat 14,5 mm.
 En zo de andere assen gedaan.
 De lok ontspoort nu niet meer.
 Eigenlijk zouden de tolerantie gebieden niet tegen elkaar aan moeten liggen, met de scheidslijn op 14,3 mm, maar iets uit elkaar met een tussen afstand van b.v. 0,15 mm.
 Dan zou je niet zo gauw de kans lopen, dat er gebeurt, wat ik heb gehad.
 Trouwens nauwkeurig meten van die afstanden is nog niet eens zo erg makkelijk, je zit zo een honderdste mm fout.
 Vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen